Gå til innhold

Soving? Når og hvor mye sover deres barn?


hallais

Anbefalte innlegg

Min lille tass har nå kuttet ut å spise på natta, men våkner så tidlig.. ofte kl 5.

Han sover ca en time fra kl 8.

Ca to timer i 11 tida og en liten halvtime ca i 16 tida.

Han legger seg ca kl 19.30.

 

Han har to grøtmåltider og et lite middagsmåltid.

 

Jeg er kjempefornøyd med at han sover hele natten, men 5 er ikke morgen, det er først kl 6 synes jeg. Og han vekker ofte storesøster, som langtifra er ferdigsovet...

 

Tror jeg skal kutte ned til to dupper, legge han halv sju om kvelden og legge han på eget rom...

Kanskje prøve en sånn pose..for han blir så urolig av å snu seg hele tiden..

 

Noen erfaringer?

Hvordan er deres barns søvnrytme?

Noen gode råd for å strekke natta til kl 6?

 

Håper på mange svar og takker på forhånd: )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa her sover nok ganske mye. Vi legger henne rundt halv åtte - åtte. Så sover hun vanligvis til seks, da er det ny bleie og pupp. Så legger jeg henne igjen og hun sover til ni - halv ti. Så er hun våken ca halvannen time før det er soving igjen. Da sover hun mellom og og to timer. Så er hun våken et par timer før neste lur. Hender også at det blir en liten lur til på ettermiddagen. Men, hun er stort sett våken fra fire og frem til hun legger seg. Hos oss var det slik at når hun fikk sove mer, så ble hun mer fornøyd. Har hun sovet lite på dagtid, sover hun ikke alltid like godt på natta.

Hun får ikke mat på natta, om hun våkner får hun bare smokk. (Blir mer og mer sjelden at hun våkner på natta) Hun hadde en ukes tid hvor hun våknet oftere og oftere, så vi flyttet henne over på eget rom, og etter ert par netter begynte hun å sove hele natten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det soving annen hver time på dagen og 11 timer om natten uten matpause (fra 20 til 7). Våkner ca 7 og skal ha dupp ca kl 9, da sove han alt fra 1 til 3 timer, også er det ofte 3 dupper til ila dagen - disse kan være fra 30 min til 1,5 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at vi bruker en sovepose ja så han ikke får til å snu seg om natta. Det hjelper hos oss ihvertfall - sover mye bedre nå enn før vi begynte med posen. Prøvde pose både med reimer og uten, begge funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover gutten vår fra 19.30 til 07.30 uten nattmat..har gjort det i en uke nå så håper vi har klart å nattavvent han:) Han sover i pose.. Har dupp ca kl 9.00 til 10.30 og 12.00 til 15.00 og siste dupp fra 16.30 til 17.30.. men det varierer en del er ca tidspunkter, men han har fortsatt 3 dupper.. to litt korte og 1 lang!:) Han spiser grøt og middag nå også!:) og er veldig glad i fruktmos:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare først og fremst si at jeg synes gutten din sover veldig lite på dagen, og du burde neppe kutte ned på det i hvert fall! Jeg har heller erfart at søvn avler søvn. Jo bedre og lengre hun sover på dagen, jo bedre blir nettene og da sover hun lenger på morgenen.

For barn under 6 mnd anbefales det å ikke holde dem våkne lenger enn maks 2,5 time sammenhengende.

 

Men når det er sagt, så er vesla vår veldig urolig på natten i perioder, uansett hvordan dagene har vært, men aner ikke hvorfor.

Hun har ikke fått nattmat på over 1,5 mnd, men får litt vann når hun ikke roer seg med bare smokken.

 

Vesla vår legger seg mellom 18-19, som regel rundt 18.30, avhengig av når hun sov siste dupp. Hun bør sove til 16-16.30 om hun skal legges 18.30, altså ca. 2-2,5 time våken.

Våkner mellom 6-7 om morgenen.

 

Så sover hun ute mellom 8-9, varierer hvor lenge (alt fra 45 min - 4 timer). Sover hun til 12, holder jeg henne våken til etter middag, altså ny dupp rundt kl.15 (varierer hvor lang dupp).

Sover hun en kort dupp først blir det en ny rett etter lunsj som varer fra 45 min - maks 4 timer.

Men hun MÅ sove til 16-16.30 om hun ikke skal bli overtrøtt til kvelden, så om hun f.eks våkner 14.30 lar jeg henne sove 5-10 min i 16.30-tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...