Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Det er så mange som velger bort navn fordi de forbinder navnene med visse mennesker. Jeg syns dette er så artig. Jeg vet om en Thomas, han er stor og rund men verdens snilleste person. Men jeg vet om en til, han er liten og tynn og full av f***.. Egentlig ville jeg at Emilie skulle hete Maria for det syns jeg er et nydelig navn. Den Maria jeg kjente var lege-datter, mega-god i sport og super intelligent, tror hun fortsatt er jomfru i en alder av 28. Den andre Maria som mannen min kjente var en (som han sa) "Psykotisk eks fra Sverige" -ergo hun fikk ikke hete det. Nå skal vi ha ei jente til, han foreslo at hun skulle hete Frida. Da fikk jeg panikk for det var ei Frida som banka meg i første klasse, hun var SLEM. Så nei..ingen Frida her i huset. Det er søren ikke lett å bli enig om slike ting, hvertfall når han er fra Bergen og jeg Østlandet og vi har forskjellige assosiasjoner med navnene vi foreslår.
Vil Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Ja, her er også mannen fra Bergen forøvrig, så mange navn høres forskjellig ut når vi uttaler dem. (Selmer høres for eksempel ut som Selma når han sier det, og det går ikke her i huset.) Ellers ville han ha Frøya, som var min kjære hund i barndommen, til og med den snille pappaen min "satte ned foten" der og sa at DET klarte han ikke å venne seg til. Jeg kjempet så lenge for Signe, men mannnen min mener det er en tilbakestående o gslevende jente i rullestol fra barneskolen og klarer ikke å assosiere det med noe annet sel vom han prøver, så det har vi lagt på hylla. Ellers er det en masse navn jeg synes er fine som han har helt i halsen fordi han mener de er snobbete. Men nå har vi endelig blitt enige (tror jeg!), og har funnet et nydelig gutte- og jentenavn vi liker begge to.
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 15. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2008 Hehe ja hører den "Selmar" (skarrer på R`en) det er jo slik det blir sagt Dialekt-kræsj i navnevalget, hatt flere slike her vi også. Vi er vel enige om Mina vi da, men det er litt rart når han sier det. MIiina med litt tykk "n". hoho er litt gøy da.
Månefeen ♥ Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Må le litt! Har det slik her i huset vi også, vet ikke kjønnet før om et par uker men vi diskuterer navn allerede. Han er fra Bergen og jeg fra Østlandet så skjønner godt hva du mener Noen navn høres bra ut på bergensk, og andre på bokmål i.o.m at vi uttaler det forskjellig. Kunne kommet med en del navn her vi assosierer med noe negativt, men det er så mange så listen hadde blitt ganske så lang!
Gjest varmsjokolade Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 Veldig dumt med alle assosiasjonene man har - Skulle gjort som indianerne - lage nytt navn til hvert barn.... et navn som passer barnet...
Månefeen ♥ Skrevet 15. november 2008 #6 Skrevet 15. november 2008 Varmsjokolade: Solstråle eller Sinnataggen Det var jo en jente på tv for ikke lenge siden, i forbindelse med "Emma Talulah" diskusjonen, hun het Løvetann. Tja, hvorfor ikke
Gjest varmsjokolade Skrevet 15. november 2008 #7 Skrevet 15. november 2008 Har man lov? Visste jeg ikke..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 15. november 2008 #8 Skrevet 15. november 2008 Ja til en viss grad, men jeg hadde ikke latt en jeg kjente på barneskolen "ødelegge" et navn for meg f.eks.. Med X'er kan jeg forsåvidt forstå det. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal hete det samme som x'en min uansett hvor fint navnet er Jeg har et jentenavn jeg liker, men det samme heter en x-venninne av meg som nå er narkoman og har løyet og bedradd over flere år.Har ikke hatt kontakt med henne på 5år nå.. Jeg er fortsatt usikker på om jeg vil ta det navnet med i alternativene eller ikke..
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 15. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2008 Jeg tror man kommer over den kneken etterhvert. At selv om man fobinder et navn med visse personer så går det ikke mange dagene før navnet som er valgt bare blir forbundet med babyen.Tror jeg da..
Gjest Skrevet 15. november 2008 #10 Skrevet 15. november 2008 He he, vi hadde det sånn med førstemann også. Derfor endte vi opp med et ikke veldig vanlig navn som ingen av oss egentlig kjente noen som het. Vi har jo ikke begynt å tenke på navn enda fordi det er så tidlig, men tviler på at det blir mye lettere denne gangen (særlig ikke hvis det blir en gutt til).
Lillemus&mamma'n Skrevet 15. november 2008 #11 Skrevet 15. november 2008 Jeg jobber i ungdomskolen, og da kan jeg love at det er en hel masse navn man aldri vil kalle barna sine fordi man forbinder dem med ikke bare søte elever... Mannen min mener jeg er litt gal når det kommer til navn, for jeg har jo alt for mange assosiasjoner. Men pga erfaringer blir det ingen Robin, Michelle, Sander eller Madeleine her i huset...
Gjest Skrevet 15. november 2008 #12 Skrevet 15. november 2008 He he mammanutt. Jeg er gift med en ungdomsskolelærer og vet alt om det der. Jeg skal love deg at det ikke er mange navn som slipper gjennom nåløye (stort sett bare veldig gammeldagse navn fordi det er få av generasjonen han underviser som heter det).
Lillemus&mamma'n Skrevet 15. november 2008 #13 Skrevet 15. november 2008 Den kan jeg skjønne! Men det er VELDIG mange søte og snille tenåringer også, så det er mange navn som blir enda finere når man blir kjent med noen snille elever som har de navnene : ) (Obs! Bytta nick)
Yarn Skrevet 15. november 2008 #14 Skrevet 15. november 2008 Ja det tror jeg også, Mammaen til Emilie med ny mage, etter kun kort tid er det den nye babyen som gir asosiasjoner, og gode asosiasjoner! Men, når det er sagt, jeg kunne ikke kalt barnet mitt samme navn som en av eksene våre, det hadde blitt feil for meg. Jeg har søskebarn som har kalt barnet sitt med det jeg da syns var svært rare navn, som, etter at man ble kjent med barnet, ikke er rart i det hele tatt, men fint og sjeldent.
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 16. november 2008 #15 Skrevet 16. november 2008 vi hadde noen slikte diskusjoner her i huset også,da vi venta første.. Ble ikke helt enige og hadde noen vi forbandt med alle navnene.. Så vi fant et navn vi ikke vet om noen andre som heter.. Jenta vår ble hetende Rinde,og passer så godt til navnet sitt=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå