Gå til innhold

Ang teppe over åpninga på vogna

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til lillemor har de det, jeg har nå sagt i fra at de ikke får lov å ha det på hennes vogn, vet ikke om de har tatt det til etteretning, men håper det.

Kom og hentet henne tidlig en dag, hun sov i vogna da, det regnet ute, og over vogna hadde hun et teppe/ tykt badehåndkle brettet dobbelt. Jeg sa ikke noe da, men ringte barnehagen senere når jeg hadde fått summet meg.

Jeg er en sånn som tar bort mygnettinga på vogna når jeg følger med vogna og det ikke er insekter fordi det kan bli tungt å puste gjennom.

Vet dere om artikler det står om dette som jeg kan skrive ut og gi til barnehagen?

Ser alle ungene har teppe over vogna også, jeg vet ikke om de andre foreldrene vet om dette.

Må legge til at lillemor har en tett bagvogn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er vel ganske vanlig at de gjør dette i bhg. Og da må jeg igjen stille spm.... hvor mange har tatt sin død i en barnevogn i bhg? Jeg ville heller ikke brukt tepper o.l. men at myggnetting skal være farlig blir for meg litt rart.

Uansett så bestemmer jo du eller ikke om ungen skal ha et teppe over vognen. Du trenger jo ikke en artikkel for at de skal høre på deg.

Skrevet

Har aldri skjønt hensikten med det teppet jeg.

I bhg der jentene våre går har de aldri brukt teppe i alle fall. Heller ikke mange som bruker det rundt omkring her vi bor.

Det er vel ikke anbefalt på grunn av at den luften som blir inne i vogna blir veldig dårlig og tett. Blir ikke noen utskiftning av luften.

Skrevet

Tykke tepper uten hull som gjør det heeeelt potte tett kan jeg forstå, men ikke helsetepper og om en bruker det så ikke ungen skal få lys og sol inn. Og for meg blir det litt merkelig å ta bort mygg/insektsnettet når det tross alt er laget for det... Men alle er forkjellige sier bare jeg.

Skrevet

Vet de bruker regntrekket en del over vogna i bhg til lillegutt. Jeg er ikke helt for det heller, for åpningen blir jo mye mindre.

Teppe har jeg aldir brukt, for jeg hadde seriøst ikke orket å sove slik selv. Jeg tar også vekk myggnettingen om det ikke er insekter, eller fare for veps der vogna står.

Jeg er for frisk luft, ikke en tett klam fuktig luft.

Vi var i selskap en gang, der noen hang et tykt fleecteppe over vogna til ungen sin, min lå også i vogn og sov uten noe. De var forundret over at jeg ikke hadde noe på. Jeg sa som sant var, at jeg hadde ikke orket å sove i det tette rommet selv. Dette var en varm sommerdag! Ikke skjønner jeg at folk tør heller. Det prates så mye om faren for krybbedød i senga, at soveromstemperaturen skal være lav, ha god lufting osv. Men i vogna kan man visst bare tette igjen! Skjønner ikke det der jeg!

Skrevet

Syns også teppe er en uting, men myggnetting er veldig greit. Har aldri opplevd at luften har blitt dårlig pga det (men vognen vår er ikke helt tett da)

Hadde sagt til de at du ikke vil at de skal bruke teppe, men at myggnetting er helt ok.

Skrevet

vi passet en baby i går som sov i vogna mens vi ruslet en tur. Foreldrene dro på myggnettingen OG dobbelt brettet helseteppe... Han sover to timer i vogna si. til sljutt tok vi av alt sammen og han sov tre kvarter uten noe over vognen.

Tror vi foreldre ofte pålegger "egenskaper" på barna våre, eller så var det flaks, for foreldrene til dennne babyen mener at h*n kun sover 20 minutter uten teppet. Vi måtte til slutt vekke h*n, så han merket ikke mye forskjell med og uten teppe i går iallefall. med sola i ansiktet:)

De er verdens beste mennesker, ikke et vondt ord om de! jeg blander meg ikke inn i hva de gjør med sitt barn, jeg velger bare å ikke gjøre det med mitt eget.

Hadde jeg sett noe slikt når snupps skal i barnehage ville jeg reagert og sørget for at de ikke gjorde det igjen. Hun har aldri hatt behov for et teppe over vognen. Hun har behov for luft..

Skrevet

i barnehagen hos meg bruker vi helseteppe om vintern så det ikke skal snø inn i vogna, pluss at det ikke skal bli så kald luft i vogna i minusgrader. Men HELT enig i deg om tepper eller håndkle??? blir jo ikke luft der da! Men blir da ikke tungt å puste gjennom en myggnetting!??? Det er jo lufting gjennom hullene

Skrevet

I barnehagen til mini har de helsetepper foran alle vognene, jeg har aldri tenkt over det som noe problem (selv om jeg vet det er en av dib-debattene;) Ville ikke ha hatt et tykt teppe foran, men et helsepledd er jo halvparten hull så jeg ser ikke problemet med det. Regntrekket som følger med vogna er mye mye tettere enn helsepleddet de slenger over.

I forhold til artikler så kan du jo google litt. Men jeg ante ikke at dette var så viktig at det var skrevet artikler om det...

Skrevet

Vi fikk beskjed på sykehuset før vi reiste hjem om at vi ikke burde ha teppe over åpningen og ikke engang helseteppe. Selvom det er mange hull i det, så kommer det ikke nok luft inn til babyen.

Jeg sa fra første gang mini skulle sove i barnehagen at han ikke var vant til å ha teppe over åpningen og at jeg ikke ville han skulle ha det. Tror hun jeg sa det til syns jeg var litt rar, men tror de har respektert det. Tror at han noen ganger har hatt noe over, men har da gått ut fra at noen vikarer el har lagt han de dagene og ikke sagt noe om det. Passer også på å ikke ha noe mer enn det han trenger av tepper der, for da har de ingenting å legge over. Tok med myggnettingen hjem når insektene forsvant for ser ikke noe behov for å ha det over heller nå.

Skrevet

Har hatt helseteppe over åpningen til barna mine sovnet, da tok jeg det bort. Hvis jeg ikke hadde teppe over, tok det laaaang tid før de sovnet.

Men, myggnettingen tok jeg ikke bort altså. Det blir for hysterisk.

Skrevet

Jeg har googlet det, har ikke funnet noen artikler, men mange tråder fra bim og andre baby forum. Har funnet en tråd hvor det stod at rikshospitalet har gått ut med at de ikek anbefaler dette, men jeg fant ingenting på rikshospitalets sider.

De har massevis av tepper i barnehagen som de legger over vognene, myggnettingen vil jeg gjerne at de bruker pga katter og slikt.

Synes jeg virker som en hysterisk mor om jeg maser gang på gang om disse teppene, skulle gjerne hatt en artikkel jeg kunne vise til, som gjorde at de ikke hengte over de andre vognene heller.

Jeg var ikke klar over at de hadde tykke tepper over vogna før jeg ser at lillemor gjør det hjemme med dukkevogna si, og når jeg kom tidlig og hentet henne i barnehagen en dag.

Jeg har selv jobbet i barnehage, da hadde vi aldri noe tepper over vognene med mindre foreldrene insisterte på det.

Skrevet

Jeg brukte helseteppe over ganske lenge, tettet ikke helt selvfølgelig..men hadde jeg ikke gjort det så kunne jeg ikke gått ute med jentene. De var ekstrempremature og klarte ikke puste hvis det blåste litt på dem, denne babyrefleksen hadde de lenge, minste jenta som ligger veldig etter i utvikling liker fremdeles ikke å være ute når det blåser av den grunn og nå er de to år. Husker jeg møtte på en eldre hysterisk kjerring som hylte til meg og sa at ungene ikke fikk puste, men det er da folk som ikke har greie på ekstrempremature! Alle premature er ikke sånn, men det er vanlig.

Noen unger sover faktisk litt bedre når det er litt mørkere i vogna.

Hvis ikke er det ingen grunn til å legge noe over..men netting ser jeg ikke det store problemet med.

Skrevet

Det er ikke dette med hullete helsetepper over halve åpninga jeg ser på som problem nå, det er det med tykke badelaken brettet dobbelt og haes forran åpninga på bagvogna til min datter på 3 år, eller andre unger fra 1,5-3 år i barnehagen vår.

Er helt greit for min del hva dere gjør hjemme med ungene deres, trengs overhodet ikke forsvares.

Men si nå ifra til meg om dere kommer over en link med akkurat dette som tema.

Vil gjerne ha noe konkret å komme med til barnehagen.

Skrevet

Aldri skjønt dette med teppe over vognen. Alle mine 4 barn har sovet helt fint uten teppe over. Er det sol så har jeg brukt parasoll eller snudd vognen. Er det under -10 så har jeg holdt de inne.

Blir provosert når jeg ser vogner tildekket midt på sommeren. Stakkars små...

Skrevet

Hooooookey:) Den er jeg jo enig i når datteren din er såpass stor. Nei,,,ikke fornuftig.

Skrevet

Aldri brukt teppe over.

Skjønner ikke vitsen med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...