Gå til innhold

Alkohol og barnepass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen i familien vil så gjerne ha barna på overnattingsbesøk. ( 2-7 år).

Når vi leverer barna der om kvelden er det alkohol på bordet og vi blir tilbudt drink eller et glass øl eller et glass vin. Når vi henter barna om formiddagen kan vi også bli tilbudt det samme. Og jeg vet at de drikker alkohol mens barna er der. Jeg tror ikke at de er fulle,men jeg liker det ikke.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt at så lenge de drikker så er det helt uakuelt at de får passe barna. Høres jo ut som om de har et aloholproblem.

Skrevet

De hadde ikke fått passa mine barn, siden vi selv ikke drikker alkohol når barna våre er der så skal ihvertfall ikke barnevakten gjøre det....Det er jo som regel derfor vi trenger barnevakt fordi vi skal drikke....

Skrevet

De gir stort uttrykk for at de er så "kontinentale" og at et glass vin når de kommer hjem fra jobb og lager vanlig tirsdagsmiddag er helt greit. Jeg sier bestandig nei, jeg drikker ikke når jeg har ansvaret for barna,når jeg blir tilbudt alkohol der. Men de tar ikke hintet. jeg er redd for å virke belærende og prippen. De er tross alt 40 år eldre enn meg.

Skrevet

Unnskyldninger. De er alkoholikere.

Skrevet

Jeg husker de sa en gang at de så på det å drikke alkohol når de passer barn er like galt/bra som at noen går ut på verandaen og røyker når de passer barn.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor mye alkohol det er snakk om, men er det snakk om én øl og ett glass vin ser jeg ikke helt problemet. Folk her inne på DIB er jo helt hysteriske ifht alkoholforbruk. Tror du alle barn i feks Frankrike tar skade av foreldrene drikker et glass vin til maten også på hverdager??

Her i huset kan vi godt ta et glass vin til middagen på en onsdag, (man blir ikke beruset av ETT glass). Synes også det er bedre at barna får et normalt forhold til alkohol - at det er noe voksne drikker i blant (og nei jeg mener ikke å drikke seg full å oppføre seg annerledes det er en helt annen sak). Heller det enn at de knapt har sett alkohol når de begynner på ungdomskolen.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du tror om saken; tror du de har et alkoholproblem og drikker for mye eller ikke?

Jeg har ikke noe problem med at svigers deler en flaske vin på kvelden når de passer tassen, for det gjør vi jo selv, men å bli beruset er noe helt annet og det synes jeg ikke er akseptabelt.

Hadde noen spurt meg om å passe ungene deres på en lørdag kveld og i samme åndedrag presisert at jeg ikke kunne ta meg et glass vin til maten, så hadde jeg nok sagt pent nei til å passe.

Skrevet

De spør om om å få passe barna,og da synes jeg at de skal holde seg unna alkohol. Men det gjør ikke de,og jeg synes det ikke er greit å tenke på. De sier jeg er prippen og sær.

Skrevet

Hvis det de har tenkt å gjøre er å ta seg et par glass vin, så synes jeg du er veldig sær, ja. Har de tenkt å drikke mye, så hadde ikke jeg latt dem passe gutten min heller.

Skrevet

Det må være lov å ta seg et glass eller to selv om man er barnevakt. Men det er klart man drikker seg ikke full. Jeg tar meg gjerne et glass vin mens barna ser det, men jeg drikker meg aldri full. Drikker meg ikke full ellers heller..... Synes det er mer Harry med folk som ikke kan ta seg eg glass vin når barna ser det, men drikke seg stupfulle en lørdag, og komme dinglende klokka to neste dag og hente barnet det kan de.

Skrevet

Det er IKKE svigers jeg mener!

Vi kan ikke vite hvor mye de drikker,men vi vet at de drikker. Hva om noe skjer og de trenger å ta med barna til lege? Når jeg og min mann er avholds så mener jeg at andre får respektere oss for det. Vi bryr oss ikke om at andre drikker alkohol,bare at de ikke gjør det når de er alene med barna.

Skrevet

Unnskyld meg, men hvis barna blir så dårlige at de ikke kan vente på at det kommer en taxi, så hadde jeg enten ringt ambulanse, kjørt med 2 glass vin innabords eller hørt med en av naboene om de kunne kjøre. Hva med de som ikke _har_ bil, hva tror du de gjør hvis ungene må på legevakta?

Om de bør respektere dere fordi dere er avholds er en annen sak. Er dere totalavholds begge to, så er jeg forsåvidt enig med deg.

Skrevet

At dere er totalavholds er fint og greit for dere. Men dere kan ikke kreve at andre er det selv om de passer ungene deres. Hvis vi nå snakker om et par glass vin en kveld så synes jeg Hi er helt skrullete. Men hvis det er et stor problem så få dere bare si det som det er og finne nye barnevakter. Dere står vel for det.

Skrevet

Kjenner at jeg blir skeptisk. For meg virker det som om de kanskje ikke bare tar det ene glasset. Et glass til maten er vel greit, det gjør vi selv, men om formiddagen? Det stiller seg annerledes hvis man er på ferie og ikke har ansvar for barn, men hvem drikker om formiddagen hvis de ikke har et lite problem? Opplevde litt kinkig situasjon med svigerfar som ble alene. Han har stort sett drukket litt, spesielt om sommeren på hytta. Gjerne lett øl på formiddagen. Vin til maten, og da mener jeg ikke et glass, og kanskje en drink senere. Etter at svigermor døde, synes jeg det har tatt litt av. Han starter gjerne på glass nr. 2-3 med vin før vi er ferdig med nr. 1. Synes det er håpløst jeg. Liker det ikke, men så lenge han ikke har ansvar for ungene kan jeg ikke si noe. Min mann er også enig mht alkoholforuket til sin far. Hva gjør man? Jeg er fryktelig skeptisk til at han skal ha barna på overnatting. Har unngått det iallefall.

Skrevet

Det går fint an å drikke et glass om formiddagen uten å ha et problem. Nordmenn er så opptatt av klokkeslett. Det det handler om er hvor mye ikke hva klokka er. Jeg kan godt ta meg et glass rødvin på formiddagen mens jeg lager mdidag eller julekort. Men jeg drikker meg aldri full på lørdagen (ikke ellers heller). I Norge har vi et helt forskrudd syn på alkohol. Noen strever med alkohol og det er synd, men om folk drikker om kvelden eler formiddagen når de vil kose seg er en helt annen ting. Jeg tar meg til og med et gladd rødvin på 17. mai (formiddag) mens ungene ser meg. Men jeg drar aldri til byen og drikker meg full....

Skrevet

Jeg synes pokker meg det er sinnsvilt at folk kan sitte her og utfra det korte innlegget si "de er alkoholikere". Hva _er_ dere laget av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...