småen og smulan Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Har en gutt i barnehagen til sønnen min som er vegetarianer og har tenkt litt på hva slags mat man da gir barna? Umiddelbart tenker jeg at barn har godt av kjøtt, men etter å ha tenkt litt lenger må jeg si at jeg vet svært lite om vegetarmat og næring etc. Kanskje noen kunne opplyse meg litt:)
Mom2Two Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Det eneste jeg vet er at man må være veldig veldig flink til å erstatte de proteinene og annet som man da ikke får i seg gjennom kjøtt, fisk, fjærkre osv. Det tror jeg ikke alle er like flinke til. I barnehagen der ungene mine går/har gått, er det/har det vært ganske mange vegetarianere. Jeg tror noen av de foreldrene er ekstremt bevisste, men et par av de ungene så utrolig "sykelige" ut. Du på en måte så at de manglet noe (vitaminer ol). De var bleke og gustne i huden, slappe osv. Så jeg tror i hvert fall man må være veldig veldig bevisst på kosten. Jeg tror ikke jeg hadde turt å ta den sjansen med mine barn. Kunne nok kanskje kuttet kjøtt, men ikke sjømat, fjærkre osv. Vi spiser uansett så å si aldri rødt kjøtt.
line_n & sara Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 jeg spiser ikke kjøtt, men fisk, og sørger for at sara får mye fisk, ("ekte" fisk, ikke fiskepinner etc) ellers er disse fullverdige proteinene viktige, og de må settes sammen til hvert måltid, feks cottage cheese og fullkorn, linser eller bønner. en av delene alene er ikke nok. soyabønner/tofu er en fullvedig kilde, og kan brukes som hvasomhelst! men hvis man overdriver inntaket, kan man reagere allergisk, har hørt om mange som plutselig starter med et høyt inntak av tofu, fordi de har lest et eller annet sted at det er så sunt, og da kan man fort bli allergisk! i helsekosten og mange dagligvarer er det mye erstattninger, feks noe som heter tartex, som er laget av en næringssopp og inneholder masse proteiner, alt av burgere og pølser finnes også! tilogmed påleggspølser. alt laga av soya. men dette er egentlig ikke nødvendig, men en lettvint løsning!
erteposen + 4 Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Min mann var vegetariner, og spiste ikke kjøtt (røde,hvit), fisk/skalldyr eller melkeprodukt. Han spiser fisk nå heldigvis, og det gjør situasjonen mye enklere mht barn. Vi spiser en hel del ren veggismat, og med barn på ren veggis mat så må en holde tunga bent i munnen. Spiser en egg er det supert mht protein, og selvsagt enda enklere om en også spiser egg og melk. Kesam er jo proteinrikt til tusen, og den "kesam yoghurten" kom jo også best ut i test til barn. Min erfaring er at barn liker kikerter, linser og en del type bønner tidlig. Hummus til pålegg, gjerne uten hvitløk, er proteinrikt og bra. Kikerter i tomatsuppe og stuinger er enkelt å gi. En indisk gryte med spinat, tofu og kikerter er superpoppis mat blandt nabobarna. En del soyaprodukt er populært, som tofu. Du kan kjøpe posteier og pålegg som er vegetariske på spesielbutikker. Soyapølser har jeg på lur når vi får barn av veggiser i selskap. Veggisvenner passer veldig godt på at barna får i seg nok sunt fett, og tilsetter ofte olivenolje, linfrøolje og raps i barnas mat. Ellers så kan en velte seg i frukt og grønt. Veggisbarn er jo ofte veldig flinke til å spise alle former for grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå