2009baby!!!! Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Skvatt ganske mye da jeg våknet i morges. Kjente en stor hard (stein hardt!) avlang kul på utsiden av magen, på venstreside fra navlen og utover, altså ikke akkurat der livmoren ligger.... tenkte "jøss så mye magen har vokst i løpet av natten" samtidig som jeg ble bekymret for at det bare var på ene siden. Spratt opp for å gå på do og etterpå kjente jeg det ikke like mye lenger. Er det tarmene jeg kjente utenpå? Har lest at de muligens kan kjennes utenpå siden de presses lenger opp i magen etc. Og hvis de er oppfylt på morgenen kan de kanskje kjennes da og være harde? Eller noe annet? Noen som har noe formening?
Underveis --> Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Nå står det ikke hvor langt du er på vei, men jeg skal vedde hue mitt på (muligens jeg trekker det tilbake på et senere tidspunkt ;-) at det der er babyen. Du beskriver det omtrent akkurat slik som jeg har hatt det hver morgen i et par uker nå. Jeg er 22+3. Om natten så siger livmora lenger opp, og følger babyen med, selvfølgelig. Når du går på do, så reiser du deg, og det hele siger nedover igjen. Hvis du umiddelbart går å legger deg igjen, så kan det hende du kjenner at junior kommer sigende oppover igjen. Utrolig snålt og utrolig morsomt. Hvis du klemmer litt forsiktig på kulen, så kan du, med litt fantasti, kjenne forskjell på hode og rompe ;-) Hvis du kjenner at noen "slir rundt" inni der, så er det garantert babyen. Dessuten, hvis du hadde hatt så harde tarmer, så hadde jeg blitt alvorlig bekymret for en helsikes forstoppelse ;-)
*emeline* Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 Ja, det er garantert tarmene du kjenner. Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg er 12+1 idag og kan kjenne tarmene godt hvis de er oppblåst. Kommer plutselig en hard avlanget klump som kjennes veldig godt, jeg tar litt på den og så forsvinner den etter noen sekunder. Det er luft som blåser seg opp i tarmene. Kjenner tarmene sånn uten at jeg er gravid også jeg.
MaIspire12 Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 slik har jeg også hatt det i noen uker! Ble redd med det samme. Men er ikke så stor kul som buler ut nå...
2009baby!!!! Skrevet 15. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2008 Okey nå ble jeg om mulig enda mer usikker her... jeg er 16 uker ca nå. Livmoren kjentes også mye større ut da jeg våknet og enda lå på ryggen, pluss denne lange harde kulen utover, utrolig merkelig.... Siden jeg er bare 16 uker må det kanskje ha vært tarmene? Men om det er babyen er det jo utrolig moro, da gleder jeg meg til alle morgener som kommer. Ble nesten litt redd da jeg kjente denne lange klumpen for det har jeg aldri opplevd før
Underveis --> Skrevet 15. november 2008 #6 Skrevet 15. november 2008 Hvis kulen er under navelen, så ville jeg fortsatt tippet på at det er baby. Jeg kan også kjenne tarmer av og til, men da ligger de helt oppunder ribbena, og det er deler tykktarmen. Kan ikke sammenliknes med baby for min del i alle fall. Tynntarmer ligger liksom midt i magen, men de har så flytende innhold at de klarer man ikke kjenne på utsiden (med mindre noe er alvorlig galt, selvfølgelig ;-) Du får dytte på kulen og se om det er noe du kan skyve frem og tilbake (rimelig alienaktig følelse). Da er det babyen. Det er jo selvfølgelig en fordel å vite hva som er hvor, så jeg fant frem en liten link på wikipedia. Tarmer og slikt ligger slik som vist. http://no.wikipedia.org/wiki/Ford%C3%B8yelsessystem Livmora ligger da omtrent midt på tynntarmene. Interessert i anatomi? Jeg? En smule ;-)
2009baby!!!! Skrevet 15. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2008 Takk for svar igjen, det er gull verdt! Har sett på linken og tror kanskje det er tykktarmen jeg kjente...samtidig som jeg syns det er litt rart. Det var ca ved navlen, litt under og bare bortover mot venstre. Ble litt paff med det samme og turte ikke prøve å dytte. Vekket samboer og sa at magen hadde vokst masse i løpet av natten, han bare lo og sov videre uten å kjenne da han ikke trodde det kunne stemme, hehe, litt trøtt ) Kulen var sikkert 4-5 cm bred og 15-20 cm lang, samtidig kjente jeg livmoren så mye bedre.... Livmoren kjenner jeg ofte best på venstre side forresten, den går liksom høyest opp der. Først tenkte jeg at jeg håpet den ikke vokste helt "på feil sted" i magen men det er vel bare at babyen ligger med ryggen til venstre det? Spennende er nå dette her iallfall!!!!!!!!!!!!!! Spent på hvordan det kjennes i morgen tidlig...
Vil Skrevet 15. november 2008 #8 Skrevet 15. november 2008 Hei 2009baby, Så gøy at du kjenner så mye:) Det må være så gøy. Og så lurer jeg. For både du og jeg har termin 6. mai tror jeg. (? husker det fra terminlista på maiklubben..) Men det virker innimellom som vi er flere uker fra hverandre i svangerskapet. Tror jeg leste tidligere at du kjenner spark etc og nå også dette. Jeg kjenner faktisk ingenting enda jeg. Hehe. Lurer på om jeg er litt kortere på vei enn jeg har trodd gitt!
