Bella_mamma til Benita Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Hei jeg er 13 uker på vei.har vært innlagt på sykehuset i en uke med hypermessig gravidarum,ble skrevet ut nå søndag da jeg ikke orket mere sykehus.er fortsatt kvalm men kaster ikke opp.noen som har erfaringer med dette?
Mayken Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Har desverre alt for god erfaring med det. Har hatt det i begge mine svangerskap desverre. Det værste har pleid å gi seg mellom uke 17 og 20 for min del, men denne gangen har ikke kvalmen forsvunnet helt og jeg er fortsatt sykemeldt pga sykelig kvalme som jordmoren min så fint sa det. Har ikke kastet opp på over 1 mnd, men kvalmen kommer hvis jeg ikke sover nok, slapper av nok, eller spiser akkurat passe. Er noe jeg ikke unner min værste fiende en gang. Føler med deg, håper det går fort over for deg. Selv er jeg 24+2 i dag, og regner med at kalmen blir til ungen er ute desverre, men man lærer å leve med det. Så lenge jeg ikke kaster opp er jeg glad og jeg sover når snuppa er i barnehagen. Sørg for masse ro og hvile, ellers er det på'n igjen.
Randis Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Det heter hypermesis gravidarum. Jeg har hatt det i to svangerskap med guttene mine. Hadde det i ni måneder inkl fødsel. Moro å spy og føde. Hjelper veldig med intravenøst for min del. Best å være hjemme, men godt å få vesket seg opp litt innimellom på sykehuset. Nå er jeg i uke 19 med nr.3. Denne gangen ei jente. Jeg er kvalm, men kan ikke sammenlignes med de to andre.
Månefeen ♥ Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Jeg begynner å få litt erfaring med dette.. men står midt oppi det selv som du gjør. Er i uke 15 nå. Var innlagt en uke å fikk veske behandling og 2L kalloroblanding intravenøst. Klarer å spise litt på egenhånd nå, men kvalmen står på!! Idag brakk jeg meg for første gang etter jeg kom hjem for en uke siden, lite kjekt. Sover/hviler en del, spiser litt og litt, drikker litt og litt, får litt frisk luft. Har gått ned 8kg på en mnd, nå er det stabilt men går ikke særlig opp i vekt. Tanken på babyen i magen holder meg oppe Den har det heldigvis bra uansett!
Mini LK Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Du har vel fremdeles dialog med sykehuset? Du kunne jo vert inne på dagtid et par dager i uken og fått væske og oppfølging hvis du ikke får i deg nok drikke? Det vil nok sakte bli bedre over tid men kanskje ikke forsvinne helt. Håper du våkner en dag snart og det er helt borte men.... Lykke til.
mamman til knøttet *fødeklar* Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Hei! Har også hyperemesis, er gravid med nr 2 og hadde også dette i første svangerskap. Med førstemann var jeg innlagt 1 gang, fortsatte å være kvalm men kastet ikke opp resten av svangerskapet. Nå er jeg gravid med nr to og er hakket verre, er 18 uker nå og kaster fortsatt opp, har gått ned 13.5 kg, men babyen har det bra! Førstemann var nesten 5 kg så ikke bekymre deg for babyen, den tømmer deg for alt du har! Legene regner ikke med at jeg blir noe bedre enn det jeg er nå. Har klart meg med en innleggelse, og gått og fått inntravenøst i ca en måned to ganger i uka. Jeg går hos verdens beste jordmor som er helt super. Viktig at du får kontakt med helsestasjonen der du bor slik at du får tettere oppfølging, det er ikke lett å være kvalm hele tiden. Sykehusene er ikke flinke nok til å følge opp, min erfaring er at man må si ifra selv om hva en trenger og det er ikke så lett å vite når man ikke har vært igjennom dette tidligere! Prøv å få i deg i alle fall en liter væske om dagen, lykke til en hel masse! Har du noe du lurer på er det bare å bruke nicket mitt så svarer jeg! Sist ble jeg mye bedre ca uke 16 om det er noen trøst!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå