Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 venter på svar fra legen. lurer på om noen andre har det, å hvordan er deres hverdag?? akkurat nå føler jeg meg helt ødelagt..(
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Jepp, jeg har binyrebarksvikt. Har du fått det konstatert eller er det ennå under utredning? Har du vært til utredning på sykehuset? Man føler seg, veldig kort sagt, ødelagt, ja, så lenge det ikke oppdages og gjøres noe med. Men når det oppdages så er det absolutt mulig å behandle med medisin. Det har du sikkert fått høre? Jeg vet ikke om du ellers føler deg ødelagt, at det var en talemåte, fordi du er ute av deg pga binyrebarksvikten? Jeg vil i såfall si: ikke fortvil!!! Selv om dette ikke er verdens festligste diagnose å få, så er det håp i den forstand at du vil komme til å føle deg mye bedre når medisinen virker! Så når den virker så er det mulig for mange å leve relativt vanlig liv, vil jeg si (mange og mange, det er jo ikke akkurat en veldig utbredt sykdom, heldigvis får man si). Men jeg er overbevist om at det er utrolig viktig å leve et regelmessig liv med gjennomgående sunt kosthold, moderat mosjon og nok søvn og hvile. Dette bør bli en livsstil fro deg fordi stress, av enhver art, er det aller siste du trenger med en sånn diagnose. Jeg vil si at det nærmest blir uansvarlig å utsette seg for stress når man har binyrebarksvikt. Det kan naturligvis være tungt å svelge dersom man er vant til å ture i vei og ikke tenke på om man blir (for) sliten osv. Ergo bør man være obs på f. eks. at ikke jobben sluker en i den grad at det blir en stadig stressbelastning. Det er mange grader av binyrebarksvikt. Og om det nettopp er oppdaget så er det trolig for tidlig å si om du må ta medisin resten av livet eller om det kan være forbigående. Vi får krysse fingrene for at du ikke trenger å ta medisinen for alltid. Og om du må det, så får man se det positive i det - at det hjelper deg til et mest mulig normalt liv
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 HI her.. tusen takk for svar:)) er til utredning, tatt bl prøver nå. med ødelagt,mener jeg elendig form, orker ingenting.. sykt tørst, utmattende trett. klør så jeg blir gal, sm i muskler å ledd..+++++
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Hei igjen Viste blodprøvene at du har litt lav, veldig lav eller ingen kortisolproduksjon? Hvis det er umedisinert binyrebarksvikt er det dessverre sånn at du blant mange "festlige" symptomer vil føle deg helt, og da mener jeg virkelig helt, gåen og at den minste lille anstrengelse er et enormt ork pluss at du kutter ut mange helt dagligdagse aktiviteter fordi du ikke makter dem. Har du problemer med konsentrasjon og hukommelse? Trøst deg med at når du er ferdigutredet, og hvis det er binyrebarksvikt, så vil du få medisin som fjrener de verste symptomene.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 På forumet Mødre med funkjsjonshemning / kronisk sykdom er det nå en tråd ang binyrebarksvikt! Er visst en annen der også som har det. Hilsen hun som har svart deg på denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 HI igjen.. nei har ikke fått svar enda, tok ca 14 dager fikk jeg beskjed om. jeg har adhd, å normalt er jeg i hundre hele tiden. men nå orker jeg ingenting, bare å rydde kjøkken bordet er et slit.. hukommelsen er dårlig fra før, men mye værre nå. føler meg full innimellom,mister balansen å høres full ut når jeg prater.. å jeg som nesten aldri drikker.. håper bare de finner ut hva det er, ikke noe gøy å ha det sånn.. tusen takk for svar, hjelper masse:))
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 Hei, Har du meldt deg inn i Morbus Addison Forening? Anbefales. Les mer om foreningen og andre med binyrebarksvikt på www.addison.no.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Hei HI! Hvordan går det med deg nå? Du har vel for lengst fått medisin hvis det var binyrebarksvikt? I såfall burde det gå bedre. Håper du får ordentlig oppfølging og tilstrekkelig informasjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå