Gå til innhold

rødt utslett på tunga+ hoven!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et rødt utslett på tungen, og føles akkurat som at jeg har brent meg på tunghen, men det har jeg ikke. I tillegg er tungen blitt hoven, og halsen føles sår.

Hva kan dette være?

Kan det være farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

søkte litt på "bringebær tunge" på nett. høres ut som du har det.. når jeg søker på nett kommer det bare opp om skaralgensfeber..

Skrevet

Hvis det kommer noen utslett på hender og føtter og så kan det være munn, hånd og fotsyken du har fått...

Skrevet

Har du spist noe du kan ha fått en reaksjon på? Jeg får det akkurat slik som deg hvis jeg har spist kiwi eller tomat...

Skrevet

hmm jeg tror ikke det. Men spiste ananas i går , mulig det er derfor.

Har veldig vondt i halsen nå.

Kan jeg hovne veldig opp slik at jeg ikke får puste?

Uff er engstelig for alt mulig for tiden..

Skrevet

"Noen kan få sykdommen nesten uten å merke noen ting. 3-4 dager etter smitte starter sykdommen med vondt i halsen, nedsatt allmenntilstand og feber. Det er en karakteristisk nesten vinrød farge i slimhinnen i munnen og svelget, og delvis også på leppene. Tungen blir også intenst rød med små mindre røde områder. Tungen ligner derfor overflaten på et jordbær, og kalles jordbærtunge, et annet navn med samme betydning som jordbærtunge er bringebærtunge"

kan det stemme med det du har? jeg ble bare litt opphengt i denne skarlagensfeber greia.. hehe..

Skrevet

Det er mulig at det er det. Har ikke feber.

Men er det en barnesykdom?

Jeg hadde munn, fot og hånd syken forrige uke... he he, går epedemi i barnehagen til gullet. Og var da sykmeldt 3 dager for ikke å smitte hele avd på jobben.

Og så mistet jeg jo spiren min og ble sykmeldt denne uken.

Så har ikke lyst å bli dårlig igjen nå... Uff jeg er så uheldig.

Skrevet

uff.. så uheldig du har vært... =(

jeg veit egentlig ingenting om skarlagensfeber så jeg veit ikke om bare barn kan få den..

kan man få munm hånd og fot syke 2 ganger da..?

Skrevet

Nei, det er ikke det tror jeg, det var anderledes og hadde ikke vondt i halsen da.

Skrevet

Man kan få skarlagensfeber som voksen også, men det hoeres ikke ut som det er det du har fått, for da har man som regel hoey feber. Og i tillegg er tungen foerst dekt med et tykt hvitt belegg, foer det blir roed "bringebærtunge".

Har du nylig brukt antibiotika? Kan være sopp på tunga. Da hjelper det med mycostatin, som du kan få skrevet ut av legen.

Ps. så mye du har vært igjennom i det siste, da! Uff... Utrolig trist og hoere om spira...

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...