Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Hva legger dere i et religiøst navn? Er det et navn med en reiligiøs betydning? Eller et navn man finner i hellige skrifter? Eller et hvilket som helst navn hver enkelt forbinder med religion?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Jeg tenker på navn fra Bibelen. Som Daniel, Benjamin, Andreas, Peter, David, Rachel, Maria etc. Det er jo mange flere. Alle disiplene + andre som står i Bibelen.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Bibelske navn trenger jo ikke en religiøs betydning. Og hvis vi skal ta bibelske navn er jo nesten alle mye brukte navn i Norge bibelske navn.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Ja, det har du rett itråden over. De er bibelske enten du liker det eller ei. Men du kan godt som ikke troende/kristen kalle ungen din for Maria, Jonas, Andreas, Gabriel, Benjamin, Rakel, David etc. Men du kommer ikke vekk fra opprinnelsen. Sånn er det bare....
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #6 Skrevet 16. november 2008 Vi kjenner navnene fra bibelen, men vet vi opprinnelsen? Navnene fra gamle testamentet foreksempel var jo ikke kristne eller jødiske navn før religionene ble til. Men noen av dem var jo der før den tid. Jeg bryr meg ikke så mye jeg, bare lurte på hva andre legger i det. En gang fikk jeg kommentarer om at jeg måtte være religiøs med de navnene jeg hadde valgt. Og dette kom fra en mann med to barn ved navn benjamin og jonas. Lavt kunnskapsnivå hos menigmann ja :-) Men jeg lo godt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 hehe, jaja.. jeg er ikke spes kristen men både jeg og to av barna mine har bibelske navn.. eneste grunnen er at jeg likte navnene:))
Gjest -<<- Skrevet 16. november 2008 #8 Skrevet 16. november 2008 Jeg bruker ikke begrepet religiøst navn, og skjønner ikke hva du mener med det. Begrepet bibelsk navn bruker jeg. I det legger jeg, naturlig nok, navn fra bibelen. Vanlige varianter her er jo da f.eks Noah, Lukas, Johannes, Maria, Anna etc. - og i mindre grad de navnene som igjen stammer fra de "rene" bibelske, som f.eks Jon/Johanne.
Gjest Skrevet 16. november 2008 #9 Skrevet 16. november 2008 Når jeg hører religiøst navn så tenker jeg på folk som kaller barna sine ting som "Guds tjener" fordi de vet navnet betyr nettopp det. Men det er jo heller sjeldent at forekommer i protestantiske miljøer.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Jeg vet heller ikke hva et religiøst navn er. Det er derfor jeg spør. Begrepet kom opp i en annen tråd, og jeg skjønte ikke hvilke navn man ikke ville bruke, når man avstod fra religiøse navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå