Gå til innhold

Rastløse bein!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så rastløse bein på kvelden og når jeg legger meg. Selv om vi har gjort noe hele dagen så klare jeg ikke å ligge i ro med beina.. Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte,finner liksom ikke en stilling det beina er fornøyd! Og plutselig kan de gjør et sprett..hehe.. helt merkelig

Jeg vil og høre hvis noen har noe som kan hjelpe for det. Sliter forresten også med legg kramper om natta!!

Skrevet

hei =)

Ja hehe plutselig så spretter beina.. off det er slitsomt. Å jeg sliter også me krampe i leggen på nettene... forferdeligt.

Skrevet

Jeg også. Det er grusomt. Det hjelper med massasje fra mannen, men han er ikke så interressert i det. Og jeg vil jo at han skal holde på HELE tiden.. Når det er ille går jeg i dusjen og "vasker" bena i kaldt vann, det hjelper litt. Og spenning-avspenning. Et kjerringråd er ulltråd rundt ankelen. Jeg prøvde en gang, og tror du ikke jeg sovnet da.. Og så er det enten magnesium eller kalk(kalsium) som hjelper, husker bare ikke hva..

Skrevet

Ja det hjelper med massasje fra mannen, og han gjør ikke noe av det heller. Men de er der på natten uansett, kjenner de ligger å lurer!Det er magnesium som en mangler. Finnes i bananer. Det hjalp for en periode å spise banan før jeg la meg, men ikke nå lengere...andre tips, tar jeg gjerne i mot....

Den tråden.. måtte den være av ull??

Skrevet

Jeg og har hørt at kalsium skal være hjelpsomt mot dette. Har ikke testet det ut selv ... Men vurderer det sterkt.

Skrevet

Fant dette på nettet! Skal prøve det med varmt og kaldt vann i bøtta..hehe..

Urolige bein

Ligge eller gå?Urolige bein forekommer ofte under svangerskapet og blant eldre.

Kvinner rammes fire ganger hyppigere enn menn av urolige bein - eller "restless legs". Årsaken kjenner vi ikke, men tilstanden er delvis arvelig

Hvordan arter det seg?

Plagene arter seg bare i hvile. Når man har lagt seg, oppstår en smertefull, kriblende fornemmelse dypt inne i leggen.

Forverrelse ses ofte etter at en har vært i stor aktivitet om dagen. En konstant trang til å bevege beina oppstår. Man må simpelthen ut av senga og gå rundt på gulvet.

Hva kan jeg gjøre selv?

Tøy ut muskler i ankler og legger etter at du har hatt lengre spaserturer eller stått lenge. Massasje av leggene hjelper. Kna leggene med kraftige grep.

Ellers kan du forsøke:

Vekselbad:

Fyll to bøtter, en med kaldt vann og en med varmt vann. Stikk beina nedi den varme bøtta i cirka ett minutt. Ikke bruk for varmt vann! Deretter setter du beina i kaldt vann i ett minutt. Gjenta dette i cirka ti minutter.

Hevet hodegjerde:

Forsøk å heve hodegjerdet på sengen din cirka ti centimeter. Når du får kraftig senestrekk kan du forsøke å skli ned i bunnen av sengen og presse føttene hardt mot fotenden.

Kosttilskudd:

B-vitaminer har vært forsøkt, Afi B total, tre tabletter daglig i to uker. Deretter en tablett daglig. Vitamin E har vist seg effektiv i en større undersøkelse. Enkelte som har jernmangelanemi blir bedre om de tar jern i seks-åtte uker. Sjekk blodprosenten hos legen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...