aaha Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 og nå lurer jeg på om det finnes råd. Han har hele tiden vært ganske urolig på natten, med mye lett søvn, hvor han har trengt å få smokken sin. Hvis ikke, så våkner han helt, og så er vi i gang. Han begynte med ekstra flaske med morsmelkerstatning da han var tre måneder gammel på kvelden, fordi jeg alltid har hatt litt lite melk, og han ofte vil ha mer mat. Vekta er normal og jeg ammer enda. Fra han var ca 2 måneder, spiste han siste hang ca 22, og selv om han våknet litt 2-3 ganger i løpet av natten, så spiste han ikke før i 6-7 tiden igjen på morgenen. Hab gråt aldri på natta, men sovnet etter en liten stund om han fikk smokk. Han sover i sengen sin rett ved siden av meg. Da han var 4 mnd begynte vi så smått med grøt på dagen, siden han har hatt behov for ekstra melk. Magen ble urolig i noen dager, men er nå helt fin. Nå etter ca 2-3 uker, spiser han en posjon grøt på formiddagen, og en posjon etter amming rett før leggetid. Har kuttet ut flaska med morsmelkerstatning som han drakk 100-150 ml av (jeg begrenset, han bare fortsetter å drikke), siden jeg syntes det virket litt vel mye med pupp, grøt og flaske. Gradvis de siste ukene har han nå begynt å våkne mer og mer på natta. Jeg mener at de første gangene han våknet skikkelig i elve-tolvtiden og gråt, var rett før vi begynte med grøt og ikke etter. Han har aldri gjort dette før, og jeg forsøkte å la han ligge mens jeg var hos han, uten å prate eller ta han opp, bare ga han smokken da den falt ut. Men etter flere netter med 1-2 timers gråt før han utmattet sovnet, begynte jeg å gi han mat tidlig på natta. Så da ble det altså amming ca 01, og så i 4-5 tida igjen. Dette til forskjell fra at han tidligere har gått 9 timer uten mat, og derfor burde holde til 4. Men hva skal man gjøre når han bare ligger der å skriker? Dermed økte vi mengden grøt den følgende uken etter samtale med helsesøster, i håp om at da er han helt sikkert mett mye av natta, og eventuell gråt ikke er pga sult. Men gradvis har han nå begynt å våkne nøyaktig en gang i timen fra han legger seg kl 7, til han står opp kl 7. De siste nettene har jeg fått han til å sove igjen ved å lene meg nær han så han ser meg, og hviske hysj, nå skal du sove. Da ser han på meg og blir rolig, og sovner. Men våkner igjen altså hver eneste time.... Det varierer nå når han får mat på natta, alt ettersom hvor lenge jeg holder ut. Men etter mat sover han bare en og en halv time, så har ikke på følelsen av at oppvåkningene har noe med mat å gjøre. Er det dumt å prate til han? han roer seg da, i motsetning til å bare være ved siden av han, da illskriker han i timesvis. Lærer jeg han at han ønsker å se at jeg er der, og derfor våkner oftere? Men det er jo ikke en bevisst handling fra hans side å våkne... Ser ikke antydning til tenner, så tror ikke det er det som plager han heller. Kan også nevne at han er flink til å legge seg på kvelden, sovner alltid uten at jeg må gjøre noe for han etter noen minutter. Han har de siste ukene begynt å sove mer forutsigbart på dagtid, ca 2 timer på formiddagen, og så en halv time senere. Før var han veldi irritabel meste av dagen, og sov bare en halv time x 3. så dagene er bedre, kan dette gå ut over nettene? Er veldi frustrert nå, da jeg håpet at grøt skulle gjøre nettene roligere, og så har det stikk motsatte skjedd... Noen som kan komme med sine synspunkter og råd til uerfaren mamma?
lindamalmsten Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 Jeg har akkurat samme problem. Sønnen min er 5 mnd og sover bare 1.5 timer om natta også våkner han og sovner bare hvis jeg gir han mer melk. Så det blir mye melk om natta og veldig lite søvn. Hadde en uke hvor han sov 6-7 timer om natta, drømmeuka, men det var bare den ene uka og det har aldri skjedd igjen. Jeg er også uerfaren og trøtt for å si det sånn. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd sovecoach.dk og det funket absolutt ikke for oss, det ble bare mye mye verre. Han sover til faste tider på dagen og spiser normalt. Kunne kanskje spist litt mer, men man kan jo ikke presse han til å spise heller. Nå er jeg i innførin av ny mat og da blir det jo bare 1 - 2 teskjeer av grønnsaker eller lignende til middag, så han er jo ikke akkurat mett av grøt eller grønnsaker før han legger seg. Drikker bare mye melk. Kanskje han er klar for middager. Noe som fyller litt mer, eller velling. Kanskje jeg skal prøve med velling ikveld og se hvordan det går. Sønnen min tar ikke smokk og har aldri villet ha det heller, men han får tenner da, men virker ikke som han har blitt altfor mye plaget av det. Noen som har tips til meg også, er veeeeldig trøtt.
