Spanskeflua Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Det er flere som får seg assistentjobb på skolen, og det er ymse utdanning på dem. På vår skole vet jeg av flere assistenter rundt min alder. Fra vi gikk på grunnskolen vet jeg at de var skoleleie, urokråker, hadde dårlige karakterer ol. Noen har tatt barne og ungdomsarbeiderfaget etter grunnskolen, så de har jo en viss utdanning -karaktermessig vet jeg ikke hvordan de gjorde det. Det jeg tenker på er hvor hensiktsmessig er dette? Vet en assistent som fikk jobb som assistent til et barn med adferds og konsentrasjonsvansker - han var innvilget flere timer med ekstralærer via PPT, og hun hadde disse timene med han. må si jeg stusser litt over at personer med så lite kompetanse får slike utfordringer...?? burde etter min mening kanskje vært en spesialpedagog. men på en annen side har noen av disse assistentene vært der selv - de vet kanskje hva som motiverer barna, hva som IKKE motiverer barna, hvordan de skal forholde seg til dem fordi de har vært i samme situasjon selv. Det er faktisk en ganske bra realkompetanse hvis de klarer å benytte den i sitt arbeid. Derfor blir jeg ikke helt enig med meg selv hva jeg synes om ufaglærte assistenter, og barne/ungdomsarbeidere som får stort ansvar for syke barn. Må bare si at jeg ikke jobber i skoleverket, dette er bare tanker fra en på utsiden, som har barn innenfor...
Inga Bling Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Det er noe forskjellige temaer her som du kanskje burde dele litt opp i. Fordi om en assistend blir satt til å følge opp en elev med lærevansker el. skal ikke han eller hun utarbeide noen plan for opplæringen, det skal skje i regi av asvarlig pedagog. Assistenten skal bare utføre. At mange assitenter lar seg utnutte og i tillegg er ansvarlig for utarbeiding av opplegg er en annen sak, det skal i prinsippet ikke være sånn. Og skoleleie har vi alle vært. Jeg synes det er moro å stå og forkynne for mine elever at de må være obs på at høyt fravær kan gi dem problemer i arbeidslivet, når jeg selv hadde over 20 dager på vg3. Men vi blir voksne, også de som er skoleleie og bajaser. Penger. Hva tror du en spesialpedagog, eller lektor teks koster mot en assistent? jeg har nesten 400 kr timen, assistenten har 150. Dessuten er det mangel på lærere en del steder og man ansetter de man får tak i. Og jeg har sett mange ufglærte assistenter gjøre bedre jobber enn faglærte lærerere så jeg mener at personlige egenskaper er minst like viktig som en 4årig videregåendeskole utdanning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå