Gå til innhold

Karpal tunnel syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg fått påvist i svangerskapet. Fryktelig ubehagelig med vissne hender, stivhet, iling opp over til albuen. Heldigvis er noen dager bedre enn andre, selv om de siste dagene har vært ille. Noen som har noen tips for å avhjelpe? utenom operasjon altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen tips, men hva er det? Ble nyskjerring? Har det noe med graviditeten å gjøre eller er det tilfeldig?

Skrevet

hei.

jeg har også fått påvist Carpal tunnel syndrom.var i uke 23 da jeg fikk det og fikk da skinner på begge hendene.er nå i uke 29 og det har bare forverret seg.de sovner mye hyppigere og det er vondt i håndleddene og litt oppover i selve hånda.

våkner om natta av at det er vondt osv..dette er skikkelig ubehagelig.men kjenner når jeg løfter hendne høyt(over brysthøyde f.eks)så sovner de me engang.så jeg prøver å holde hendene lavt å røre på fingrene ofte.det hjelper iallefall litt..så det er jo et lite tips da:)

jeg skal inn til en håndkirurg nå om et par uker så jeg er spent på hva de bestemmer seg for å gjøre.

er du langt på vei da?

tingen er jo at det blir somregel litt verre dess mere vann du får i kroppen..

Skrevet

huff da, det er akkurat slik som du beskriver det for meg, merker godt når hendene kommer over brysthøyde, da må jeg holde de rett ned, vifte og røre med fingrene. kan ikke ligge på sofaen og lese avisen engang, gjør vondt. Jeg er 25 uker nå. Har ikke snakket med legen om dette enda, bare jordmor. Hadde håpet å unngå operasjon, holde ut smerten... Har hørt at det kan gå over av seg selv etter endt svangerskap. men har du hørt noe om senskader?

Lurte på å kjøpe meg skinner, men de fungerer ikke på deg altså? Ingen effekt i det hele tatt? i natt var jeg oppe minst 4 ganger med disse hendene... hadde ønsket meg en hel natts søvn før magen blir enda større og babyen faktisk kommer ut.

Skrevet

Det har jeg også, i både hender og føtter faktisk. Fikk det for tre år siden, etter hjerteinfarkt- hendene "sovnet" om natten, og jeg våknet og måtte riste hendene til liv igjen- får det i føttene når jeg sykler. Det hadde roa seg litt de siste 18-20 månedene, men etter jeg ble gravid har det dukket opp igjen : (

Skrevet

Ingenting hjalp her i gården, men jeg prøvde ikke skinner for jeg fikk det da jeg bare hadde fire uker igjen til termin og tenkte som så at det ikke var noe vits. Heldigvis ble jeg raskt bedre etter fødselen.

Skrevet

Husker ikke om det ble sagt at det var dette, men jeg antar at det var det. Hadde en god del vann i kroppen, og mistet følelsen i lillefinger og ringfinger. Hos meg forsvant det få dager etter fødselen, iallfall.

Skrevet

Hei dette har jeg også, jeg har fått et tips av legen min på sykehuset som også har jobbet som ortoped om å sove med skinner, jeg har kjøpt på apoteket, de er helt vanlige håndskinner som stiver av håndleddet, slik at nervene ikke kommer i klem ( for det er jo det som skjer spes om natta), og det er såååå nydelig etter at jeg begynte med dem, armene fungerer om morningen nå og ikke blir jeg vekket så mange ganger om natten av at armene mine sover heller. ABSOLUTT Å ANNBEFALES.. Fingrene er like vonde, eller følelsesløse, men armen verker ikke så mye - det kommer jo mer utover dagen, men det å få sove letter iallfall mye for meg...

Skrevet

ååå nå leste jeg hele tråden... har du prøvd skinner kanskje?! :o)

Skrevet

Hei :) Jeg har også carpal tunnel, og går med skinner på beggen hendene!! Men jeg vil bare fortelle hva håndkirurgen har sagt til meg - IKKE kjøp og bruk skinnene fra apoteket!! Skinnene MÅ tilpasses individuellt av en ortoped eller tekniker for å fungere optimalt! Dette gjør de på sykehuset, og skinnene har en egenandel på mellom 25-75 kr!! Skinnene fra apoteket er ikke stive nok, og det er heller ikke sikkert de har den optimale stillingen for akkurat din hånd!! De kan riktignok hjelpe noen, men de fleste vil ha en mye bedre effekt av spesialtilpassede skinner!! Mine skinner er tilpasset av teknikerne på st.olavs, som forøvrig er fantastisk morsome og behjelpelige :) Og det er på st.olavs jeg har fått info - så om din lege har sagt noe annet så ikke bli sint på meg :) Har vært hos håndkirurgen flere ganger, og fått samme beskjed hver gang da, og de har lagt veldig vekt på at jordmødre og leger desverre er for dårlig informert om carpal tunnel, og at det tidligere har vært praksis å kjøpe skinner på apoteket - derfor får mange desverre den beskjeden å ender kanskje opp med opperasjon som kunne vært unngått! Igjen, ikke mine ord - ville bare fortelle hva jeg har blitt fortalt av sykehuset!!

Hatt det siden uke 20 jeg, er i uke 33 nå og bestemt meg for å prøve å unngå opperasjon så lenge det går... Men er ikke gøy altså, å gå uten skinner er vondt, men med skinner er jeg jo totalt hjelpesløs :(

Lykke til alle sammen, og igjen, ikke bli sint på meg - ville bare dele min erfaring, sier ikke at det er rett da!! men velger å stole på sykehuset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...