Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Vi har gått fra 45 til 25000 i måneden i inntekt og lurte på om jeg kunne få råd fra dere som har ca så mye i måneden? Kommer vi til å klare oss..? Bekymret.. Vi har en bil, men ingen lån bortsett fra studielån på 60.000..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Ser ikke helt problemet om dere ikke har noe lån...De fleste som har boliglån sitter med en inntekt på 25000kr mnd...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Jeg synes ikke dette er et roblem, men en utfordring. Vi har kunnet bruke penger på det vi ville, men nå må vi vel tenke økonomisk, og det er ok..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Skjønner at det er en stor overgang, men kanskje dere har gjort opp litt sparepenger da når dere hadde det mere romslig før... til uforutsette utgifter osv...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Ehh.... 25000 inn i mnd. uten noe mer låneutgifter enn til det lånet på 60 000? Vi har 35 000 inn i mnd. og sitter med to lån på tilsammen 2 000 000, så får ikke akkurat noe sympati her. Klarer dere ikke det er dere noen luksusdyr.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Hvor bra dere klarer dere kommer jo an på hvor mange barn dere evt har, og husleie.. umulig å si noe uten å vite det. dere vil jo klare dere, men..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 klarer dere ikke det så har dere seriøst store problemer.. vi har inntekt på 15.000kr mnd. husleie på 7000kr. et barn. to voksne. det går helt fint det..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Vi har ingen barn enda, men vi prøver.. Husleie er på 4000 + strøm. Jeg var ikke ute etter sympati, bare RÅD om økonomi, da vi ikke har vært flinke til å tenke på pengene før. Vi er unge. Skyt oss hvis det er forbudt å be om råd.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 anonym over deg. vi er 19 og 21år . så vi er også unge. tror rett og slett dere må ta dere alvorlig sammen.. det går ann å tenke selvom en er ung altså.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Jeg har ca 27 000 inn med alt, hver måned. Og ca 7 500,- i boutgifter. Det går fint det:) Vi er 3 i huset. En må se på hvor mye regninger en har ca i snitt hver måned, og så har en det som er igjen til uforutsette utgifter, mat, klær osv. Dere har vel strømregning, forsikringer, veiavgift, TV-lisens og litt slike regninger. Finn ut hvor mye det blir hver måned, og legg det til side. Da slipper dere måneder med store utgifter, og måneder med ingen utgifter. Det blir delt utover, og da blir det ikke like mye på en måte. For bruker en alt de månedene uten regninger, så blir det desto mindre å bruke de månedene de store regningene kommer. Sparing er også lurt, om dere vil kjøpe hus en dag, eller kjøleskap osv ryker.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 Dere kommer til å klare dere fint:) Men dere må bare omstille dere litt til å leve noe annerledes enn det dere er vant til. Og det kan jo kreve litt sånn i starten. Men storhandling 1 gang i uka eller 1 gang pr 2 uker er veldig smart, da sparer man masse penger. Så supplere bare ila uka med melk, brød og frukt:) Ikke handle på tom mage, og skriv gjerne en handleliste, og hold dere slavisk til den:) Ta bena fatt i stedet for bilen, uansett hva dere skal. Og sett av noen kroner til sparing, dersom dere ikke har spart fra før:) BSU er en fin ting:) Ikke mener jeg at dere trenger å spinke og spare heller, men en litt mer fornuftig livsstil:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 1) opprett en regningskonto hvor dere setter av det dere har i FASTE regninger pr mnd (husleie f.eks samt beregn ca telefon, strøm, renovasjon, tv, forsikringer; rund ALLTID oppover) også sett av 2-3.000 EKSRA i måneden i tillegg til det dere beregner (blir alltid litt mer,-og for å ha litt ekstra den dagen en ekstraregning kommer) På kort/visakonto må dere bergne ca 1500 kroner i uka på dagligvarebutikken (beregn 750 kroner HVER i uka på kortene deres, men da trenger dere IKKE tenke mye på HVA dere kjøper) også VENT til uka FØR neste lønning med å kjøpe dere ting selv som kær, sminke og andre "Luksusting"....Har selv begynt å vente med det til det er maks en uke igjen til neste lønn, altså innkjøp av klær, sminke, hårpleie osv....Noen måneder har jeg null igjen andre måneder så får jeg faktisk litt til overs og da kjøper jeg den buksa jeg treger, setter det inn på sparekonto eller overfører til redd barna.....
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 Dette klarer dere fint:-) Vi har 2 felleskontoer i tillegg til egne lønnskontoer/visa kort.. regningskonto: Her har vi beregnet hva ALLE regninger utgjør i snitt hver mnd. TV lisens, Internett, strøm, studielån, kabel tv, forsikringer, veiavgift osv. Så setter vi av samme beløp til denne kontoen hver mnd. Så har vi en felles brukskonto: Her setter vi av penger til husholdning, bil, røyk..diverse Så har vi våre egne kontoer. Det som er igjen der kan brukes til hva man vil :-) Skulle man bli tom på denne kontoen før lønn har vi satt av penger til mat, disel og regninger :-) Sparer også i aksjefond hver mnd. Som sagt her, handle stort en gang hver uke. Utrolig hva man sparer på det. Vær prisbevist når dere handler mat, store prisforskjeller. Kjøp produkter fra First Price (MYE bra), Euroshopper og hva de nå heter alle varene fra de ulike kjedene :-) Vet ikke hva dere har i strøm, men her kan det spares mye: Nattsenking av temperatur. Om dere har oppvaskmaskin er det ikke nødvendig å skylle i varmt vann før det settes inn. (blir høyt forbruk) Om oppvasken foregår "manuelt" er det ikke nødvendig å skylle oppvaskmiddel av med varmt vann. Ble selv overrasket over hvor mye strømregningen ble redusert av dette.. Er det trekk fra vinduer/dører, bytt ut pakninger. Lykke til, dette går finfint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå