Gå til innhold

MÅ man ha underlivsundersøkelse ved hvert svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ved første kontroll tenker jeg på. liker ikke dette i det hele tatt.. :/ er ikke lenge siden jeg var å fikk tatt celleprøve,så kanskje jeg slipper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kvinner under 25 år MÅ. Resten kan slippe.. ;)

Skrevet

hvorfor MÅ man det? legen sa ingenting om dette da jeg var på kontroll sist?

Skrevet

aner ikke..fikk bare beskjed om dette av min lege. Hadde noe med kjønnsykdommer å gjøre tror jeg..

Skrevet

Jeg er i uke 29 nå å har ikke hatt noen form for underlivs us enda. Ved første svangerskap hadde jeg GU på første kontroll, men ingen ting denne gangen.

Skrevet

jeg har ikke hatt en eneste gu underveis..verken i dette eller da jeg var gravid sist..

og jeg er under 25.. tror det er litt forskjellig..

Skrevet

Underlivsundersøkelse er visstnok tatt ut av "programmet" for vanlig svangerskapskontroll - ihvertfall var det det min lege fortalte meg da jeg var på min første kontroll for rundt ett år siden...

Skrevet

Kvinner som aldri har vært til en gu, eller det er over 3 år siden sist får vanligvis en gu ved første kontroll.

Hvis der er godt under 3år siden sist slipper man mest sansynlig dette.

MEN, det er nok litt forskjellig fra lege til lege altså.

Skrevet

Neida, jeg har ikke gjort det en eneste gang jeg har gått gravid (har vært til førstegangskontroll tre ganger i mitt liv nå). Men det kommer kanskje litt an på legen. Mine har ment at det er tull og noe de kun gjør om jeg selv av en eller annen merkelig grunne skulle føle at det er nødvendig.

Skrevet

Jeg venter nr 2 og i dette svangerskapet har jeg ikke hatt noen underlivs undersøkelse.

Jeg har 3 dager igjen,og er nå 26 foresten.

Skrevet

Min lege sa at det var utgått prosedyre. Så lenge det ikke måtte taes celleprøve så tok man ikke det lenger... Men vet at legene gjør forskjellig!

Skrevet

Det sa min lege også. Jeg gjorde det fordi det var 3 år siden sist celleprøve, men legen sa at ellers hadde det ikke vært nødvendig.

Skrevet

ingen har tatt noe som helst kontroll på meg "der nede".. er 20 år..

er nå 40+1, og fremdeles ingen som har sett meg der..

Skrevet

Eg hadde ikkje ved første kontroll,er 24 år...Var ikkje innom temaet ein gong...Resten av sv.skapet gjekk eg til jordmor...

Skrevet

Den legen jeg gikk til med mine to første svangerskap tok gynekologisk undersøkelse på første kontroll. Mest for å utelukke svangerskap utenfor livmoren, han kjente at livmora hadde vokst som den skulle (er jo for tidlig å kjenne det utenpå i uke 10-12), og så på mormunnen som forandrer seg når det er en baby inni der...

Med de to neste svangerskapene har jeg hatt andre leger og ingen av de har tatt gynekologisk undersøkelse. De har sluttet med dette på 6-ukerskontrollen også hvis du ikke føler det er nødvendig å sjekke sting e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...