Gå til innhold

feberkrampe, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor raskt "må" feberen stige før det kan utløse feberkrampe?

Jenta mi på 2,5 år har vært i toppform i hele dag, men da vi satt å spiste kveldsmat ble hun plutselig sutrete å litt sånn småfjern. Trodde hun var trøtt å spurte henne om hun ville gå rett i seng uten lørdagsgodter. Hun satt seg i fanget mitt å da kjente jeg hun var litt varm. Hun sa selv hun var veldig kald å små rista, slik jeg selv gjør når jeg har feber. Hun drakk en kald kuli å hadde 38,7 i feber da jeg målte etterpå.

Ble litt bekymra om hun kan få kramper siden det kom så raskt. Hun dusjet rett før å da var hun ikke varm, så det steg nok på ca 15 min......

Hun sover nå på rommet sitt, men burder jeg hente henne inn i stua å la henne sove på sofaen så jeg ser henne hele tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De små kan jo få feber veldig fort. Det forsvinner heldigvis som regel like fort som det kommer.

Men 38,7 er jo ikke veldig hoeyt, så tror det holder å gå inn til henne innimellom.

Skrevet

Har hun hatt feberkramper før? På info fra legevakten står det at de kan komme ved rask feberstigning til over 39 grader. Så det er viktig å ikke kle på de for mye eller ha det for varmt, selv om de fryser ( bare ha på vanlig nattøy og normal temp på soverom).

Skrevet

hun hadde nesten feberkrampe for snart et år siden, men da var vi på tur til sykehuset allikevel i ambulanse siden hun hadde falsk-krupp anfall. Hun ristet men fikk ikke selve krampen....

Skal måle feberen hennes etterpå. Hun ligger på soverommet nå å der er det ganske kaldt.

Skrevet

Ok, da skjønner jeg at du er litt på vakt. Sønnen min har epilepsi og får også krampeanfall ved rask temperaturstigning (litt usikker på om det er feberkramper eller epileptiske anfall). Har gjerne hatt temp på 39.5- 40 når vi har målt etter anfall, så vi gir han som regel febernedsettende hvis han har 38,5 eller mer. Du får holde litt øye med henne. Som en annen skriver over her så kan jo temperaturen svinge ganske mye hos små barn.

Skrevet

Det varierer litt fra barn til barn, siden barnet ditt er såpass stort regner jeg med at du ikke har et barn som får dette hele tiden?

Hos oss er det temperaturen (ganske nøyaktig 39,6) som gjelder. Kle av nå, gjerne sove i bare bleie. Om det ER feberkramper er det ikke bare risting, det skal jeg love deg. Har du sett et orntlig epilepsianfall før? Sånn ser det ut. Null kontroll, masse risting, øynene bak i hodet.

Om det kommer og det er første gang er det å ringe 113. Kle av og gi paracet eller ibux opp i stussen med en gang. Vente på orntilg hjelp. Det skjer kjempesjelden med SÅ store barn da! For første gang altså!

Skrevet

Gutten min har hatt feberkramper 3 ganger, og han får det alltid mellom 38,5 og 39.. Og det skjer veldig fort - maks 15 minutter. Jeg hadde hatt henne på sofaen i bare bleia. Vi pleier alltid å ha han senga sammen med oss om natta når han har feber, så vi kan holde øye med han..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...