Gå til innhold

Kan jeg kalle datteren min Svetlana?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er russisk, jeg har bodd i Russland der dette er et vanlig navn, og vi liker det. Men er det kanskje for "rart" for Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det er et pent navn.Høres så svett ut.Tror nok det er litt rart for Norge.

Skrevet

Det kan nok stigmatisere barnet i norge. Synd, men slik er det.

Skrevet

Hmmm... Den er ikke lett... Tror vel ikke det navnet blir så godt mottatt i Norge.. Barn er slemme mot hverandre å skal bare en liten ting til som et rart navn får at noen blir mobbeoffer

På en annen side vil at jeg syns du er kjempe tøff som tenker på et så uvanelig navn...

Lykke til:-)

Skrevet

mange rare russiske navn iallefall. Har hatt en del av de på jobben.

Nei likte det ikke, men visst dere vil ha et rusisk navn for faren er russisk så hvorfor ikke ha det som mellomnavn? Og finne et mere brukende navn til fornavn?

Skrevet

Herregud det finnes da penere russisske navn får jeg håpe! ber jo om å bli mobbet... i allefall her i Norge..

Skrevet

Kall ungen din akkurat det du vil. Jeg er kjent med navnet Svetlana, og hvis noen skal nobbe henne for det navnet, må de sikkert mobbe alle Bilal'ene, Bhatti'ene og alle de andre utenlandske navnene vi har i Norge i dag. Og kanskje de utenlandske synes de norske navnene er så rare at de mobber alle ola og gunnar som finnes også.

Kall henne Svetlana, Tatjana eller Natalia eller et annet reussisk navn du uten tanke på at hun blir mobbet:-)

Jeg har en datter på skole og her er det jeg som blir mobbet fordi jeg er så dum at jeg ikke vet om Bilal er gutt eller jente.:-)

Skrevet

Det er da mange penere russiske navn enn det? Svetlana får meg til å tenke på Kjippagurra-horene...

Skrevet

Synes det er helt greit hvis faren er russisk. Gå for det.... Nå våkna plutselig Celine og Natalie mødrene (for det er jo så norsk) og mener at det kan du ikke. Klart du kan.... og du har bedre grunn enn dem.

Skrevet

Hvorfor ikke Katarina i en eller annen variant av skrivemåte? Det er vel også russisk/østeuropeisk, men samtidig mer norsk enn Svetlana.

Skrevet

Jeg vet om ei på skolen jeg gikk på før som het det.

Skrevet

Sier dere dette til Nathalie, Cassandra og Melissa mødrene også at de skal finne en mer norsk måte å skrive det på. Neppe.... Denne jenta har jo russisk far så hvorfor ikke Svetlana.

Skrevet

Jeg liker ingen av de navna du ramset opp, så for meg er det egentlig det samme. Men poenget med Katarina var ikke selve navnet, bare at der finnes russiske navn som blir mer brukt i Norge, og som dermed klinger like godt i begge land.

Og jeg kan glatt si til de som velger Cassandra( f eks) at de bør tenke seg om. Gjorde det med en slektning, selv om navnet var urnorsk. Det klang ikke bra, og ingen syns det. Bare foreldre som ville ha noe meget spesielt. De tenkte seg om, og endret navnet.

Skrevet

Jeg ville valgt et norsk navn hvis dere skal bo i Norge. Evt. et russisk mellomnavn. Ville også tatt norsk etternavn. Tenker ikke bare mobbing, men også lettere for barnet når det blir voksen og skal søke jobber etc.

Skrevet

Nei det kan du ikke ! Grusomt navn ! Kommer til å bli mobbet !!

Skrevet

Ja, du over her høres jo ut som en skikkelig rasist. Skal vi ikke heller jobbe med fordommene våre? Ville du ikke ha ansatt en person fordi han hadde russisk navn? Da synes jeg heller vi skal jobbe med fordommene enn at hun skal måtte ha et norskklingende navn på barnet.

Skrevet

Svetlana er ikke et pent navn etter min mening. Minner om svette. Finnes mange nydelige russiske navn, sjekk noen nettsider, babynavn.com eller noe. Svetlana er dessuten et utrolig kjedelig navn, annenhver russer heter jo det, skal vi tro turnere og andre atleter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...