edvina har fått en gutt Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Har spist pølser for ca en uke siden som jo tror var fra finsbråten, samt komler i går som ble kjøpt ferdig med pølser(aner jo ikke hvor de var fra), og formen min har ikke vært særlig bra i det siste. Er kvalm og utslitt, men jeg er jo gravid(31 uker). Ble litt beskymret, lurer på hvor lenge disse pølsene har vært i butikken...
svirrehodet Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 det er jo sikkert gått bra, men jeg ville nok tatt en sjekk hos lege eller jordmor.. er jo ikke bra å gå rrundt å bekymre seg... eneste måten du får sluttet å tenke på det.. symptomer er: influensalignende med magesmerter, sterk hodepine, feber.. masse lykke til!!
Pølsa Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Listeriabakterien dør dersom du varmebehandler pløsene (koker eller steker dem), så dersom du ikke har spist dem rå, burde det ikke være noen fare.
edvina har fått en gutt Skrevet 14. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2008 så mye for at en MÅ ta kontakt med legen. Ringte legen hvor hun som tar telefonen sa det var for sent på dagen for blodprøver, ble så bedt om å snakke med volvat, som sa det samme, men at jeg MÅTTE ta kontakt med føden. Ringte føden hvor jordmor snakket med overlegen, de ringte meg opp igjen. Fikk beskjed om å ta kontakt dersom jeg fikk influensa det kunne ta 3 uker før det slo ut. Men hvem har ikke litt vondt i halsen for tiden? Jeg har i tillegg vært sengeliggende med kvalme/trøtt i noen dager, men det var visst ikke symptomer. På info siden om listeria står det så mye skummelt at en kan bli vettskremt....og at en trenger ikke å føle seg syk for at babyen tar skade. Men jeg får vel bare krysse fingrene for at det går bra:)Sjansen er vel minimal uannsett.... Det var finnsbråten jeg har spist og de har trekkt ikke kokt men vi får håpe det holder
Underveis --> Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Dette går nok helt fint :-) Problemet med disse pølsene var at pakkemaskinene ikke var rengjort godt nok. Det betyr at det var kun utenpå pølsene at man kunne finne Listeria, ikke i selve pølsa. det gjør smittefaren nærmest lik null dersom pølsene er varmebehandlet .Man kan jo tenke seg at selv om man steker pølsene så kan det hende at kjernetemperaturen ikke er høy nok til å ta knekken på bakterier i midten av pølsa. Det skal altså ikke være tilfelle her. Er pølsene i tillegg oppbevart etter forskriftene, dvs i kjøleskap, så har bakteriene ikke fått mulighet til å vokse, eller trenge inn i pølsene, fra produksjon til du har spist de. Dermed er det faktisk en veldig liten sansynlighet for at du i det hele tatt er smittet, at jeg tror nok du kan slappe helt av. Så lenge vannet er nykokt, så holder det lenge. Da er jo temperaturen noen og nitti grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå