nickoline og supermann Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Er det mest positivet eller negativt
GuttemammaX3 Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 det er en slags leieavtale, hvor du betaler eieren en fast sum i året... summen er ganske lav, og stiger sjelden... festede tomter har ofte kontrakter på veldig mange år, men det er selvfølgelig en fordel å ha en frikjøpt tomt som man eier selv...
murmelmamma Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 ved festet tomt så eier man jo ikke tomten som huset / hytten står på...da leier man feks over 50 år eller noe sånn... det beste er jo å eie sin egen tomt...ivertfall hvis man bygger hus eller sånn...synes jeg...
Gjest varmsjokolade Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 man 'kan' risikere å miste tomta...
Gjest Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 Man leier tomta av grunneier, ei tomt er ofte festet for 50 eller 100 år, eller hva grunneier setter opp i avtalen, etter ei stund kan man få tilbud om å kjøpe tomta... Mest positivt eller mest negativt, kommer litt an på... Den er billigere i innkjøpt men på en måte kan du ende opp med å betale den mer eller mindre dobbelt på sikt, dersom du får tilbud om å kjøpe den til markespris etter f.eks 15 år. Da har du betalt alle omkostninger på tomta ( for vår del kom deg seg på rundt 250 000) + at vi betaler 2000 kr i året i festeavgift. Det tror jeg er billig. Men så kan vi få tilbud om å kjøpe den til f.eks 500 000, alt etter hva tomtene i området ditt er verdt på det tidspunktet. Men mulig de 250 000 kr vi betalt hadde kommet i tillegg uansett da, det er jeg usikker på... pga det var opplegg av vei, vann og kloakk, strøm til tomta og gatebelysning, asfalt osv. Skal du bare bo der ei kort stund, slipper du jo unna med ei billigere tomt. Uff, dette ble rotete, men har liten tid:s Men kanskje du ble litt klokere?
nickoline og supermann Skrevet 15. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2008 og hva skjer da med huset? må man rive det da?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 15. november 2008 #7 Skrevet 15. november 2008 Det er ein ny lov nå om at ein skal få kjøpe tomta uten at eigaren kan nekte deg det også meiner eg det skulle vera ein max pris el noko slikt også. Nabo huset er var byggd på feste tomt, men den er nå kjøpt ut, etter ganske mange år, dama som bur der er snart 80år. Det skal ikkje vera for vanskelig å få kjøpe ei feste tomt hvis det har vert betalt leige på den i mange år, sjeldent at det blir solgt feste tomter nå.
nickoline og supermann Skrevet 15. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. november 2008 Jeg ble noe klokere. Er et hus jeg har lyst på. 10 minutter gjennom trygg skog til pappan til sønnen min. Gikk mye der når vi var små. Hadde vært helt ideelt. Huset er billig og tomta er stor 1200. Lyst å legge inn bud på 1 mill.
nickoline og supermann Skrevet 15. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2008 om jeg må betale 200 000 for tomta da, så gjør ikke det så mye. Bare jeg ikke blir tvunget bort derfra. For grunnen blir jo at jeg og Andreas skal ha et sted vi kan bo så lenge vi vil og i nærheten av pappan og mormor og bestefar. som sagt 10 min til begge gjennom fin sti i skog. perfekt og barnevennlig.
mamman til to gutter Skrevet 15. november 2008 #10 Skrevet 15. november 2008 Negativt! Har vært rettsak i nærheten her med et borettslag på festetomt som ikke var enig i prisen for tomta. Et avisklipp: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1284545.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå