AS3* Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Ja - nå vil jeg krangle litt om pelsdyrnæringen - og regner med å få igang en saftig diskusjon :-) Jeg syns det er helt på sin plass med fokus på pelsdyrnæringen, for det er helt sikkert at det er steder som ikke følger dyrevernloven. Og det burde slås STERKT ned på. Men når det gjelder pelsdyrnæringen generelt - er det ikke bedre å heve kvaliteten i Norge, og sørge for at våre pelsdyr har det best mulig, istedenfor å gjøre det så vanskelig at all produksjon flyttes utenlands? Når aktivister politianmelder alle som driver med pelsdyr, slipper ut rev i naturen osv gjør de det utrolig vanskelig for de som driver seriøst med pelsdyr - noe som fører til at mange slutter. Konsekvensen er IKKE at produksjonen stopper, den starter bare opp et annet sted. Det ville være bedre om man gir bekymringsmelding til Mattilsynet slik at disse kan følge opp med inspeksjon. Det er tross alt de som kan forskriftene som gjelder. Det kommer ALLTID til å være et marked for pelsdyr, det kan vi dessverre ikke gjøre noe med. Er det ikke da bedre at produksjonen skjer i Norge under kontrollerte betingelser enn at all produksjon foregår i Kina, Russland osv.. Der skal jeg love dere at det skjer mye rart på dyrenes bekostning!
niania Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Dette er et vanskelig tema. Jeg ville aller helst levd i et land med både totalforbud av pelsdyrfarmer og import av utenlandsk pels. Pels er definitivt forbeholdt dyrene - vi mennesker får pynte oss med falsk pels hvis vi absolutt ønsker.
Nina-med passasjer Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 enig med niania....grusomt er det hvertfall....
Lillemus&mamma'n Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Enig med niania og Nina. Pels er ingen nødvendighet for mennesker, det er masse annet vi kan kle oss i!
AS3* Skrevet 17. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2008 Jeg er selvfølgelig enig med dere, jeg også. Skjønner ikke at folk syns det er fint en gang.. Men pelsindustrien er internasjonal. Og vi kan ikke stoppe den med fjollete aksjoner her i Norge. Da er det bedre om vi aksepterer at dyra er i fangenskap, men forsøker å påvirke til at de får det bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå