Gå til innhold

Barn og grønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at jeg lykkes sånn noenlunde med å være mor. Har en kjekk og grei 3 åring som alle synes er så grei. Og det er han bortsett fra en ting; han vil ikke ha grønnsaker. Jeg har prøvd alt, most, i sausen etc. Han vil ikke ha saus, ikke most mat fra blenderen, ikke raspet gulerot etc. Blir mer og mer stresset av dette. Han bare kniper igjen munnen og spytter ting ut igjen. Får i ham en del frukt.... men det stresser meg. Nå har jeg gått til det drastiske steget å kjøpe bamsevitamimer som egentlig er for barn over 4 år. Har noen noen gode råd... Hvor farlig er det at han ikke får dette i seg? Er det noen som har en god oppskrift på på en "grønnsakssaft" som faktisk smaker godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stress med det. Bare tilby. Vi har grønnsaker eller en salat hver dag, men ungene spiser det ikke hver dag, bare av og til. Greit det:)

i dag har de begge spist grønnsaker; tortillas med tilbehør:)

Skrevet

Jo mer du stresser med dette, jo mindre kommer han til å spise.

Kutt opp grønnsaker, legg dette i en bolle med vann i kjøleskapet slik at han kan forsyne seg selv om han vil, evt sett dette på bordet av og til.

Gulrøtter, brokkoli, blomkål, selleri, kålrot, knutekål, osv. Ungene her i huset elsker rå poteter også.

Jeg spiste selv aldri kokte grønnsaker da jeg var liten, det var kun erter jeg spiste til middag. Men ellers om dagen spiste jeg masse grønnsaker, så mamma brydde seg heldigvis ikke om jeg spiste grønnsaker til middag eller ei.

Så la gutten din få gå på oppdagelsestur i kjøleskapet alene, la han bli fristet uten å bli mast på. Gå i kjøleskapet og ta dere en bit eller to av og til slik at han ser, så kanskje han tusler etter.

Mi eldste spiste kalde kokte grønnsaker da hu var liten. Pappan spiste altid opp litt rester av grønnsakene rett fra kjelen når vi ryddet av bordet, og da fikk hun sansen for det (hun spiste ikke i det hele tatt en periode som liten, så all mat var kjærkommen) så enden på visen var at jeg alltid kokte dobbelt så mye grønnsaker som vi spiste, og hun fikk med seg kjelen med grønnsaker til barnetv. For det var hennes barnetv godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...