Castein81 Skrevet 15. november 2008 #9 Skrevet 15. november 2008 Hei! Her var det noe å kjenne seg igjen i :-) I natt kjente jeg den mega kulen for første gang. Våkna midt på natta og da har jeg for vane å ta hånda på magen (må kjenne, hehe). Lå på ryggen og rett over navlen var det den kulen! Jeg skvatt no innmari. Kan det ha vært livmora? For babyen er ikke så langt opp eller...? Jeg er 22+4 uker på vei.
Underveis --> Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 Er selv 22+4 i dag, og i morges (vel.. formiddag egentlig), så lå Junior omtrent under navelen. Hele ryggen lå buet langs toppen livmora og hodet lå ned mot venstre. Ikke like lett å skyve han frem og tilbake nå som da han var litt mindre, men jeg innbiller meg at jeg kjente noe spist. En hæl? Et kne kanskje? Det er i sånne tilfeller at man skulle ønske seg et ultralydapparat for hånden, for å sjekke om man kjenner rett *hihi* Synes det er like moro hver gang. Det rare er at han ikke ser ut til å bry seg noe. Sover seg gjennom det hele hver morgen :-)
2009baby!!!! Skrevet 16. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2008 Selma: ja, det er gøy det lille jeg har kjent men sannheten er at jeg enda går og lengter hver eneste dag etter å kjenne mer, akkurat som deg. Troor jeg kjente et lite spark/blafring på mandag, og muligens en gang etter det, men siden har jeg ikke kjent noen bevegelser, og heller ikke før. Og da blir jeg jo litt usikker. Men prøver å tenke at baby ikke har så sterke muskler enda (og sikkert ligger mye i ro) og det var sikkert bare flaks at jeg har kjent noe i det hele tatt. Føler meg slett ikke trygg på noe enda, så jeg gleder meg voldsomt til ultralyd og til den tiden hvor jeg kan kjenne liv hver dag. Jeg har skjønt at du er usikker på om du kjenner livmoren men leste du beskrev et hardt parti under navlen så det er nok livmoren. Jeg kjenner livmoren best på sidene, kantene utover liksom. Og den ligger noen cm under navlen, klarer ikke kjenne akkurat hvor. Er forresten ganske sikker på at jeg bare kjente tykktarmen som den "gigakulen" i går morges for jeg var på do FEM ganger i går (og jeg som har vært så treg i magen hittil i svangerskapet) så det var nok litt overfylt der ;o) hehe..sorry detaljer!
Castein81 Skrevet 16. november 2008 #12 Skrevet 16. november 2008 Jeg har nettopp liggi på sofaen og SETT bevegelsene til babyen, helt utrolig. Magen bevega seg godt :-) I går fikk samboeren min endelig kjent spark fra magen, syns det er så godt at han fikk kjent noe også. Vi damer merker jo mye hele tiden.
2009baby!!!! Skrevet 20. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. november 2008 Nå vet jeg hva den rare klumpen utenpå magen var, og det var ikke tarmene for å si det sånn ... ) Spurte jordmor tidligere i uken og hun sa det var livmoren og babyen som forflytter seg og livmoren trekker seg gjerne sammen i løpet av natten. Dermed kjentes det hele som en stor klump oppå venstresiden av magen! Livmoren gikk helt opp til navlen nå, mye høyere enn jeg trodde så da var det logisk! Og idag morges opplevde jeg det samme igjen, var så herlig å vite at det var bebis som lå rett under der og tar seg en liten rundtur i magen Det eneste jeg lurer på nå er om magen min kommer til å bli skeiv hehe... Jordmor sa at livmor har vokst mest på venstresiden foreløpig og det er kun der klumpen dukker opp på morgenen også, enda lenger til venstre enn vanlig. Håper ikke magen vokser feil vei ;o) Det retter seg vel til håper jeg.
Vil Skrevet 21. november 2008 #14 Skrevet 21. november 2008 Heisann, jeg tror kanskje jeg har kjent bevegelse jeg også nå, rett før jeg sovnet. Og livmoren er også tydelig, men det tok en stund før jeg var sikker ja! Kom forresten på en ting i forhold til dette å kjenne liv. Vi var på UL da jeg var 12+1 og vi skvatt opp av hvor utrolig mye den beveget på seg - slo salto om og om igjen. På de 20 minuttene (?) vi var der skifta den stilling sikkert fire-fem ganger, opp og ned og rundt og fram. :-) Så rart at man ikke kjenner det mer når den er så aktiv. Men det er mulig den er mer aktiv i begynnelsen når den har så god plass, etterhvert blir det jo litt trangere..
2009baby!!!! Skrevet 22. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2008 Så gøy at du også har kjent litt bevegelse nå! Det er vel enda noen uker til vi kan kjenne det daglig men det gleder jeg meg til!! Har ikke kjent så mye mer av bevegelser her, bare en gang i blant, men igår og idag har jeg kjent flere ganger i løpet av dagen det samme som jeg har gjort noen morgener. Plutselig blir en del av magen hard og jeg kjenner babyen som en hard kul på magen, det er veldig morsomt! Det er så deilig å kjenne at noe skjer der inne :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå