Gå til innhold

JORDMOR!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med jordmor for dere?? I kommunen jeg bor er det kun førstegangsfødende som får jordmor i svangerskapet.. Det er vist for dårlig kapasitet..Synest det er litt dumt. Er det sånn i resten av norge også???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fåt ttilbud om jm begge gangene, men aldri benyttet meg av det siden jeg likevel må såpass ofte til legen pga skm...

Skrevet

Her hvor jeg bor har de dekning for 60% av de gravide (sånn ca).

Det er tilfeldig hvem som får, så førstemann til mølla-prinsippet gjelder.

Jeg fikk ikke jm første gangen jeg var gravid, men går til henne annenhver gang i dette svangerskapet.

Det som provoserer meg her er at man kan ta alle timene til jm, selv når det ikke er plass til alle. Jeg synes nå det må være viktigst at alle får annenhver time til jm, enn at noen få får alle timene sine der.

Så til dere som bor i kommuner med dårlig dekning og tar alle timene til jordmor ... skamme seg! (med mindre det er en veldig god grunn for det...).

Utover det så burde kanskje tilbudet behovsprøves der det er trangest om midlene, slik at førstegangsfødende og flergangs med traumatiske fødeopplevelser blir prioritert.

Jeg kunne sikkert klart meg uten jm denne gangen også, og har derfor hatt bare 2 timer hos henne foreløpig (42 dager igjen), så at jeg totalt kommer til å legge beslag på 3 timer på 2 svangerskap har jeg ikke allverdens dårlig samvittighet for.

Gjest Mammamoms *fødeklar*
Skrevet

Her jeg bor har jeg aldri hørt om at det er noe problem for noen å få time hos jordmor. Det kan være lurt å være tidlig ute å bestille første timen, men så er du inne i systemet.

Jeg går nå uansett annenhver gang hos jordmor og lege, etter eget valg, hehe! :-)

Skrevet

Vet ikke hvordan dekningen er her. Men, fikk time til jordmor ca 1 mnd etter jeg ringte. Var ikke ledig før det.

Har vært hos henne en gang (uke 20) og skal igjen om et par uker.(uke 24) Får ekstra oppfølging både der og på sykehuset. Og så går jeg hos fastlegen innimellom.

Jeg er andregangs.

Skrevet

Har ikke vært hos JM ennå, men har ikke fått inntrykk av at det er fullt her. Vår kommune har JM bare 2 ganger i uken, og er kåret til norges mest fødende kommune i fht folketall :) Har hatt telefontid med henne, og hun sjekket opp/ringte tilbake etc. Null stress.

Skrevet

Utrolig hvor forskjell det er på sånne ting her i landet..

Jeg bor i Kristiansand, og da jeg ble gravid ble jeg bare slengt inn på kontoret til jordmora på legekontoret der jeg hører til, hehe :) Virker ikke som om det er noe problem der nei..

Skrevet

Jeg flyttet til ny bydel nå (oslo), og får ikke jordmor her. Heldigvis kan jeg fremdeles gå til min gamle jordmor i forrige bydel frem til fødsel hvis jeg vil. Det virker ikke som det er noe problem med kapasiteten der! Og disse bydelene er rett ved siden av hverandre. Merkelig!

Skrevet

Ante ikke at det var så stor forskjell i landet!

Jeg har aldri hatt inntrykk av at det er noe problem her, men så har jeg (i motsetning til alt andre jeg gjør) vært tidlig ute begge gangene. Men, jeg har fått time "på dagen" den gangen jeg trengte det.

Skrevet

Jeg visste heller ikke at det var så dårlig dekning mange steder i landet. Jeg skjønner jo at jeg er utrolig heldig. Fikk tilbud om å gå til gynekologen jeg har vært pasient hos fra før, da jeg ble gravid første gang. Der er det en egen jordmor. Tenkte at jeg ikke trengte å gå dit denne gangen, men da jeg hadde en dårlig opplevelse på det lokale legekontoret, ringte jeg og spurte om jeg kunne komme dit denne gangen og. Jeg var da gravid i uke 10, og fikk innvendig ul og bekreftelse på at alt stod bra til av gynekologen. Deretter gikk jeg til jm en gang i mnd, og har fått tilbud om ul de fleste gangene, pluss veldig god oppfølging. Nå på slutten har hun undersøkt meg to ganger, og følger med på modningsprosessen fra uke til uke. Det er utrolig spennende og betryggende å få så tett oppfølging. Syns virkelig det er noe alle burde fått tilbud om hvis de ønsker det. I alle fall førstegangsfødende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...