Gjest Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Stemmer det at de yngste foreldrene (ca 23 og yngre) velger såkalte "motenavn", som i mine øyne blir i hakket for pompøse (type: Cristiane Annabell og Leo Chrisander)? Og vi andre, "eldre", velger mer "trauste"/enklere navn?
Gjest -<<- Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Jeg har ikke sett statistikk som beviser dette, men jeg vil tro at man kan finne en klar sammenheng mellom type navn og foreldres sosioøkonomiske stilling og alder. Basert på mennesker jeg har møtt, rett og slett.
Monajenten Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Jeg stemmer for at de unge velger navnene de liker mens de eldre også velger navnene de liker. Vet om mammaer på 35 + som har barn med "pompøse" navn ifølge deg og mammaer på rundt 20 som har barn med trauste og enkle navn.
Gjest Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Joda, klart det alle velger det navnet som er dem kjærest. Men jeg følte at jeg kan se forskjell på navnevalg og alder på foreldrene. Noen liker pompøst og noen traust. Og selvsagt ingen regel uten unntak.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Hva er jeg da når den lille her heter Konstanse?
Ronja&Odin Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 jeg kjenner en del unge mødre, med barn som heter bl. annet åsmund Aleksander... tror det er fra person til person.. jeg er 19 og dattera mi heter Ronja.. syns ikke det er mote navn men
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Jeg tror nok at det er sånn, i hovedsak - selvsagt med unntak i alle leirer. Jeg likte (og liker) fortsatt endel motenavn selv om jeg har rundet 30, men jeg har likt dem før de ble motenavn (eks Lukas, Noah, Sander osv) men dropper å bruke dem nå siden jeg føler det har gått litt "inflasjon" i dem. Står ganske trauste guttenavn på listene mine nå, selv om jeg egentlig liker veldig søte jentenavn. Pompøse navn har jeg aldri likt, ei heller "amerikanske" (ala melissa, samantha osv) - selv om jeg har tenkt på navn siden jeg var tenåring )
tezzie Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Kan kanskje stemme det! Men igjen så er det de som velger trauste/enklere navn som må kommentere andres navnvalg. Noen velger mer pompøse navn enn andre, jeg er vel kanskje en av dem jeg da siden jeg har kalt sønnen min Philip Leander. Han fikk jeg forresten etter at jeg var 23. Alikevel så liker jeg ikke altfor pompøse navn som de du nevner i innlegget. Det får være opp til hver og enkel å finne navn til sine barn. Kjempe fint at ikke alle heter Erik, Eivind, Torbjørn, Cristiane Annabell og Leo Chrisander
erteposen + 4 Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 På ssb.no står der mye om forholdet mellom alder, utdanning og navnevalg. Det stemmer det du skriver, men det er vel kanskje litt mer komplisert. Var en morsom statistikk på jentenavn som endte på -lie og alder på mor fra 2004.
PinkBabyDoll Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 Har du link ? Finner ikke siden, men har veldig lst til å lese
prekæs Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Har lest statistikk på dette en gang og det stemmer. Yngre følger navntrender mer enn eldre. Det stemmer også stort sett i min bekjentskapskrets.
Gjest tekake Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 Sikkert noe i det du sier - for som med alt annet, er jo de yngre langt mer opptatt av det å være tidsriktig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå