Gå til innhold

Jobb+graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg begynte i ny jobb for 2 uker siden.

Fant ut på onsdag at jeg er gravid, et sted mellom 4-5 uker. Det er en 100% stilling, og jeg har ikke jobbet fast før det,bare vikarjobber.

Det er et sted hvor det er mye bytting av folk, og bare kvinner. En del blir gravid+ mye sykdom.

Jeg lurer på om de tok meg litt siden jeg er såpass ung og de tenkte vel kanskje ikke at jeg kom til å få barn enda.

Jeg informerte de jo ikke om at vi prøvde, var jo ikke pga det jeg tok jobben. Ønsket erfaringen derfra og miljøet er godt.

Når burde jeg si ifra? Har termin en gang i juli.

Foreløpig har jeg omtrent null plager og jobber som en hest, men plutselig endrer jo det seg....

Føler liksom jeg blir så mye til bry iogmed at jeg har blitt gravid....=S

De er veldig fornøyde med meg der og sier de er glad for at jeg har begynt, ønsker ikke lure de heller...

Flere som har følt på det samme eller har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg takket ja til ny jobb før jeg visste jeg var gravid.. Var ikke noe problem :-) Jeg ventet til jeg var 12 uker før jeg sa noe. Tror jeg ville ventet. Man tar jo et utgangspunkt i at det skal gå bra, men mye kan jo skje de første 12 ukene.

Jeg sa også at jeg ikke visste noe når jeg takket ja til jobben. Sjefen skjønte at jeg grudde meg litt til å si det... Men som sagt ikke noe problem. Tja, ett år går jo fort det, sa han..

Lykke til og gratulerer

Skrevet

Jeg ble også gravid med det samme jeg var begynt i ny jobb. Følte meg velkommen i jobben, så jeg sa at jeg var gravid nesten med en gang, uke 9 eller noe. (Bare husk å skrive kontrakt først). Jeg ble sykemeldt tidlig, og har veldig dårlig samvittighet for det, men de har ikke sagt noe annet enn at jeg må bare tenke på meg selv. Så det finnes jo arbeidsplasser som er helt supre på sånn. De har jo uansett ikke noe med at du er gravid og sånn, det er jo ditt valg, men jeg ville ventet til at jeg var sikker på at det var liv, og kom til å gå bra først da. Skjønner godt at du føler at du er til bry, men du må ikke gjøre. Heldigvis er samfunnet vårt bygget sånn at gravide har mange rettigheter.

Skrevet

Ja det er jo sant!=)

Jeg skal vente til 12 evt litt mer før jeg forteller.

Og en ting til om noen kan svare?

Hvem betaler foreldrepenger arbeidsgiver eller staten?

mvh HI

Skrevet

Jeg ville ventet med å si noe til jeg var 12 uker på vei.

Skrevet

Jeg hadde nok ventet til jeg var 12 uker på vei, så sant du ikke blir dårlig eller noe. Du MÅ ikke si noe før 3 mnd før, tror jeg, men kan jo tenke meg arbeidsgiver setter pris på å vite det i relativt god tid slik at de kan ansette en vikar. Dessuten blir det vel synlig før den tid:)

Du skal iallfall ikke ha dårlig samvittighet for at du er blitt gravid og gir dem "bry" :) Jeg ville spilt med åpne kort, men ventet til uke 12 var over iallfall.

Skrevet

Det er trygdekassen (NAV) som betaler deg når du er i permisjon. Altså koster ikke permisjonen din arbeidsgiver penger i den forstand, annet enn at du må erstattes av noen mens du er borte pga permisjon :-) Gratulerer og lykke til!

Skrevet

Hvem som betaler er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver:)

Fylkeskommunen og kommunen(?) betaler og får igjen fra NAV.

Du får snakke med arbeidsgiver ev. kolleger som har fått barn mens de jobbet der:)

Skrevet

Det er selvfølgelig sant Yarn. Jeg vet om en del som jobber privat og får lønn som vanlig av arbeidsgiver, men arbeidsgiver vil jo få alt utenom pensjonsinnskuddet tilbakebetalt av NAV da :-)

Skrevet

I staten får vi lønn som vanlig under permisjonen, og vi mister ikke feriepengegrunnlag el.l. Det meste får jobben refundert fra NAV, men ikke alt.

Skrevet

Vent med å si fra til etter 12 uker, om du holder deg frisk. Om du må sykemeldes under svangerskapet, er det fint om du sier fra hvorfor du er syk, siden arbeidsgiver kan fritas fra å betale de første 16 dagene av sykemeldingsperioden selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...