Leandermamma Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Gutten min våknet også hver bidige time hele natten frem til han var 13 mnd. ( grøsser når jeg tenker tilbake på den tiden....) Hadde en periode på 4 mnd der han fikk fotsonebehandling hver 10 dag og da sov han bedre, men hadde fremdeles en del oppvåkninger. Etter ca 4 mnd virket ikke fotsonen lenger, og han var rett tilbake til det dårlige søvnmønsteret sitt. Vi har prøvd ALT men ingen ting funket. Nå er han 19 mnd og våkner ca 2 ganger om natten. Har ikke funnet noen grunn for alle oppvåkningene, men omsider slått oss til ro med at han ikke sto først i køen da sovehjertene ble utdelt :-) Leger vi har snakket med sier at de fleste barn sover natten igjennom innen de er 3 år, så det er bare å begynne å glede seg :-) Lykke til! Vet hvor ubeskrivelig sliten og frustrert dere er!
Gjest Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men har dere prøvd å sjekka for KISS? Det hadde datteren min, og hun gikk fra å våkne hver time til å sove natta igjennom. Dog sliter vi enda litt med innsovninga, men ikke i nærheten til hvordan det var før. Jeg fant det ut da hun var 14 mnd, da hadde hun nesten ikke sovet på 14 mnd.
aaha Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2008 nå har det gått litt tid siden jeg starta innlegget her, og nettene har gudskjelov blitt litt bedre! Det vi gjorde da det sto på som verst, var å for det første flytte han på eget rom. Dette førte til at han begynte å våkne sjeldnere på kvelden og tidlig natten, så det var tydelig at vi nok forstyrret han en del. Han har også fått grøt en stund da, og etter avtale med hs har vi kjørt på mengden, så han får to store posjoner og middag, siden han er en sulten kar som ligger litt under på vektkurva. Vi har også jobbet hardt med dagrutinene, og fulgt magi-rytmen til sovecoach-metoden så godt det lar seg gjøre. Det vil si en firetimersrytme, med faste tider for søvn og mat og aktivitet. Det virker som om han da er mye mer fornøyd, og blir ikke så ofte overtrøtt. For merker godt at søvnen på natta er mye mer urolig om dagen har vært litt trøblete. Vanskelig å dra bort på ting med strengt regime dagtid, men er nå verdt det når vi slipper oppvåkninger hver time! Så nå er nettene omtrent sånn: Legger seg 7, og er da helt stille til ca 2-3 tiden. da får han mat. Så er han stille i et par timer til, og om nattmaten har vært litt tidlig, er han veldi urolig fra 5-6tiden, til vi står opp 7. vekker han da uansett om han skulle sove, for å følge magirytmen. Så jeg er enda trøtt i trynet, men det går veldi mye bedre! Og som en av dere sier over her, begynner å tro at det bare er sånn han er og at vi ikke kommer til å få en sove natten igjennomgutt på lange tider. Kanskje like greit å innse det, så slipper man å gruble seg ihjel på hva man kan gjøre. Vil også nevne at gutten bår er behandlet for kiss. Stå på jenter, det blir forhåpentligvis lettere og lettere! ps har latt han beholde smokken, siden han nå bare våkner 2-4 ganger per natt..
surreburre Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Hei Ville bare si at min sønn var slik også. Våknet hver 1 1/2 time fra kl 21:30 til kl 08:00 for å få pupp. Begynte med grøt og nå får han grøt kl 10 og kl 17 + middag ca kl 13. Vi legger ham 18:30. Han fortsatte å våkne flere ganger om natten, til nå plutselig når han 6 mnd har han begynt å sove hele natten dvs fra kl 18:30 til kl 08:00. Så selv om han er urolig nå så behøver ikke det bety at han vil fortsette med det. Tror det er mye som skjer utviklingsmessig fra 4-6 mnd. han begynner plutselig å skjønne at du og han ikke er ett og at du faktisk kan bli borte, og tror derfor at han våkner for å forsikre seg om at du er der. Jeg valgte derfor å alltid trøste ham når han våknet og forsikre ham om at jeg var der for ham. Synes derfor din løsning med å hviske at du er der høres veldig riktig ut. Hva med å prøve å gi ham en koseklut som lukter av deg, kanskje det kan roe ham litt slik at han ikke våkner helt hver gang? Ellers kan det være han sover urolig fordi han er i ferd med å finne ut av nye ferdigheter ( rulle rundt, gripe med hendene osv). Lykke til videre
Idun Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Hei. Vi har også en urolig liten jente på 4 mnd. Før kunne hun sove rolig fra 19.00 til ca 03.00, få mat (flaske) og sove videre til ca 07.00. Nå bare tuller hun fra 02.00 til mat i 04.00-tida og etter mat også. Vi prøvde søvncoach/magi-metoden i natt og ga henne et måltid i søvne kl 23.00. Da sov hun rolig (mer eller mindre) fram til ca 04.30. Jeg hadde håpet å roe henne, men mått gi henne mat da. Etter det sov hun mer eller mindre rolig fram til ca 07.00. Så jeg tror vi prøver dette i natt også. Selv om det betyr at hun får et måltid mer ila døgnet. Magi-metoden sier at 04-05 måltidet gradvis skal gå over til å bli frokost, så vi satser på det. Hun har tydeligvis vært sulten og urolig pga det. Ikke rart at hun trenger mer mat nå enn for en mnd siden, men hadde håpet å få henne til å sove rundt. Kanskje litt for mye forlangt enda, vi har bare så smått startet med grøt. Får nok smøre meg med tålmodighet, men det hadde vært godt med litt søvn for oss alle nå. Krysser fingre for at 23-måltidet var det som skulle til for en natt med litt lengre økter mellom oppvåkningene. Hvordan går det med dere og magi-metoden?
lindamalmsten Skrevet 19. januar 2009 #8 Skrevet 19. januar 2009 Jeg sliter ennå med at han ikke sover om natten. Inatt våknet han hver halvtime og jeg holdt på å bli gal. Han ville ikke ha melk, bare skrek. Jeg plukket han opp til slutt og da roer han seg med en gang. Magi metoden funker ikke for oss i det hele tatt. Vi har rutiner hvor han sover til samme tider hver dag og natt og leker imellom, mat får han når han vil egentlig, må prøve å få i han den melka han skal ha i løpet av dagen, det er vanskelig. Han vil ikke alltid ha melk. Han spiser grøt om morgenen og middag på kvelden. Magi metoden med å ta han opp når han skreik og legge han ned igjen når han roet seg funket ikke, han skjønte at noe nytt var på gang og skreik bare enda mer og fikk helt panikk virka det som. Så det vi gjør funker bedre. Snakket med helsesøster nettopp og fikk beskjed om å ikke ta han opp om natta og ikke gi han melk, men gi han vann hvis han var tørst av all skrikinga. Jeg skal bare sitte der og vise at jeg er der og så bare vente til han sovner og kanskje bare sette meg der igjen hvis han skriker om natta, så han vet at jeg er der. Jeg er altfor svak for han når han skriker, må trøste han med en gang, jeg tåler ikke når han skriker, får vondt i hjertet mitt, stakkars liten. Skal prøve å gjøre det jeg fikk beskjed om, så kan jeg fortelle hvordan det gikk, hvis det funker. Jeg tror ikke på det før jeg ser det.
Hurra133 Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Hei. Skulle ønske jeg hadde et tips, men jeg er bare enda en mor med samme problem. Er begynt å bli ganske fortvilet. Vår gutt er snart syv måneder. Han hadde aldri noen problemer med å sove om natten før. Vi la ham med oss i elleve-tolv tiden, så sov han i ett til kl seks. Da ble han ammet, og sovnet igjen med én gang. Men så, for noen uker siden (faktisk omtrent da vi begynte å gi ham grøt), begynte han å våkne flere ganger om natten. Det holder å gi ham smukk, så sovner han igjen. Vi ble rådet til å forsøke å legge ham tidligere, og legger ham nå mellom ni og ti. Men oppvåkningen er bare blitt verre. I natt tror jeg han våknet hver halve time! Igjen, det holder å gi ham smukk, uten å si noe eller ha øyenkontakt en gang, men det er ren tortur å bli vekket så konstant. Det virker som han skriker seg enda mer våken hvis jeg forsøker å ikke gjøre noe. Jeg leste et sted at man kan forsøke å legge barnet enda tidligere, men hvor lenge kan de egentlig gå uten mat om natten? Håper noen har råd. Kan det ha noe med at magen venner seg til ny mat å gjøre? Hvor lang tid kan det ta før det går over?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå