Faylinn Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Ble plutselig dårlig med synsforstyrrelser, hodepine, svimmelhet etc for et par dager siden. Legen sa det var migrene, noe jeg aldri har hatt før. Har aldri hatt slike synsforstyrrelser før i hvert fall. Han sa det ikke hadde noe med graviditeten å gjøre, men det hørtes litt for tilfeldig ut. Noen som vet om det kan oppstå under graviditet uten at man nødvendigvis tar det med seg resten av livet... Ble litt engstelig, har jo intrykk av at et liv med migrene er et H**** Dagen etter ble jeg veldig svimmel i lange perioder når jeg har gjort noe fysisk, og i dag kjenner jeg at jeg blir litt uvel av å sitte foran PC'en. Har hørt at dette er uvanlig, at det ikke har noe med migrene å gjøre, noen med erfaring der?
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Jeg slet veldig med migrene før jeg ble gravid med nr 1. Kunne få det en gang i måneden. Etter at jeg ble gravid med førstemann har jeg ikke hatt ett eneste anfall Når er snuppa ett år og jeg er gravid igjen i uke 26 og fortsatt migrenefri. Legen min mener at takket være graviditet kan jeg kanskje slippe migrene resten av livet. Det er mange som får migrene under graviditet men de kan ikke gi noe for det det beste er sterk svart kaffe med sitron opp i men har du høy blodtrykk hold deg unna sterk kaffe.
Kæmma og trultene Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 Her er det mange teorier ute og går. Jeg selv var plaget med migrene før graviditeten med førstemann, hadde ingenting i den graviditeten, fikk litt da jeg begynte på p-piller, ble kvitt det da jeg sluttet på de, og har hatt det igjen nå i denne graviditeten. Kan ikke ta medisiner nå, men kaffe er iallefall IKKE BRA for meg, og ikke anbefalte legen min det heller,. Koffein er ofte med på å forsterke hva det nå er som gjør at man får migrene (det vet jo ikke forskerne enda helt). Sjokolade er heller ikke bra for meg - men mamma som også er plaget sverger til ekte cola(som det jo er koffein i) og en melkerull nå hun får sine anfall og mener det hjelper. Så å anbefale det ene eller det andre er litt "farlig". Den beste medisinen for meg er å legge meg i et kaldt mørkt rom og SOVE det av meg. Da blir perioden med synsforstyrrelser kortere og hodepinen etterpå mindre vond. Lykke til og håper det gir seg for deg når vidunderet ditt er ute
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Sleit med migrene FØR forrige graviditet, og var så og si anfallsfri frem til jeg nå har blitt veldig plaget dette svangerskapet.. Merkelige greier, men ja jeg har fått vite at migrene kan forsterkes i graviditeten. Kaffe har aldri påvirket mine anfall, men det kalde mørke rommet er definitivt et av mine beste tips. Desverre er det ikke alltid man KAN gjemme seg bort, hvis man har barn osv. Prøv å tenke over hva du spiser/gjør de dagene du får anfall, så er det mulig å luke ut hav som har negativ effekt på deg iallefall
supernint Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 Man kan vel få migrene under graviditet ja. Selv har jeg hatt migrene siden jeg var lita. Har det som regel 2-3 ganger i uka. Får jeg ikke medisin kan det vare 3 dager i strekk med oppkast. Etter at jeg ble gravid er det gått ned til 1 gang i uka... Men du skriver at du er svimmel og har hodepine og litt synsforstyrrelser. Det kan jo være så mye. Så vet ikke helt om det er migrene du har... Når jeg har migrene får jeg hodepine på høyreside... bak øyet(Kjennes ut som øyet skal poppe ut. Så dette gjør jo at det blir smertefullt med lys o.l. Stiv nakke og rygg på høyreside. Kvalm med brekkninger. Får jeg ikke tablett kaster jeg opp. Kan vare opp til 3 dager sammenhengende også. Hadde håpet at jeg skulle bli kvitt det under graviditet... men nei da. Så får virkelig ikke håpe du får migrene. For det er noe av det værste man kan ha.
camillla Skrevet 15. november 2008 #6 Skrevet 15. november 2008 sliter selv med svimmelhet...blir svimmel med en gang jeg står/går og sånnt. men det skyldes lavtblotrykk i mitt tilfelle. men har også vært plaget med hodepine og vondt i øynene i det siste, og slik har jeg aldri hatt det før.. blir og fortere svimmel og får vondt i hodet i sterkt lys!
taz Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 Hei Faylinn! Jeg er 2.gangs og har hatt den samme opplevelsen som du. Aldri hatt migrene og i uke.8 begynte jeg med hodepine. Er svimmel, verker bak øynene og hadde 2 tilfeller med synsforstyrelser etterfulgt med hodepine. JA jeg har lest at det er noe som heter svangerskaps migrene, men vet ikke om dette er det. Synes selv dette var merkelig og Jordmor mener dette er Migrene. Har ikke vært hos lege. Det som hjalp meg var bare å slappe av, men siden jeg har et barn fra før, er ikke dette lett. Håper du får hjelp. Lykke til
rigmora Skrevet 16. november 2008 #8 Skrevet 16. november 2008 Hei. Jeg har erfaring både med migrene før og i svangerskap. Har alltid vært veldig plaget med migrene, og har hørt at i de fleste tilfeller så vil migrenen avta under svangerskap, pga migrene ofte kommer i forbindelse med hormonelle ting som menstrasjon og eggløsning. Og dette har vi jo ikke under svangerskapet.. men jeg var selvfølgelig ikke så heldig, så har vært masse plaget med migrene nå mens jeg er gravid også. Når jeg var tre mnd på vei tok det heeelt av. Da hadde jeg tre dager i strekk med migrene og oppkast en gang i uken. Det er vanlig å være svimmel og ha synsforstyrrelser også. Alle har det litt forskjellig. Men det som hjalp for meg var å ta behandling hos naprapat. For ofte kan migrenen starte med spenninger i nakke og rygg, og han hjalp meg med å løse opp disse. Jeg trodde aldri at jeg ville bli kvitt migrenen og så for meg det værste svangerskapet.. Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei, men i mitt tilfelle gav migrenen seg i uke 17. (er i uke 21 nå). Andre ting som kan hjelpe er å sove ikke for mye og ikke for lite, masse vann og ikke noe stress. Og prøv å hold deg unna sukker og kunstige søtningsstoffer, og sitrusfrukter. Vet det er mye, men ofte må man bare prøve seg litt frem og kutte ut noen matvarer om gangen for ofte kan mat bidra til migrenen.. Lykke til =)
LeneL79 Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Jeg har vært plaget med migrene før jeg ble gravid, men ble mye verre når jeg ble gravid. Fikk migreneanfall 3-4 ganger i uka, og vanlig hodepine hver dag. Har lenge tenkt på å prøve akupunktur, men aldri kommet meg så langt. Men nå som jeg er gravid og ikke skal/vil ta noen piller, så var det eneste utvei. Og det funket! Ble ikke bra etter første gangen, men ble gradvis bedre, og nå har jeg ikke hatt vondt i hodet i det hele tatt de 3 siste ukene, som er helt utrolig for meg. Kan absolutt anbefales
Gjest Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Hei! Ved forrige svangersakp hadde jeg migrene ca 4/7 dager....Det var helt grusomt og jeg var stort sett sjukemeldt slik at jeg fikk sove. Tok bare paracet... I dette svangerskapet har jeg enda ikke vært plaget med migrene.Er nå i uke 21. Jeg begynner å tro det har noe med produksjonen av østrogen å gjøre. Sist fikk jeg ei jente og kanskje en produserer mer østrogen ved jenter? Nå venter jeg en gutt og har heller vert kvalm i stedet.... (det var min egen lille teori. Har kommet fram til denne konklusjonen fordi jeg hadde det på samme måte da jeg gikk på p-piller. Da var jeg alltid verst av migrenen da jeg tok de tab. med mest østrogen...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå