Gå til innhold

Er dette utpressing, juridisk sett...?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma etterlot seg halvparten av et hus i Frankrike til søsteren min og meg. For å gjennomføre overdragelsen må mannen hennes (ikke vår far) skrive under på et dokument siden han eier den andre halvparten (det er visst loven der nede). Han nekter å skrive under hvis vi ikke betaler han 150.000 kroner!! Helt sykt... Lurer på om dette kan regnes som utpressing i retten? Noen jurister som vet? Er helt sjokkert og fortvilet jeg, over hvor grådig det går ann å bli....

 

Han mener forresten og vi skylder han halvparten av en gave mamma ga hver av oss til bursdagene våre i fjor fordi de hadde felleseie (vi fikk 15.000 hver)...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er vel ikke annet og gjøre enn og ta kontakt med en advokat..

Skrevet

Nei vi får vel bare gjøre det... Hadde liksom håpet arveoppgjøret kunne gjøres på en real og respektfull måte men det går visst ikke...

Skrevet

huff, er synd når det blir sånn.. Og da er det godt og ha noen som kan lover og slikt i ryggen. Lykke til hvertfall.

 

NN fra istad

Skrevet

Dere skylder ham ikke penger for de gavene, juridisk sett.

 

Og ja, det er utpressing når han krever penger for noe han ikke har rett til å kreve penger for, for å gi dere noe dere har krav på. Ta kontakt med et advokatfirma som har en samarbeidspartner/eget kontor i Frankrike. Det er nok nødvendig med en advokat som snakker fransk.

Skrevet

Herregud for en mann!! Skikkelig respektløst å oppføre seg sånn! Her kan du lese litt om rettshjelp og kanskje de har noen tips om hvilke advokater du kan benytte deg av!

 

Lykke til!

 

http://www.rettshjelp.no/

Skrevet

er ikke advokat:

 

hva er det han mener han skal ha 150.000 for ?

 

synes det høres meeeeget suspekt.

 

dette er nok advokat mat ja..desverre :(

Skrevet

Vil ikke si at det er straffbar utpressing hvis det er det du tenker på. derimot er det vel hans måte å forsøke å "lure" til seg mer penger enn han har rett på.

 

Trenger ikke involvere jurister i dette her i grunn. Mannen til din mor har ikke lov til å sitte i uskiftet bo med dere så lenge dere ikke ønsker det. Hvis dere nekter så må det skiftes.

 

Kommer ny arvelov nå også. Så for å få den til å gjelde (kan arve mer uten å betale skatt) samt gjøre det hele enklest mulig. Så går dere til skifteretten og ber om offentlig skifte. Da MÅ dere bare følge det resultatet de kommer til. det koster såvidt jeg vet 24 000kr, men tror nok at for dere er det billigere enn advokater på begge sider.

 

Og, ja ny arvelov gjelder dere selvom din mor døde før den trådte i kraft, men kun dersom dere velger offentlig skifte, fordi da har dere ikke fått "råde" over arven før dom foreligger..

 

Vel, det er i hvertfall mitt tips til dere.

Skrevet

Jeg tenker litt høyt her, du sier deres mor etterlot dere halvparten av et hus i Frankrike og hennes enkemann eier resten.

Hvorfor skal ikke han kjøpes ut?

Er det slik at det skal forventes at han bare skal gi ifra seg huset sit?

Han har sikkert invistert like mye i huset som deres mor.

 

Så syns det høres rett ut at hans andel skal kjøpes ut. Hvis ikke får dere bare godta eie huset sammen med han.

Det mener nå jeg høres mest rett ut.

 

Som sagt tenker bare høyt. Jeg hadde ikke forventet å ''få'' huset fra min stefar hvis min mor dør og etterlate halve til meg. Hadde nok regnet med å kjøpe hannes del eller at han hadde kjøpt min del som jeg hadde arvet.

Skrevet

Må legge til at det ikke er nødvendigvis fransk rett som gjelder i dette tilfelle. Nå har ikke jeg satt meg inn i hvilken lov som har forrang i dette tilfellet.

 

Men er meget mulig at det er norsk rett som skal gjelde selvom boligen er i Frankrike. Forøvrig vil man i skifteretten kunne anvende fransk rett på boligen, slik at dommen blir rettskraftig også i Frankrike.

Skrevet

Nå er det da mannen til moren som skal betale ut de dersom han ønsker å sitte med huset. Ikke døtrene! De vil sikkert ha pengene de siden de bor i Norge!

Skrevet

Det er jo det jeg sier, les engang til du.

Hvis han vil eie må han kjøpe de ut, samt at de må kjøpe han ut.

Er det virkelig slik at han mister retten på huset sitt siden de har arvet halvparten??

Det er trist...

Skrevet

Amatørjurist over her, fra når fikk norske domstoler jurisdiksjon i Frankrike??!?!

 

*ler meg ihjel*

Skrevet

Han må kjøpe de ut og de må kjøpe han ut... Ja, det var jo logisk..

 

Sier seg vel selv at om han vil sitte med huset, så må han kjøpe ut de to døtrene med det halvdelen av huset er verdt.

Skrevet

Men greia var jo at de syns det var helt horribelt og måtte kjøpe han ut av huset siden de hadde arvet halvparten. Virker nesten som om de forventer og overta hans del også uten å måtte gi han noe igjen for det.

 

Han forlangte 150 000 for sin halvdel, og hun lurer på om det er juridisk utpressing siden de har arvet moren sin del av huset.

 

Jeg mener han har rett på de pengene (hvis de er rett i forhold til taks)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Offentlig skifte er nok kanskje veien å gå ja. Må bare si at vi selvsagt ikke mener at han skal gi oss SIN andel av huset! Men mamma sin andel må føres over til oss og for det trenger de da hans underskrift. I Frankrike er det visstnok det samme som i Spania, at skiftet må gjøres før et evt salg - dvs vi kan ikke kjøpe ut han eller han oss før skiftet er ferdig.. Vi håper å kunne kjøpe han ut etterhvert, da vi ikke vil sitte i noe sameie med denne mannen...

 

Takk for svar ang. gavene og.. han prøver seg med ALT han kan, penger er alt han tenker på!

Skrevet

Uff stakkars dere!!! Utrolig hvor graadige folk kan bli, utrolig trist at dere maa gjennom dette. Haaper rettferdigheten seirer tilsutt : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...