Gå til innhold

Er feber skikkelig farlig eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 2 har feber. Jeg aner ikke hvor mye for jeg har ikke målt. Han sover nå og er ganske varm. Var varm når han la seg også, men var blid og fornøyd. Jeg har pleid å gi han febernedsettende når han har rundt 39 grader og han har vært i veldig dårlig form. Er det sånn at man MÅ gi dem pille hvis dem har 39 eller kan dem fint tåle 40 uten at det er farlig?

Er så usikker på om jeg skal vekke for å måle feber og gi stikkpille eller bare la han sove. Han var jo ikke dritdårlig liksom og tviler på at han har mer enn 39,5 ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke så lenge den går godt over 40 grader. Er jo forskjellig hvor godt de tåler feber.

Minstegutten min er i fin form med feber, mens eldste blir helt utslått.

Skrevet

Nei feber er skikkelig bra, det er kroppens måte å bekjempe infeksjon på. =) Så lenge almenntilstanden er ok og han ikke plages av feberen så trenger du ikke gjøre noe. Selv følger jeg alltid litt ekstra med på Guttongen når han er syk, men ser ikke poenget i å vekke for å gi paracet om ikke feberen er ekstrem.

Skrevet

Ja, lillegutt her pleier å være helt kake ved 37,5:) Har 36,8 i normaltemp. Men nå var han jo i fin form så jeg gadd ikke å styre med den tempgreia. Da regner jeg med at han klarer seg da. Får gå inn å kjenne på han innimellom for å kjenne om han blir mye varmere,

Skrevet

Takk for svar begge to. Da regner jeg med at det ordner seg:)

Skrevet

Se det an litt, men jeg hadde sjekka jevnlig og vekka han før jeg la meg selv og gitt stikkpille......

Jeg er kjempe fan av å gi febernedsettende om natta når jeg ikke kan passe på hele tiden selv.

Skrevet

jeg pleier som regel å måle om emilie virker varm. har hun over 29 får hun stikkpille.. jeg er redd hun skal få feberkramper.. spes om natten når hun ligger på eget rom.. selvfølgelig sjekker jeg jo om natten =)

Skrevet

Ja, ha lite klær på han, og unngå at han blir alt for varm.

Pleier å sjekke innom mine noen ganger i løpet av natten.

Skrevet

Så lenge det berre er feber som er problemet er det ikkje direkte farleg før tempen kjem godt opp over 41 grader (hos små barn, voksne tåler ikkje like mykje). Då gutungen vår hadde høg feber ved 10 mnd (var oppe i 40,4 og gjekk berre ned til 39,8 med paracet) ringte vi legevakten. Vi fekk beskjed om å gje paracet og holde auge med han (vekke og sjekke tempen eit par gonga om natta, og at ein av oss sov på same rom som han) og ringe tilbake viss tempen gjekk opp i 41,5.

Viss ungane våre har feber men er i ellers fin form (gir eg ikkje paracet før dei kjem opp i 39,5, etter råd frå lege). Gir ved lavare temp dersom dei er dårlege/grinete/ser ut til å ha vondt.

God bedring til guten din.

Skrevet

(Merkeleg parantesbruk på meg der.) Ammetåke.

Skrevet

Hehe, tror jeg leser på en spesiell måte jeg, for jeg legger aldri merke til sånne feil før noen kommenterer dem:) Kanskje jeg er tankeleser. Leser det folk mener å skrive, ikke det de skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...