Gå til innhold

Hjemmeværende mødre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dere ned på hjemmeværende mødre? Virker slik i noen tråder her inne.. Masse fordomsfulle folk her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Men hisser meg opp når hjemmeværende ser ned på meg.... Tråder med at hvordan kan du sende en 1-åring i barnehagen etc. Har stor respekt for de som velger å gå hjemme, men da må de respektere mine valg. Og så mener jeg at de som velger å være hjemme må ta konsekvensen økonomisk (logisk). Men det gjør de jo.

Skrevet

Nei, overhodet ikke. Moren min var hjemmeværende med meg, og det er jeg glad for. Selv kunne jeg tenkt meg å være hjemmeværende noen år, eventuelt arbeide deltid, men det har vi nok ikke økonomi til.

Skrevet

De fleste kvinner er jo hjemme i permisjonen, og de som har råd og lyst er hjemme litt utover den.

Men det må jo være opp til hver enkelt hva de gjør i sitt liv. Noen elsker jobben, og vil ha det med seg. Noen hater jobben, og prøver å være mer hjemme. Andre elsker jobben, men velger likevel å være hjemme litt lenger enn permisjonen. Noen har rett og slett ikke råd til å la være å jobbe. Der er like mange grunner for de ulike valgene, som der er mennesker som tar valgene.

Jeg er hjemme, og alenemor, med handicapet barn. så jeg jobber selv om jeg er hjemmeværende. Har fulle dager. Skulle ønske at ting slik sett var annerledes, så jeg kunne fullføre skolen og få meg en jobb. Men slik det er nå, så ville det vært egoistisk og gått så altfor mye ut over barnet. Både med mer sliten mor, og mindre hjelp og stell av mor. Noe jeg syns barnet fortjener. Den tid kommer at barnet blir voksen, og da får heller andre ta mer over. Men min oppgave slutter ikke med at barnet blir myndig.......

Så jeg ser ikke ned på noen. Alle har sine grunner til sine valg, om en ikke alltid like frivillige valg.

Skrevet

Nei, men jeg "ser ned" på de som forventer å være hjemme i 3 år med full "lønn" fra staten. Når du ikke kan skjønne at ikke staten kan betale deg:

OS, kontantstøtte, dagpenger OG betale bhg.plass, fordi sambo (bf) tjener er for lite å leve av for hele familien..

Når du da i tillegg skal ha ungen i barnehagen, du skal være hjemme og forvente å få alt dette i støtte, da blir jeg litt "svett"

Min mor var hjemme noen år, far forsørget oss.. Andre tider, men.. Kunne godt vært hjemme litt mer enn 1 år jeg, men staten kan jo ikke betale lønn til alle mødre i 3 år..

Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på dem, men jeg ser ned på de som ønsker at samfunnet skal betale for at de skal gå hjemme. Betaler de selv, er alt i skjønneste orden. Men kunne ikke selv ha tenkt å snylte på andre.

Skrevet

Hva mener du med å snylte på andre, å leve av mannen? Eller mente du de som ønsker at staten skal betale dem for å være hjemme?

Enig i at det er tåpelig å forvente at staten skal betale en for å gå hjemme utover permisjonstid da..

Skrevet

Jeg er så lei av alt jattet med at "du kan ikke forvente at staten skal betale for deg"! Hvem er staten da? Jo, det er oss det. I løpet av et yrkesaktivt liv betaler vi hundretusener i skatt. Hvorfor? Fordi vi skal høste goder av det, i velferdsstaten Norge.

Skrevet

Klart det. Men det får holde med et år hjemme med betaling, men så får folk bestemme om de vil slutte eller gå på jobb.

Skrevet

Totalt uenig. Jeg er ikke i situasjonen selv, men jeg irriterer meg IKKE over de som velger å være hjemme, med betaling. Betalingen de får, er uansett ikke mye.

Skrevet

Og sannelig høster vi da goder av velferdsstaten og!!! Gratis skoler og sykehus, opptil ett års permisjon når man får barn, penger om man blir syk eller ufør etc etc.... Selv om vi har en velferdsstat betyr ikke det at staten skal betale ALT for oss...

Jeg har heller ikke noe problem med hjemmeværende mødre - jeg beundrer og misunner de som har mulighet til å være hjemme utover permisjonen, dessverre for oss er det ikke mulig for meg å være hjemme - jeg må ut i jobb når gutten min er 14 mnd og begynner i barnehagen (og deltid fra han er 11 mnd)... Så folk må gjerne være hjemme, men på sin egen regning..

Skrevet

Dette blir helt meningsløst for meg. Å diskutere å fjerne eksisterende goder vi har? Eller henge ut dem som benytter seg av dem? Vil vi gå tilbake istedet for å utvikle oss videre? Jeg synes det er helt greit at staten (oss selv) betaler det de gjør. Skulle vært mye mer spør du meg. Vi får mye ja, men sannelig betaler vi mye og! Ikke bare skatt, men landet vårt syder av avgifter på alt mulig. Det er dessuten mange i dette landet, som ikke har det godt, til tross "alt" vi får.

Skrevet

Denne diskusjonen startet pga ei som mente staten skulle betale OS. Dagpenger, Kontantstøtte pluss betale barnehageplass for at hun skulle være hjemme.

Bor sammen med bf som jobber... Hun mente det man får er alt for lite og man MÅTTE da vel ha krav på mer... Enda hun skulle ha ungen i bhg..

Blir litt drøyt å forvente at staten skal betale deg 20.000 pr mnd.. (Hun påpekte at 10.000 i OS var så lite...selv om hun ikke ville ha krav på det da..)

Skrevet

Beklager, trodde det var innlysende ut fra det jeg ellers skrev. med å snylte på andre mener jeg ikke internt i familien, men resten av samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...