Gå til innhold

Noen som kan svare meg ang modning/åpning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det var det legen kalte det iallfall, det ble tatt innvendig ul for å sjekke morkaka og da så han samtidig at det var ingen modning, at det kun var en strek der hvor det skulle bli 10 cm åpning.... ( nå tror dere at jeg er rar siden jeg har ett barn fra før, men han ble tatt med akutt ks sist i uke 35 så jeg har egentlig null peiling),

Merker man når man modnes, om det er riktige ordet, og over hvor lang tid skjer det , kan det skje "over natta" eller trenger det uker, jeg har ett barn på ca 2800 allerede nå, er i uke 37 og vil helst ikke føde michelinmannen på overtid..... :o) Eller åpnes det ikke der før det event starter med riervannet går .... huff flaut å ikke vite.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Modning kan forsåvidt skje over tid (vevet mykes opp de siste dagene).

Men selve åpningen kommer normalt ikke før fødselen/rier kommer i gang - uavhengig av om vannet går eller ikke.

Størrelse på åpning måles ved ankomst til fødestua, og er det ikke antydning til åpning kan man bli sendt hjem.

Underveisi fødelen måles det jevnlig og ved 10 cm går fødelsen over i uttrykkingsfasen.

Mener på at de bruker å regne ca 1 cm i timen som utgangspunkt på hvor raskt åpning skjer, men her er det store variasjoner.

Skrevet

Jordmor undersøkte meg for snart to uker siden, da kunne hun kjenne at modninen var startet. Tror hun sa at mormunnen begynte å bli bløt. Deretter undersøkte hun meg på tirsdag, en uke senere. Da kunne hun få inn en finger og sa at det var stor framgang fra sist. Hun ønsket meg lykke til, men har ny time på torsdag om ingentig har skjedd. Har hatt mye stikk/ murringer de siste to ukene, men det kan nok ta litt tid. Tror det der er veldig individuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...