Mater Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Vel, dette spørsmålet går i grunnen både til ste- og biomødre, for jeg lurer litt på hva som oppleves naturlig for andre som greier å sette seg inn i stiuasjonen. Jeg er altså selv stemor og har i grunnen opp igjennom tiden hatt minimalt med omgang med biomor. Det har vært endel konflikter mellom henne og min mann og mye av dette har gått på kritikk som jeg føler har rammet oss som familie og at vi ikke har vært "gode nok" og ikke har strukket til ifh. til deres felles barn. Jeg føler meg altså ikke helt trygg på henne, jeg opplever at vi har blitt utsatt for endel bakholdsangrep... Uansett, hun har alltid vært overstrømmende mot våre fellesbarn (meg og min manns), og det er sikkert velment og oppleves også slik for dem. Det jeg opplever som litt pussig er når hun med biobarnet for å hente gjenglemte eiendeler f.eks. (han er 12 år) og hun føler seg tydeligvis nokså husvarm her - hun går inn på barnerommene for å "hjelpe" til med hentingen - og inn til barna våre både under og etter leggingen (både når jeg er der og når jeg ikke er der). Jeg føler meg ikke fortrolig med denne framferden og stusser litt på det, selv om jeg aldri i verden ville sagt noe på det (kanskje mest av hensyn til ungene...) En annen ting er jo at soverommene befinner seg i en annen etasje, og vi er ikke verdens mest ryddige mennesker så jeg liker ikke så godt at _noen_ beveger seg der oppe uten at det er avtalt på forhånd (med unntak av barnas venner selvfølgelig...) Så da lurer jeg litt på om dette er vanlig i deres stefamilierelasjoner? Hvordan fungerer egentlig disse hentesituasjonene?
Mater Skrevet 14. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 14. november 2008 Nå virket det kanskje som alle barna deler et soverom, men det er altså ikke tilfelle, de minste har eget rom, og hun går altså like gjerne inn dit som inn på hennes barns rom...
-Hengebuksvinet- Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Det høres ut til at hun er litt vel husvarm. Har hun bodd i huset før? I så fall kunne vel kanskje en liten prat mellom henne og mannen din vært på sin plass.Jeg hadde i hvertfall ikke syntes at dette var ok.
Mater Skrevet 15. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2008 Pussig nok nei, hun har aldri bodd i huset, så det er ikke der det ligger... Godt å høre at jeg ikke er alene om å ikke synes det er helt ok. Skulle gjerne hatt fleres synspunkt også.
nasse nøffen Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 hos oss foregår levering og henting fra yttergang... min x kommer aldri inn hit, såfremt vi ikke ber han inn.. jeg har forklart min datter ( min og min x sin) at hun aldri skal dra sin pappa inn her til oss når vi ikke er hjemme, synes ikke noe om det jeg, jeg respekterer dette hos dem også.. vi er gode venner , og har en god tone, men om ikke jeg ber han inn, eller d er noe veldig spesiellt, får han vente i gangen... tror han synes det er okay jeg, gjør d samme hos han jeg også. å ang at jeg har forklart min datter som jeg skrev over her, har d blitt sagt på en fin måte altså.. ikke noe sånn stygt om hennes pappa.. men hun forstår.. jeg sammenlignet det med at jeg dro mine venninner inn på hennes rom,,, dette funker bra=)
MaybeAgain Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Jeg synes det høres ut som om du tar dette med fatning. Jeg hadde blitt fly forbannet... Det er frekt å ferdes i andres hus på den måten - uten invitasjon. Jeg synes du skal få mannen din - eller si det selv om det passer slik - til å fortelle henne dette. Det er greit at man ikke skal helle bensin på bålet dersom det har vørt litt konflikt, men skal da heller ikke være selvutslettende med atferd som man synes er ubehagelig. Hos oss hentes og leveres det fra ytterdør/yttergang dersom det i det hele tatt eksisterer et behov for å komme hit/dra dit. Bytting foregår via skolen - vi leverer på skolen - biomor henter fra skolen, eller omvendt. Si i fra, dette er ikke OK.
Trulte76 Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 jeg er både stemor og biomor. Har ikke opplevd dette selv. Men mulig jeg kan være sånn med min ex da hehe. Han bor ike samme med noen heller. Og det er mitt gamle hjem. Så kanskje derfor? Kan også si han ga meg nøkkel til huset sitt sånn at jeg kan låse meg inn å hente ting visst de har glemt igjenn noe å han ikke er hjemme. Men han eller min samboers ex går ikke inn sånn som dette å bare henter ting. Hadde min ex bodd ilag med noen så hadde jeg nok ikke gjort det. Men jeg merker med min ex også. Når min samboer er vekke på sjøen, så ringer han på og går inn. Når han er hjemme så ringer han på og venter til vi åpner hehe. Når han skal hente ungene..
Mater Skrevet 23. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2008 Takker for flere innspill. Godt å høre at det er fler som ville reagert på lignende situasjoner. Jeg har snakket med mannen min om dette og han har også sagt fra til henne om dette tidligere, men det går visst ikke helt inn. (Det er nemlig greit for _henne_...) Forstå det den som kan. I dag er det andre ting som provoserer meg. Må visst lage en egen tråd, for nå er jeg så provosert at det bobler over her. Kan være greit å tømme seg et sted, hehe...
junijente fikk julijente Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Når vi henter stesønnen min hos mora så venter vi i gangen. Det samme gjør hun når hun henter ham her, eller hun går ut og setter seg bilen igjen. Hun har bodd i huset her før, men det gir henne etter min mening ingen rett til å oppføre seg som om hun fortsatt bor her - og det er hun tydeligvis enig i selv. Dersom gutten har glemt noe går han og henter det selv, eller vi henter det for ham her, og mora hos seg. Mora, samboeren og gutten flyttet for noen år siden, da var naturlig nok gutten ivrig på å vise fram det nye huset, særlig rommet sitt og vi var da med og så på. Tilsvarende ville han gjerne vise fram det nye rommet sitt til mora da han flyttet hit (han fikk nyoppusset rom), så da var hun med og så på det. Generelt har jeg ikke noe problem med at hun går inn på rommet hans, men om hun hadde tuslet rundt i resten av huset hadde jeg nok blitt sint. Mannen min har en tendens til å ringe på og så gå rett inn hos folk, noe jeg synes er greit hos venner (de fleste gjør det hos oss også), men jeg synes det blir litt spesielt å gjøre det hos eksen - de er ikke så gode venner lenger. Og jeg hadde heller ikke likt at hun gjorde det her, men det får være hennes sak å ta opp det med mannen min, for alt jeg vet er det helt greit for henne at han gjør det. I tilfeller som hos Lillemeg med guttebaby, hvor man faktisk har fått husnøkkel av eksen, så synes jeg det er et tydelig signal på at det er helt greit å gå inn på egenhånd, men i andre situasjoner synes jeg man skal være forsiktig med det. Og det må selvsagt være lov å si i fra om man synes sin egen eller partnerens eks blir for husvarm, man har egne regler i sitt eget hus.
stemor 2+1 Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Hos oss foregår henting og "levering" utendørs. Helt unaturlig å gjøre det annerledes for oss. Vi går ikke inn til dem og de går ikke inn til oss. Sånn er det bare. Vi har vårt liv og de har deres liv. Min mann og jeg har også snakket om dette og er helt enige at dette er mest komfortabelt for oss. Det skal nevnes at jeg er stemor til tre, med to ulike mødre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå