Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Ofte er ikke jordmødrene og legene enige... Det foregår en profesjonskamp mellom dem. Da jeg fødte ventet jordmoren altfor lenge med å tilkalle lege (fikk beklagelse etterpå). Hun skulle hele tiden vise at hun fikk den ut den naturlige veien. Vi ser litt til... Vi venter litt til... Vi prøver litt akupunktur. Etter dette stoler jeg bare på legene. Jordmørdre kan selvfølgelig en del, men det er trist at de ikke samarbeider mer med legene. Jeg synes at jordmødrene har altfor stor makt! Og jeg skal aldri gå til jordmor igjen. De snakker mye tøys.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Signerer Og dessuten, hvis en vanskelig fødsel ender i keisersnitt, blir da fødselen registrert/journalført som en kompisert vaginal fødsel eller et komplisert keisersnitt? I så fall kan statistikken over kompliserte keisersnitt gi helt feil bilde.
Lykke X 4 Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Jeg stoler på jordmødrene. Bare fordi noen få jordmødre har gjort dårlige vurderinger i enkelte tilfeller, behøver det ikke bety at alle gjør dårlige vurderinger. Jeg har arbeidet med både jordmødre og leger, og jeg har ikke inntrykk av at det foregår noen profesjonskamp. Tvert imot, de har et flott samarbeid, og utfyller hverandre godt. Jordmødre er spesialister på fødsler, og kan mer om det enn en vanlig almennlege. Jordmor kontra gyn/obstretiker er noe annet, de utfyller som sagt hverandre.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Jeg jobber på en akuttavdeling, og anestesilegene som jobber hos oss, er også kritiske til en god del jordmødres holdning i fht det å skulle vente og se an.... Den gjengse oppfatningen er at de venter for lenge, og jordmødre er kanskje flinke på fødsler, men noe særlig greie på akuttmedisin har de ikke. Er kanskje årsaken til at Norge har dobbelt så mange mødredødsfall som Sverige og Danmark?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå