ElleL Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Jeg er nå gravid i 24. uke og lurer på hva man skal ta kontakt med nav om, når og hvordan (per telefon, mail, oppmøte)? Noen erfaringer og/eller tips?
Månestråle75 Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Dette lurer jammen jeg på også. Så lurt at du spurte her, ElleL :-)
StorkeMammaen Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Hei, jeg ringte for ca 2 uker siden, og hun på Nav skjønte ikke vitsen med å ringe å avtale time så tidlig. "Du får jo ikke no penger før barnet er født!" Jeg er jo også klar over det, men svarte at jeg regner med at det er en behandlingstid, og at det da sikkert er lurt å ha papirene i orden. Fikk deretter beskjed om å ringe i begynnelsen av desember for å bestille time. Hun sa også at alt står på nettet, så det er bare å printe ut søknadene derfra. Men det er ikke bare bare, spør du meg. Jeg føler hvertfall at det er tryggest og lurest å få litt veiledning ang søknadene. Jormor på helsestasjonen sa til meg at jeg burde møte forberedt på et slikt møte, og vite litt hva jeg har krav på og sånn, for de legger ikke det du har krav på i fanget ditt. Har termin 1.februar forresten. Akkurat Nav, kunne du fått gratis av meg, merkelig at det går ann å samle så mange 'ikkehyggelige' mennesker på et sted Lykke til, til oss..
eva37 Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Hei hei, Det skjemaet du må fylle ut og levere til NAV er Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon. Det finner du under skjemaer på Nav´s sider og du kan fylle det ut og printe det og enten sende det eller levere det direkte på ditt NAV kontor.Eller så kan du få skjemaet hos Nav. Du må legge ved kopi av bekreftelse på UL-termin(kopi av helsekort for gravide), da de må ha nøyaktig dato for når du skal ut i permisjon som er 3 uker før termin. Det finnes også et eget felt for kommentarer hvor du kan skrive at du har donor og blir aleneforsørger da du uansett må la farsfeltene stå tomme. Nav vil ikke ha skjemaet før etter 26 uker, så da kan du jo snart levere det ElleL! Søknad om barnetrygd(utvidet) og om bidragsforskudd skal du først sende etter at barnet er født.Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om.
ElleL Skrevet 17. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2008 Takk for svar. Nå ble jeg litt klokere:-)
lubbeline Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Hei, er dette det skjemaet man skal ha om man skal få barselpenger eller fødsel penger gjennom NAV?:-) Jeg får penger fra arbeidsgiver skal jeg likevel ha ett slikt skjema?
eva37 Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Ja, du må sende inn skjemaet til NAV selv om du får pengene utbetalt fra arbeidsgiver. Arbeidsgiver får tilbake opptil 6G fra NAV.
forsiktig-optimist med baby:) Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Ja, godt spørsmål. Jeg er snart 28 uker og har akkurat begynt å se på dette. Fikk fastlegen til å skrive en erklæring på termindato. Kanskje er jeg litt paranoid, men synes ikke NAV trenger alle opplysningene på helsekortet.. Ellers tenkte jeg bare å sende det inn krysset for aleneforsørger og regnet med at NAV tok kontakt for å vite mer??! Tar gjerne i mot råd om bedre måter å løse det på. Skal dere forresten ha permisjon med 80% eller 100% lønn? Man får jo mer utbetalt totalt med 100% lønn, og man har krav på ytterligere permisjon uten lønn i inntil 2 år. Dessuten var det noen som sa at man fikk overgangsstønad som eneforsørger etter endt permisjonstid ved fortsatt permisjon. Noen som vet noe mer om dette? Kan ikke skjønne annet enn at det må lønne seg økonomisk, dvs 100% betalt i 44 uker etterfulgt av overgangsstønad inntil man er klar for å jobbe igjen?
Karina68 Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Hei. En annen ting man må ordne med hos NAV er henleggelse av farskapssaken- og det skjemaet er ikke på nett- man må ha time der og fylle det ut på stedet. Jeg hadde med erklæring fra Nordica- men den spurte de ikke etter- men sikkert lurt å ha med om man har (fikk den på mail fra Nordica) Jeg var på NAV 14 dager før jeg fødte og ordnet dette, hadde hørt at de brukte laaang tid og vi trenger det ifb. med stebarnsadopsjon. Jeg var der i midten av august- OG FIKK DET I POSTEN DENNE UKEN!!! slå den!!! Har purret flere ganger- og fikk beskjed at " vi sender det når det kommer"- så fikk jeg ENDELIG tak i en dame som kunne fortelle meg at saken var henlagt i begynnelsen av september- menhvorfor de ikke hadde sendt meg og Skatt Øst papirer kunne hun ikke svare på.......i tillegg lå jeg ikke inne med automatisk barnetrygd- dette skal man jo ikke søke om- og må levere skjema på dette. Ellers kan muligens noen i administrasjonen på jobben din- om du jobber et sted med dette- hjelpe ti med skjemaer etc- jeg jobber i staten- så der hadde de full kontroll. Lykke til- og bare å glede seg til barnet kommer- det er fantastisk rett og slett!!
HH72 Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Henleggelse av farskapssak? Skjønner ikke helt. Gjelder det uansett om du er singel eller har partner? Er forøvrig sjeleglad jeg ikke trenger å ha noe med NAV å gjøre ellers, usedvanlig dårlig service per tlf og håpløs brukervennlighet på nettet.
Karina68 Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Antar det gjelder uansett- når man evt skal ha forskjellig støtte fra NAV utover barnetrygd så avhenger dette jo av sivilstatus og økonomi etc- og når det ikke er noen far i bildet så må jo det avklares uansett vil jeg tro. Anyway- sjekk med NAV-vi måtte som sagt pga stebarnsadopsjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå