Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Hva slags metode/teori/retning vektlegger dere i arbeidet? Jeg jobber med barn/unge med funksjonshemming. Bruker mye målrettet miljøarbeid. Boka til Marit Kollstad "klare seg selv?" er veldig fin. Jeg er interessert i å høre flere synsvinkler/tilnærmingsmåter. Veldig fint her hvor man kan være anonym:) Håper på mange svar
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Anbefaler bøkene til Horne og Øyen, Løvås, Eikeseth. Hva er du utdannet som? Finnes mye bra stoff om anvendt atferdsanalyse. Jeg er utdannet Vernepleier og jobber atferdsanalytisk.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Vernepleier. Er ikke så opptatt av disse retningene jeg. Viktigste er å finne et opplegg som passer for den enkelte. Stedene jeg har jobbet har ikke hatt en bestemt ideologi. Kazdins atferdterapi kan være noe å lese for den interesserte.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 Er ergoterapeut. Bruker hovedsaklig Model of Human Occupation (MOHO) av Gary Kielhofner. Sper på med andre teorier avhengig av case. I forhold til tilrettelegging av aktiviteters vanskelighetsgrad er det nyttig å sette seg inn i Flow-theory. For oss ergoterapeuter er det mennesket, aktiviteten og omgivelsene som er fokuset. I MOHO vil du finne masse info om tilrettelegging av omgivelsene så vel som aktiviteten. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #8 Skrevet 16. november 2008 Jeg følger ingen bestemt retning, men legger vekt på at beboerne skal klare seg mest mulig selv, og på den måten oppnå en følelse av mestring og ansvar for eget liv, til tross for at de bor på institusjon med de rammer og begrensninger som finnes der. I tillegg huske å gi mye ros og positiv forsterkning! I bunn og grunn er jeg mest opptatt av å ikke innta en paternaliserende holding, kanskje spesielt på grunn av min unge alder. Jeg ønsker ikke å provosere heller. På den måten går ansvaret tilbake til beboeren, de er selv ansvarlige for å ta konsekvensene av det de gjør. Jeg kan si min mening, men valget tar de selv. Minst mulig bruk av makt, eller gi mest mulig makt tilbake til brukeren, og sparer tvang til situasjoner der det virkelig er nødvendig. Finnes mye skjult tvang, som "press" på institusjoner her i landet har jeg inntrykk av. Videre, stort sett alltid tilgjengelig for samtale når jeg er på jobb, og prøver å være mye i miljøet. Alltid ta beboeren med på avgjørelser som angår vedkommendes eget liv, om det så er å åpne post eller betale husleie. En slags myndiggjøring, kan man si, og ofte glemt av tidshensyn. Jobber forresten i psykiatri, med langtidsbeboere.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #9 Skrevet 16. november 2008 Herlig! Tusen takk for flotte svar:) Lært hjelpeløshet, positiv forsterkning, legge til rette for aktiviteter og utelek er mye tema der jeg jobber.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Jeg er vernepleier. Jobber med et barn som er autist. Følger opplæringsprogrammet til NOVA. Vi jbber målrettet og atferdsanalytisk.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 Vernepleier. Du kan jo sjekke ut teorien til Lilly Nilsen. Hun har skrevet flere bøker. Denne teorien er spesiellt ifht barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå