Gå til innhold

Dere som har 4barn eller flere.....Er bare nysgjerrig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer litt... Det var meg som søkte sparetips her en dag tidligere...

Nå går ikke dette her bare på sparing, men altså...

Dere som har mange barn:

-hvordan bor dere? Enebolig/leilighet osv, og størrelse på boligen?

-hvordan løser dere det med jobb/barnehage/sfo?

-hva slags bil har dere?

-stor forskjell i alder på deres barn?

-noen som får kommentarer pga stor barneflokk?

-hvordan er hverdagen deres?

-føler dere at dere får nok alenetid med hvert barn?

-har dere barnevakt til alle barna på likt noen gang???

Jeg har bare venner med "få" barn, og de har en litt annen hverdag enn oss for å si det sånn...

For oss så blir "svarene":

-enebolig, ca 187 kvm.

-pappan jobber, mamma hjemme med minste, 50%bhg på nest minste og 40%sfo på de store.

-som familiebil har vi 9-seter Toyota HiAce

-alder fra nesten 2 år og til nesten 8 år.

-folk pleier å si at "da har du litt å STRI med", når de vet jeg har 4 unger, men ordet "STRI" virker så negativt synes jeg. Ja jeg har mye å gjøre men ikke i negativ betydning. Mange spør også når sistemann kommer, siden vi har 4 av ett kjønn så tror "alle" at vi prøver å få et barn av det andre kjønnet også... Men det gjør vi ikke...hehe

-hverdagen er travel, voksne opp kl 06.15, barna som skal ut av huset opp 6.30. Drar 07.30. ALt etter hvem som skal i bhg/sfo osv så hentes de hjem mellom kl 13 og senest 17. Legger seg fra 18.30 og til 20.00 så er det litt voksentid igjen også :-)

-syns det kan være vanskelig å få alenetid med ungene siden jeg stort sett er alene med dem fram til legging, og lekser kan være et problem siden da er de små også her og leker rundt og forstyrrer skolebarna (som må sitte i nærheten av meg siden de trenger litt hjelp enda...)

-ingen som påtar seg å passe alle våre på en gang, da må de nok spres over f.eks begge besteforeldre-parene....

Håper på noen svar da, er litt interessert i å vite hvordan andre store familier fungerer :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte en ting:

-deler noen av barna rom, og hvordan fungerer det?

Mine deler for øyeblikket ikke, og det er kjempegreit siden alle har veldig forskjellig søvnbehov og da minste var baby var det greit å ha eget rom ...

Skrevet

- Har enebolig, ca.220kvm

- Vi jobber begge 100%. Akkurat nå jobber jeg 40%, og han 60%, siden vi har fødselspermisjon frem til februar:0)

- De to eldste er på skole, bruker ikke SFO. De foretrekker å gå rett hjem. Og i år er det jo stort sett alltid en voksen hjemme når de kommer hjem.

-Har en Chrysler - Grand voyager 7seter

-Ungene er 11, 7, 3 og 9 mnd.

- Får noen kommentarer ja, men flest positive:0)

- Hverdagen er egentlig bemerkelsesverdig lite stressende. Vi bor like ved skole/bhg. Og like ved min arbeidsplass.

Vi står som regel opp i halv åtte tia. Sender de to store avgårde til skole ca.8.15. De er ferdige rett etter kl.14 og kommer hjem da. Nest yngste drar til barnehagen ca. kl 9 om dagen, og blir hentet sånn ca.14.30, alt ettersom. Så spiser vi middag sammen 16-16.30, etter at pappa kommer hjem fra jobb. Så slaker vi på ettermiddagen ELLER går tur om været er okay. Eller har besøk/drar på besøk. Legging skjer mellom 19-20 om kvelden. De to eldste legger seg kl.21 og kl.22. Da blir det akkurat en time eller to til oss to voksne;0) Noen kveder trener vi - da som regel hver for oss. Eller så kan vi avtale med eldstedatter at hun er barnevakt, så kan vi eks. trene ballspill sammen om vi ønsker.

Hva lekser angåer, så gjør de to skolebarna alltid disse med det samme de kommer hjem. Så er de stort sett ferdige med lekser før han på 3 år kommer hjem fra bhg. Minstemann lager egentlig lite lyd, og forstyrrer ingen.

Akkurat nå er jeg fulltidsstudent også-men jobber med studier etter at ungene er i seng, ev når minste sover på dagtid.

Vi har egentlig lite behov for barnepass, da eldstedatter KAN være barnevakt på kveldene. Det liker hun:0)

Men OM det trengs, så kan svigermor hjelpe til. For noen helger siden var mormor her og passet hele flokken, mens jeg og mannen var ute over natta.

Vi forsøker å ta oss tid til hver og en. Minste krever naturlig nok mest akkurat nå-og får mye. Nest yngste leker mye sammen med nest eldste. Men f.eks. setter vi av tid til lesestund sammen med ham HVER kveld. I tillegg til myyye kos hver ettermiddag.

I vår barneflokk er de mye ilag med hverandre, og tror de får dekket mye av oppmerksomhetsbehovet på den måten, egentlig. Men vi voksne passer på, og er stort sett alltid sammen med ungene når de er våkne, og ikke i bhg, eller på skole.

I det hele tatt tror jeg vi har en ganske rolig hverdag. Vi vurderer faktrisk et barn nr.5;0)

Men vet ikke om det blir altså-vi får se!

Skrevet

-Har enebolig ca 130 kv

-pappan jobber, mamma hjemmeværende

- Dodge grand caravam m/ 2 3-setere baki, litt trangt, så kikker på vw Caravelle, men må spare opp litt først

- gutt 12,5, gutt 10,5, jente 7, gutt 5,5, gutt 2, jente 3 mnd

- Blir mye "oj", " ja, da er ikke du arbeidsledig", " da er det bra liv i heimen", " da her du nok å stri med". Får også positive som" ja, da har du vært flink". " så morsomt". Men fortsatt mest negativt. Mange har sagt til oss helt fra vi ventet nr 4 at " nå må det være stopp". Selv da vi mistet jenta som skulle vært nr 5 fikk vi høre at det var like greit, for vi hadde mange nok fra før.

-Opp kl 7 for å gjøre klar 3 skoleunger. De er ute av døra før 8. Stellog frokost for de 3 minste. Tirsdag og torsdag er 5-åringen i barnehagen. Kjører ham ned ca 9. Har ikke sfo, of de 3 eldste går til og fra skola. 5 åringen blir henta av faren på vei hjem, eller av farmora som er nærmeste nabo til b-hagen. Da henter vi samtidig som vi kjører storegutta på taekwondo.Kl 19 legger 2-åringen seg, kl 20, 5 og 7-åringen og kl 21 legger de to eldste seg. Da har vi voksentid fram til vi legger oss 23-24-tida.

-Har bare hatt pass av alle her hjemme ettpar kvelder da vi hadde 5. Ellers sprer jeg dem rundt til familie og venner. Mamma hadde alle en hel helg flere ganger da vi bare hadde 4. Hun har også passet alle 5 noen timer da vi måtte med minstejenta på sykehuset for blodprøver. Svigermor passa alle 5 mens mannen var på jobb da jeg lå på sykehuset.

Skrevet

Glemt dette :

-Føler at jeg ikke strekker til bestandig. Gjør mitt beste for at alle skal få den oppmerksomheten de trenger, og brøver å gi like mye til alle.

-De tre eldste gutta deler rom frivillig (de har selv bestemt det), 7-åringen og 2 åringen deler rom. Minsta sover på vårt rom enda. Siste soverommet er tv-stue, og til sommeren skal vi trolidg bygge ark på huset, da blir det litt endring på romfordelingen.

Skrevet

Vi har 4 barn

- Har enebolig på ca 250 kvm

- Mannen jobber mye og reiser mye bort med jobben, og jeg har 50 % jobb. Har miste i bhg, nest miste deltid på sfo og de andre to er store.

- To biler en vanlig stasjonsvogn og en 7 seter

- Stor aldersforskjell, eldste gutten er 15 år

- nei får ikke kommetarer på flokken, sikkert for at alderen er så ulik.Har hjelp i de store om det skulle være noe, og de kunne gådd på kull for smæ søskene.

- Grei hverdag, men til tider travelt. Har gode rutiner. Driver med idrett de store der vi er engasjerte så det tar mye tid,.Tar alt av husarbeid, kles vask, handling osv på fri dagene. Men lekser, kjøring osv osv tar tid men de e jo arti.

- ja får nok tid med de egentlig, har i da vært i byen kun med nest eldste. De treng ulike ting og de bruker vi tid på.

- vi kan faktisk dra på kino og så når vi kommer hjem er de små både matet, dursja og sover men de er for vi har flinke store barn. Har barnepass ellers av og til te de to minste. Men vi er ikke de store festerne, trives hjemme.

Har det f.eks slik at en av de elste elsker å leser og leser derfor til tuppa på 3 hver kveld. Når han ene som trenger mye lekse hjelp, kan godt ho andre store aktivisere de andre slik at jeg kan fokusere på han. Tror nok livet hadde vært mer hektsik om de var mer samme alder.

Skrevet

hei!

Så moro at dere svarte!!!!!

Er det flere som har mange barn som vil svare?

Northernlights er vel ikke her mer???

TAKK til dere andre i alle fall!

Skrevet

Prøver bare en gang til jeg, noen flere???

Skrevet

Nå har ikke jeg fire barn enda da, men den fjerde kommer i februar :-)

Vi bor i en enebolig på ca 250 kvm

Til nå har vi begge jobbet full tid, men etter neste permisjon blir det nok bare 80% på meg. Eldste har halv plass på sfo, men slutter nå etter jul siden jeg skal ha permisjon, han har alikevel kamerater å leke med i gata. De to yngste går i barnehage.

Nå har vi en Peugeout 307, men må jo bytte ut den. Ønsker meg en Peaugeou 807 med 7 seter.

Mine unger er født i 01, 04 og 07, siste kommer i 09.

Får MASSE kommentarer på stor barneflokk, de fleste synes vi er gale, men at det er en morsom/koselig form for galskap. Får ofte høre at vi er tøffe, at det blir litt å stri med, at vi ikke blir arbeidsledige på noen år osv.

Hverdagen går jo i ett, men det går helt fint. Har gode rutiner og det fungerer fint. Står opp ca halv sju også går det slag i slag ;-) Sistemann i seng klokka halv ni og etter det er det litt voksentid. Leksene går også greit, selv om han nok kan bli litt distrahert av småsøsken.

Blir ikke så mye alenetid, men min erfaring er at de ikke ønsker det. Prøver av og til å ta med meg bare en ut av huset, men de vil somregel ha med seg søsken. Samme om jeg prøver sette meg alene og lese f.eks med bare en, da roper den gjerne på broren så han også får høre.

Barnevakt er fremmedord. Det er nå nærmere 3 år siden vi hadde barnevakt på kveldstid så vi to voksne fikk gjort noe alene sammen, blir ikke bedre når nummer fire kommer. Men det har vi vært innstilt på hele tiden, det er en fase av livet det også, plutselig er de store og har ikke tid til oss foreldre lenger.. Vi klarer oss fint likevel, har jo litt tid om kvelden, og ellers er vi både kjærester, venner og partnerne selv om ungene er hjemme vi.

Ungene har forresten hvert sitt lille soverom, og i tillegg har vi en stor kjellerstue de har leker osv i. Der har de venner på besøk og koser seg stort. Fungerer veldig fint, alle har sitt eget bittelille sted å trekke seg tilbake på hvis de trenger litt tid for seg selv.

Skrevet

-hvordan bor dere? Enebolig/leilighet osv, og størrelse på boligen?

Akkurat nå bor vi i enebolig på ca 200 kvm, men skal flytte og vet da ikke enda hva det blir.

-hvordan løser dere det med jobb/barnehage/sfo?

Vi jobber begge 100% og har de to minste i b.hage. Vi bruker ikke sfo, ungene drar hjem etter skolen.

-hva slags bil har dere?

Vi har en Iveco Daily 17 seters minibuss.

-stor forskjell i alder på deres barn?

Det er i underkant av 2 år mellom de fleste. Mellom nr. 1 og 2 er det va 2 år og 8 mnd og mellom nr. 3 og 4 er det ca 2 år og 5 mnd. Alle de andre er det mellom 21 og 23 mnd mellom.

-noen som får kommentarer pga stor barneflokk?

Negative kommentarer har jeg kun fått på Internett. De som møter oss har kun positive ting å si om både ungene og familien.

-hvordan er hverdagen deres?

Trivelig :)

-føler dere at dere får nok alenetid med hvert barn?

Ja, ungene har ulike interesser så vi gjør forskjellige ting med dem.

-har dere barnevakt til alle barna på likt noen gang???

Nå når de største er blitt så store passer de de minste om det trengs, før hadde vi ikke barnevakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...