Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 er så lei av at de overstyrer meg og mine valg ang MIN datter. de passer henne gjevnt over endel siden de er de eneste jeg har å ty til, så det er ikke akkurat skjeldent hun er der. likavel hver bidige gang skal de vere besteforeldre aktig å gir henne sukker --is, sjokolade, syltetøy, saft, u name it! fordi de må få lov til det, selv om det er fordi hun nektet å spise middagen hos de for hun er så inderlig klar over at da får hun noe søtt ---for tenk om stakkars jenten skulle bli sulten! og jeg får dette hjem - hun vil ikke legge seg, blir hyper, spisr lite/nekter å spise for å så mase i det uendelige om is osv. tar kampen uke etter uke! så nå vet jeg ikke lengre hva jeg skal gjøre! trenger hjelp her! har gitt beskjed gang på gang, at snop og sånt skal tilhøre helgen og sjeldenheten, ikke de 2-5 gangene hun kan vere der på en uke! prøver gjentar at siden hun er så småspist må hun ikke få vanene i å spise seg mett på snop, diabetes, at jeg ikke vil at hun skal legge på seg av sukker, men av naturlige årsaker. og det verste med det hele er at min mor er en helsefrik uten like, hun klager og har ødelagt forholdet eg har til mat, klager og lar oss jaggu få vite dersom vi legger på oss. konstant matmatmat---sunn og rett. men MIN datter forer hun på søppel!! hva gjør eg?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Dere bør møtes på midten. Klart moren din kan høre litt på deg, men om hun av og til vil gi ungen din en is, bør hun kunne gjøre det selv om det er tirsdag. Hvis du overlater ungen til andre må du være litt fleksibel selv også. Prøv og snakk med henne om dette. Mine foreldre gir også litt mer is enn jeg ville gjort hjemme, men da strammer jeg bare ekstra inn hjemme.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 jeg har prøvd å møte de på midten, virkelig, jeg har og prøvd å bare la de vere besteforeldre men det blir for mye snop i løp av en uke. de har ingen respekt for meg når det kommer til hva de putter i munnen hennes. om det hadde bare vert så vel at de ble med is på en tirsdag -- den uken. men det blir alt for mye dersom hun er til middag 5 dager den uken-- noe som hender innimellom. det verste er jo at de frarøver meg min mulighet til å kunne kose meg litt ekstra med henne, kjøpe is eller lørdagssnop, sånne ting -- fordi som du sa--, jeg og strammer ekstra inn hjemme. aner ikke hva jeg skal si eller gjøre for å få de til å skjønne dette! og det er like mye min far som min mor som gjør dette.
Yarn Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Kjenner jeg blir sint på din og din datters vegne. Slikt går ikke an. Har du fortalt dem at det går ut over din datter? At hun blir rastløs, hyper og ikke får sove? At det går ut over deres forhold også? Skjønner bare ikke hva det er med besteforeldre og det intense ønsket om å fore med is og sjokolade! Har dessverre ingen råd til deg, men håper du finner en god løsning for dere.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Da holder du din datter vekk fra dem til de forstår at du mener alvor. Sånn er det bare, face it.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 uff.... kjenner meg igjen eneste trøst jeg har er at etterhvert som ungen blir eldre vil hun selv forstå at det er ulike ting å være hos bestemor og hjemme.... du vil etterhvert slippe det evinnelige maset om snop hjemme... men, klart... hypringen slipper du jo ikke.. men noe som dempet det litt for vår del var netopp å gi klar beskjed om at ungen reagerte på sukker! si det sånn; ikke at DE gir henne for mye, men at hun generellt reagerer på sukker.... det har de fleste besteforeldre hørt om skjønner du.... og det er en skummel ting lol prøv det du!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Så dere ikke forsøket på TV ang. om barn blir hyper av sukker? De ga barna masse frukt og annen sunn mat, med klovn og det hele. Foreldrene trodde barna fikk sukker..Barna var hyper som foreldrene trodde de skulle være... Så gav de barna Masse sukker og snop, leste bok og slappet av etterpå. Foreldrene Trodde barna fikk sunn mat og forventet rolige barn... barna var helt rolige når de ble hentet.. Konklusjon: Det er en kombinasjon av aktivitet og foreldrenes forventning som gjør barn hyper eller rolig... Når det er sagt, selv om barna ikke blir hyper av sukker i seg selv, er det jo ikke bra med for mye...
