Gå til innhold

sikkerhetsnett til bag i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til mitt første barn brukte vi nett i bilen de første mnd,og vi syntes dette var kjempe greit.

Nå har det kommet en ny type, som skal være sikrere,men syns jeg har hørt at dette er veldig tungvindt og at barnet lett våkner når det skal festes/løsnes. Noen med erfaringer pos/neg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde sånt nett til førstemann, da var det bare et nett over bagen.

Til andremann hadde vi det også (leide på Barnas Hus), da var det mange flere deler, bl.a. isoporbiter til ha på hver side av barnet nede i bagen. Den skulle være sikrere fordi barnet ikke får rullet rundt nede i bagen hvis en skulle kræsje.. Det fungerte fint likevel, vi hadde ikke noe problemer med det.

Til tredjemann valgte vi å ikke ha det i det hele tatt siden disse nettene er forbudt både i sverige og danmark pga dårlig sikkerhet ved kræsj. Samtlige barn får visst nakkeskader om en kræsjer med et sånt nett, så vi valgte å gå rett på barnesete og det kommer vi til å gjøre nå med nr fire også. Det gikk overraskende bra det også ;-)

Vet ikke om det har kommet enda et nytt og sikrere nett nå da, men vi har altså valgt å gå bort fra disse nettene pga sikkerheten, ikke det praktiske. Men ser absolutt at de er greie, ihvertfall om en skal kjøre langt..

Skrevet

Vi brukte også sikkerhetsnett til bag i bilen de første månedene med førstemann. Han er sju år i dag. Det var den typen som beskrives over her, med biter som ble lagt på innsiden av bagen. Vi var kjempefornøyde med løsningen - og gutten vår sov som en stein i bilen. Vi kjørte blant annet Trondheim-Oslo (50 mil) da han var fire måneder, og det gikk som en drøm. :)

Nå når nummer to kommer skulle vi jo på et vis ønske at vi kunne bruke samme løsning, men vi ser på det som helt uaktuelt, all den tid det er bevist at bilstoler er mye tryggere enn nett. Vi har derfor kjøpt bilstol med base, og kommer til å bruke det fra dag én. Så får vi heller vente med de lange bilturene til småtten blir litt eldre. Sikkerhet i bilen må gå foran komfort. :)

Skrevet

Jeg ville aldri brukt nett til babyen min. Jeg ville selv ikke følt meg trygg om jeg bare hadde et sikkerhetsnett rundt meg..

Skrevet

Bag til spedbarn gir dårligere sikkerhet. Risikoen for alvorlige eller dødlige skader ved en kollisjon er svært mye høyere om barnet ligger i bag med nett sammenlignet med bakovervendt barnestol.

Det viser kollisjonstester gjort av det svenske forsikringsselskapet Folksam. En fastspent bag er ganske enkelt et lite sikkert alternativ fordi barnet ligger løst og kan kastes mot sideveggene. Ettersom hode og nakke på nyfødte er særdeles sårbare vil man ha så lite bevegelse som mulig mot hodet og nakken. Hvis bilen går rundt er det stor fare for at barnet skal bli kastet ut av bagen, på tross av at bagen er sikret med nett.

kilde:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828

Der kan man også se et par film klipp av hva som kan skje hvis man kolliderer med bag.

Skrevet

kan et spebarn sitte lenge i en barnestol den første tide?

vi har en biltur på neste 2 timer hjem fra sykehuset. vi liker å farte en del om sommeren og da har vi som regel 2 timer hver vei. har hørt at spebarn ikke skal sitte så lenge i barnestol den første tia?

Skrevet

Er ikke bra for ryggen med veldig lenge nei.. men jeg tenker da at en dyr bilstol burde jo være såpass god at de kan ligge i 2 timer uten at man må ha de opp!? Dere kan jo stoppe på halvveien og ta en liten pause.. du må sikkert amme uansett.. :-)

Skrevet

De kan sitte i bil stol den første tiden, men helst ikke mer enn 20 minutter.

Men fysiotaraputen sa til oss at man kan jo kjøre hele veien hjem i fra sykehuset uten stopp, hvis det lot seg gjøre;) Det er jo bare en gang man kjører hjem fra sykehuset...stort sett (vi måtte tilbake noen ganger plaga gulsot)

Men igjen, der sier vel tryggtrafikk at det ikke fines noen forsking som sier at det er skadelig heller.

Selv måtte vi stoppe å skifte bleie på vei hjem fra sykehuset.

(de andre gangene valgte vi å ta pauser.... det føltes mest riktig for oss, men andre må jo der vurdere selv, jeg mener det viktigeste er at de sitter trygt, å så får det være opp til foreldrene hvor lenge de kjører uten pause)

Jeg syns bilstolen så ut som et torturredskap når mini satt i den den første tiden, så vi kjørte bare bil når vi måtte før mini var 3 mnd, etter da så ble det litt mer og mer.

Men mini klaget aldri i bilstolen da, så er ikke sikkert han hadde det så ille som jeg var redd for, å var godt å vite at han var best mulig sikret. Så jeg personlig ville aldri ha valgt noe annet enn bilstol.

Men var utorlig glad for at vi har gangavstand til det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...