Gå til innhold

Trenger hjelp, amming og pumping..litt lang..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte med at jeg ikke fikk barnet til brystet med en gang etter fødselen pga måtte operere.

Deretter hadde jeg ikke nok melk så hun ville ikke ta tak i det hele tatt.

Prøvde alt, men endte i håndmelking på sykehuset, deretter tok hun brystet ved hjelp av skjold.

Hun tar ikke brystet uten skjold nå. Syns hun får så lite mat i seg gjennom skjoldet, og har de to siste dagene aldri blitt mett. Holdt på i 4 timer å få i henne mat i natt, men gav opp og gav henne mme... De sa på sykehuset jeg kunne gjøre det før natta slik at jeg fikk litt sammenhengende søvn..

Tenkte å gi opp ammingen og heller pumpe meg, men får bare 40-50 ml ut med pumpa eller ingenting, har avent manuell pumpe og får liksom ikke noe vakuum inni der, hva gjør jeg galt?

Gruer meg liksom til hver gang hun skal ha mat for føler hun ikke får nok.. Orker ikke dette ammestyret mer :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei på deg!

jeg synes det høres ut som amminga di er mer styr en koselig.... jeg har selv vært igjennom å amme 2 barn med brystskjold.... de ville ikke ta puppen uten...

eldste fullammet jeg til han var 4 mnd, da begynte han plutselig å skulle ha mat 3-4 ganger om natta (sov hele natta fra han ar 11 uker), så da begynte jeg med smaksprøver av grøt på kvelden og han sov hele natta igjen... men da ble han mindre og mindre intressert i puppe... gadd liksom ikke suge.. så en periode pumpet jeg og gav han på flaske, men det ble bare mindre og mindre melk... så ble mer og mer mme etter hvert.

med yngste ammet jeg til hun var 3 mnd.. da hadde jeg hatt 3 penicillinkurer for brystbetennelse fordi hun ikke klarte å suge skikkelig på puppen, og klarte ikke i det heletatt uten skjold.. til slutt måtte jeg få noen tabletter av fastlegen for å stoppe melkeproduksjonen... jeg var helt utkjørt og ungen fikk ikke i seg nok mat... jeg pumpet og pumpet og det kom ikke nok ut.... alt funka mye bedre for henne og meg med mme da...

jeg hadde vel ikke trengt å legge ut min historie her.. men poenget mitt er vel egentlig at om du synes det er slitsomt og mye styr anbefaler jeg deg til å kutte ut amminga. Det blir folk av de barna også!!!!!!

Jeg synes det viktige er at du er trygg på at babyen blir mett, i tilegg til at du ikke sliter deg selv ut på dette!!!

Du kan jo så klart pumpe deg fortsatt om du orker å drive med det og gi henne det og mme i tilegg.

Skrevet

Vil bare legge til at jeg ikke har slitt så mye med amminga. Pumpinga derimot....aldri klart det. Får knapt ut noe.

Sleit litt med å få fjerdemann til å ta puppen, men fikk spray av legen som hjalp utdivingsprossesen igang.

Om det blir for mye styr, så er det ingen skam å gi flaske. Bedre det enn at du sliter deg ut. Lykke til!

Skrevet

Hvor gammel er tulla di?

Jeg hadde samme problemene som deg. Fikk ikke barnet til brystet pga forskjellige ting. Da jeg endelig fikk prøvd så var han ikke interessert. Han ville ikke prøve i det hele tatt det første døgnet. Så jeg måtte også håndpumpe meg og gi mm fra medisinbeger.

Når han så hadde fått teften på dette så var han interesert i mer men fikk ikke til å ta tak. Min gutt ville ikke gape høyt nok, han suttet bare på vorten til jeg var veldig sår.

Jeg er litt sta da så jeg gav ikke opp, jeg sleit meg igjenom 3 beinføffe uker med såre pupper og mange tårer. Nå har han endelig lært hvordan man skal gjøre det så nå går det greit. Men han strever litt enda...

Når det gjelder pumping så har jeg også avent sin manuelle pumpe. Den brukte jeg forrige svangerskap også og var kjempe fornøyd. Men denne gangen har jeg nok litt mindre melkeproduksjon så jeg synes det er slik som du sier at det ikke er nok vakum. Men har merket at hvis den lille hvite gummiproppen står feil vei så er det enda dårligere med vakum. (har du sjekket den)

Kanskje du kan høre på helsestasjonen om de har en eletrisk pumpe du kan låne for å se om det er bedre. Alt har sikkert med tekninkk å gjøre.

Skrevet

Hvis du klarer å få ut 40-50ml, så får du antagelig vakum, men den letteste måten å ikke få vakum på, er å sette den lille hvite "dingsen" fra feil side. Er noen mnd siden jeg ammet, så husker ikke hva som er riktig, men tror den skal fra undersiden der man fester flaska man pumper i.

Hvor lenge du orker å amme enten ved å prøve å få henne til å ta brystet eller ved å pumpe er det bare du som kan svare på, men det viktigste for jenta er at du orker noe annet enn å bare mate henne. En liten periode hvor man bruker det meste av tiden på mating klarer de fleste, men hvis det ikke blir bedre og bedre for hver dag, så tror jeg de fleste gir opp. Hvis du ønsker å prøve og fortsette med pumpingen en stund til, ville jeg skaffet meg en elektrisk pumpe, tror man kan leie/låne både på helsestasjonene og sykehuset.

Jeg var flere ganger på barselpoliklinikken på sykehuset der jeg fødte for å få hjelp til ammingen og de kan helt sikkert også hjelpe på helsestasjonen. På ammehjelpen.no kan du også få hjelp, både ved å lese deg til tips eller finne ut om det finns en ammehjelper i nærheten der du bor som du kan få hjelp av.

Husk at selvom det er veldig lettvint med amming når man får det til, så blir babyen veldig fornøyd med kun mme også:-)

Skrevet

Et lite tips til. Hvis du bruker en flaskesmokk med mange hull i så trenger ikke babyen suge så hardt og da blir de mindre interesert i å suge på puppen etterpå. Så bruk en flaskesmokk med bare et hull i.

Skrevet

Heisann.

Ingen gode ammeråd fra meg, her går det i pumping. Pumping kan la seg gjøre, men da må du ha utstyret i orden! Min anbegaling er at du i morgen ringer til barsel og finner ut hvor i ditt distrikt du kan få leid en skikkelig pumpe. Det leies ut både på pr dag og pr uke, så kan du prøve litt og se om det funker, hvis ikke er det bare å levere pumpa tilbake igjen.

Har du tatt kontakt med ammehjelpen for hjelp med ammingen foresten? Vet mange som har god erfaring med de :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...