Gjest Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Jeg synes faktisk du burde gjøre alt du makter for at hun ikke skal være der så ofte. Tenk om hun får hull i tennene alt nå. Da har lista for tannlegeskrekk blitt lagt, tenker jeg... Jeg ville synes at det hadde vært verdt det å ikke få gjort noe annet i et par uker til de skjønner at det er du som bestemmer over barnet ditt. Hvis mora di er "helsefrik" bør det ikke være så vanskelig å ta inn over seg.. Lykke til, uansett:)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Diabetes får man ikke av å spise sukker...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Grunnen til at hun blir hyper, er nok ikke sukkeret. Mulig vanilinet i iskremen(fløteis), for det er mye verre, når det kommer til hyperaktivitet. Det eneste jeg hadde tenkt på, er tennene. Men for en periode, så er ikke dette farlig. Det er det lange løp som teller. Og syltetøy og saft er vel normalt i de fleste hjem. Her syns jeg du overdriver, faktisk. Og så skal du huske at barn ikke alltid spiser like mye. Det går i perioder. Kanskje hun har en slik "spise lite"-periode nå? Diabetes kommer ikke av slike ting. Da må det holde på lenge, hver dag og meget usunt kosthold(ikke bare sukker). Og da er det evt diabetes 2, som er en livsstilssykdom en vanligvis er voksen før en får og sjelden insulinavhengig. Men er likevel enig med deg i at de bør høre på hva du sier. Hilsen mamma til ADHD-barn:)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Hvorfor i all verden er hun der så ofte? Kanskje du skulle ha ungen din litt mere selv slik at hun blir vant til deg og dine regler og slik at foreldrene dine ikke har mulighet til å gi ehnne silk søppel. Dere kan besøke foreldrene dine sammen. Det er ikke vanlig å ha barnepass så ofte.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Det jeg reagerer på er at ungen er så mye hos besteforeldrene, det er jo de som blir oppdragerene og omsorgspersonene hennes når du overlater henne til dem hele tiden... Besteforeldre skal få skjemme bort barnebarna sine, for dem skal barnebarn være desserten etter å ha oppdratt sine egne barn. Nå skal de ha bare kosen og ikke arbeidet med barnebarna, og ungene skal ha et fristed fra foreldrene når de er på "ferie" hos besteforeldrene. At ungene får loff med nugatti, eller vafler til kveldsmat når de sover hos bestemor er jo det som gjør det til en hyggelig ferie. Men klart, nå vet ikke jeg grunnen til at du må bruke dine foreldre som avlastning flere ganger i uka da, så jeg skal vel kanskje holde kjeft. Det er overhodet ikke vanlig å ha barnevakt så ofte men det kan jo være du har en god grunn, og da må jo dette ordnes opp i. Dere er tydeligvis på hver deres planet, du vil ha foreldrene dine som en forlengende arm som oppdrar jenta på dine premisser for deg, mens de ser på seg selv som besteforeldre som kan ta bare kosen. Spørs om dere ikke må ha et godt gammeldags familieråd rundt kjøkkenbordet og bli enige om hvordan dere skal løse dette. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 2-5 ganger i uka? 5 ganger i uka?!!! JEg reagerer faktisk mer på hvor ofte barnet er der jeg enn hva hun får når hun er der! Er du der samtidig da? Mine barn er hos mine besteforeldre 2-3 ganger i uken, men da sammen med meg så jeg har en viss oversikt over hva de blir foret med. Jeg tror at det er mer som er problematisk her enn sukkeret, siden du har barnet borte så mye!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #15 Skrevet 18. november 2008 Det er jo ditt barn og du må jo få lov til å oppdra dem etter eget ønske.. så bare si ifra om at du ikke liker det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå