Gå til innhold

Salami:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser dere salai og fårepølse??? Blir jo helt "hysterisk" av å være her inne...he,he... mener no at eg har spist det under de to andre sv.skapene mine...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har spist salami og stabburspølse.. men hører så mye forskjellig, så vet ikke hva jeg skal høre på.. :(

Skrevet

Husker no at jeg spiste masse salami m nr1. hadde dilla på rista brød m italiensk salat, salami og ost... he,he... men blir jo såå usikker på ka man bør gjøre. gikk jo helt fint da, men.. såå lei kokt skinke no..

Skrevet

Nei, det spiser jeg ikke. Savner det fra tid til annen, men jeg takler 9 måneder uten. Salami kategoriserer jeg som spekemat og derfor blant de tingene vi ikke anbefales og spise hvis du sjekker f.eks. matportalen.no. Den er ikke stekt eller varmebehandlet og kan derfor inneha bakterier somkan være skadelig for barnet. Nå har det gjentatte ganger blitt diskutert her hvorvidt man da kan fryse den i noen døgn og så er den trygg... Jeg konkluderer med at den ikke er trygg da listeriabakterien ikke dør ved frysing. Jeg forholder meg heller ikke til det noen sier om at bare den er nyåpnet så er det greit. Bakteriene kan komme inn før pakkingen og listeria er blant bakteriene som trives i kjøleskap. Sjansen for å få smitte ved å spise salami er nok svært liten statistisk sett. Men sjansen er like fullt tilstede. Jeg velger å ikke ta den sjansen.

Skrevet

Jordmora jeg går til sa at salami er helt i orden å spise, det samme gjelder myke oster som er norske bare de ikke er sånne blåmuggoster.

Skrevet

Jeg fant jordmoren min på butikken igår og kastet meg over henne. Hun sa at salami var helt greit å spise. bare pass på dato.

Skrevet

Jordmora jeg går til sa det samme...at salami er helt i orden å spise, det samme gjelder myke oster som er norske bare de ikke er blåmuggoster.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å fryse ned salamien i 2-3 dager og ta opp det jeg skal spise samme dag.

Skrevet

spiser ikke salami og fårepølse, det er spekemat.

men jeg kan lage ostesmørbrød i oven med fårepølse, for eksempel...

Husk at betingelsen for at man kan spise myke oster ikke er at de er "norske" men at de er pasteuriserte... tror nok alle norske oster er pasteuriserte da... *pirk pirk*

Legen sier at man kan spise myke oster så lenge de er pasteuriserte, men det er jo også litt utdatert mening... Helst bør man holde seg unna alle mykoster, uansett om de er pasteurisert. men risikoen er jo ekstremt liten, offeret er jo også ekstremt lite, det går vel bra å ikke spise rått kjøtt og mykoster noen måneder.

Leger og jordmødre er mennesker de også, ikke orakler, og mange liker å holde seg til det de alltid har ment, og er ikke så glade i å oppdatere meningene sine. Til syvende og sist er det du selv som har ansvaret, og valget

Skrevet

Vel, det er ingen tvil om at det finnes jormødre der ute som ikke har oppdatert informasjon om de nasjonale kostholdsrådene. Myke oster anbefales ikke å spise av gravide. Det hjelper ikke om de er norske og pasteuriserte. Mitt tilbakevendende eksempel på dette er episoden som ligger til grunn for endringen av rådene. I fjor ble en rekke pasienter smittet av listeria ved Rikshospitalet. Flere av disse døde, deriblant to ufødte babyer som døde i mors mage. Osten som sykehuset hadde servert var en norskprodusert pasteurisert camembert. Den var på det tidspunktet innenfor norske kostholdsråd for bl.a. gravide. Det er den ikke lenger. Det hører også med til historien at listeriabakterien hadde kommet inn i osten i forbindelse med produksjon eller pakking. Listeria er ikke lenger en ukjent bakterie i norsk matvareproduksjon og skaldene for fosteret kan være fatale og i verste fall dødelige om man blir smittet. Hvis dere ser på klikk.no i dag vil dere se at Finnsbråten trekker tilbake flere pølsetyper pga. listeriasmitte. Dette er et av mange eksempler vi har hatt de senere årene på at norskprodusert mat helelr ikek er uforbeholdent trygg og at enkelte grupper i befolkningen, deriblant gravide anbefales ekstra varsomhet. Pølsene skal varmebehandles, så de er kanskje ikke de skumleste, men hvis disse bakteriene kommer inn i påleggene vi spiser kan det være skummelt. Derav rådet om å kun spise stekt eller kokt mat. Spekemat, deriblant salami er derfor ikke innenfor den anbefalingen. Listeriabakterien som det her er snakk om dør heller ikke ved frysing. Å fryse salamien er derfor ikke tilstrekkelig. Å bruke den på ostesmørbrød som stekes i ovnen kan derimot gi tilstrekkelig varme til å drepe eventuelle bakterier.

Sjansen for å bli smittet er som tidligere sagt ikke nødvendigvis veldig stor, men den er der. Hver og en av oss får så gjøre sine egne valg i forhold til hvilken risiko de er villig til å ta. Men jeg blir svært bekymret når jeg hører at det tydeligvis er utbredt at jordmødrene ikke gir oppdatert informasjon. (Inkludert min egen jordmor.) Da blir vi som gravide ikke gitt muligheten til å ta valg ut i fra nasjonale retningslinjer basert på siste risikovurdering gjort av nasjonale matmyndigheter.

Ønsker dere en god helg! Jeg spiser ikke salami i dag heller ;o)

Skrevet

jepp, jeg kan bare skrive under på svaret ditt mia29, det var akkurat det jeg tenkte selv! husker så godt den episoden med de såvidt ufødte tvillingene, som døde fordi moren spiste ost hun fikk severt på sykehuset! var selv gravid da.

det er ikke bra at leger og jordmødre ikke gir oppdatert informasjon, men jeg blir også litt frustrert over at mange stoler blindt på leger og jordmødre og tror at de nærmest er allvitende

Skrevet

senest i dag NØT jeg meg med ei skive med salami..=)

virkelig godt var det,har ikke dårlig samvittighet..

go helg folkens!

Skrevet

skjønner ikke dere tør å spise salami og annen spekemat når det frarådes. Det kan faktisk være farlig for ungen om det er bakterier i det. Sjansespill... Eg har drit lyst på fårepølse, da det er yndlingspålegget mitt, men har holdt meg unna det og kommer til å gjøre det hele svangerskapet.

Skrevet

ja det kan være vanskelig å finne noe annet som smaker.....

før jeg ble gravid "levde jeg på" smøreoster, fårepølse/spekemat og røkelaks. nå er det gulost og kokt skinke......

ikke det samme men det går...

god helg !!!

Skrevet

Min jordmor hadde ringt til øverste hold hos Gilde og spurt om dette.

Svaret var at for å være 110% sikker så må det fryses i 2 dager og så stekes/varmebehandles. Sjansen er liten for at noe skal skje, men hvorfor ta den sjansen??

Skrevet

Spekemat generelt er lite utsatt for Listeria da saltinnholdet er så høyt at det ikke er vanskelig for bakterien å vokse/formere seg. Derimot vil toxoplasmose kunne overleve, med mindre salamien/spekematen har vært fryst.

Det gikk en diskusjon her for en liten sund siden som førte til at jeg søkte litt etter ekstra informasjon om salami, f.eks fra Gilde. Det førte til at jeg fant et svar (via babyverden) fra Gilde selv. De kunne ikke garantere at kjøttet brukt i salami hadde vært frosset, da det hente at de brukte ufrosset kjøtt. Såvidt jeg husker kunne de altså ikke garantere at salami var "gravidevennlig". Jeg spiste salami før jeg leste denne linken, men nå har jeg altså latt være ;-) Jeg er også negativ for toxoplasmose, så jeg er er ikke immun mot denne parasitten.

Jeg skal forsøke å finne linken...

Skrevet

rart hvordan de overlevde før i tiden da det eneste alternativet var å speke maten... barna overlevde jo da også, ellers hadde ikke vi sitti her ;)

Skrevet

Jøss...Jeg har spist salami hele tiden jeg...har ikke skjedd noe ...mora mi åt alltid salami da hu gikk gravid...og d er sant som du siertonje mor...forfedrene våres sine barn klarte seg vel fint selv om..elelrs hadde vi ikke vært hær.

Skrevet

"rart hvordan de overlevde før i tiden da det eneste alternativet var å speke maten... barna overlevde jo da også, ellers hadde ikke vi sitti her ;)"

Barn overlevde ja, men ekstremt mange barn døde også i mors liv. Ikke glem det. En av årsakene kan være disse bakteriene.

Forskerne har ikke kommet fram til at toxoplasmose og listeria er farlig ut av ingenting. Det ligger mange skjebner bak dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...