Nala82 Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Var til jordmor i dag, og målte magen igjen. Målene lå fortsatt over "normalen". Ble plutselig litt bekymra for at det betyr stor baby... Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Jeg ligger litt under snittet, men har en venninne som hadde kjempestor mage.. Ble sendt til vekstestimering, og hun hadde verken for stor baby eller for mye fostervann. Magen var bare stor rett og slett! Men jordmor/lege henviser deg vel hvis de synes det er behov for det. Sa ikke jordmor noe om dette?
BabyHanne Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Jeg var hos JM i dag. 5 dager til termin. Sf målet mitt lå på 39-40. Det er nesten utenfor skjemaet! Ble kjempe redd.. Har fått time på ullevåll på termindatoen for å sjekke.. JM sa at hun kunne kjenne at babyen var stor også..
chrissy81 Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Jeg ligger også over normalen, faktisk ganske mye. Var hos jordmor idag og snakket om vekstestimering(?), var også litt bekymret over stooor baby, men hun mente ikke det var noe vits. De målingene er ganske utilregnelige nå når vi er kommet så langt, og var gjerne 10% slindringsmon...og siden jeg er ganske lav og tynn er nok det en grunn i seg selv for at magen er stor. Ellers sa hun at magestr. ikke er grunn til stor eller liten baby, det er kropsbygningen som bestemmer dette og litt til, det er så individuelt..Men økte magen noe drastisk nå framover, skulle vi heller sjekke det ut...hun trodde han ville lande på rundt 4000, og det går jo an;) Lykke til....))
Lisyan *overtid og utålmodig* Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Jeg har ligget over det grønne feltet siden første måling da jeg var 17 uker på vei. Jordmor trodde først at jeg muligens var litt lenger på vei enn først antatt, men på ordinær ul ble terminen endret til en uke etter menstermin. I følge jordmor har det da mest sannsynlig med kroppsfasongen min å gjøre ("kort" i mageregionen), siden babyer som regel er like stor fram til en viss uke.
Nala82 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2008 Får vel bare være flink med kostholdet, så babyen ikke får i seg for mye sukker... Jordmor sa ikke noe om noen henvisning nei. Har ikke kommet så langt i svangerskapet enda (27+5). Hun fant fram et skjema som er nyere også, og førte inn målene mine på det. (dem regner med at dagens barn er litt større enn for noen år tilbake) og da var jeg ikke så langt over...
Storegull og lillegull i magen Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 Jeg lå over det grønne feltet frem til uke 33, da kom jeg innenfor det grønne feltet, men er fortsatt over normalen. Var på ultralyd i uk 33, og da viste det seg at jeg har en gutt som er litt under gjennomsittet i magen.. Jm sa at selv om jeg lå over det grønne feltet, så behøvde ikke det bety at barnet var stort, fordi jeg har en lang rygg. Målene blir derfor store.. Får beskjed av alle om hvor liten mage jeg har, så det er nesten litt artig at jeg sprenger skjemaet.. Hehe..
Motoko Skrevet 15. november 2008 #8 Skrevet 15. november 2008 Jeg lå litt over normalen sist, og gjør det nå også. Datteren jeg fødte i 2006 veide 4,240 kg. Regner med at neste man havner på ca. det samme. Har også vært på 3d UL uke 28. Babyen var da 1,4 kg ca. Avviker målet ditt veldig får du vel en ekstra UL time for å sjekke ut dette vil jeg tro..
Nala82 Skrevet 15. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2008 Får vel bare vente å se hvor stor babyen blir. Er nok ikke noe fasitsvar på dette. Men tusen takk for alle tilbakemeldinger
nemi1981 Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 betalte for sjekk selv jeg etter at fastlegen min målte 3(!) ganger og så sjokkert ut og mumet:dette blir en stor en... kom til gynekolog/ultralyd og han bare flirte. de glemmer jo å ta med i beregningen at man kan ha mye fostervann og evt så har jo noen også litt av sitt eget magefett som skal regnes med. knerten min var helt normal størrelse og jeg fikk vite at han blir ca 3500g når han kommer ut...og det er jo helt midt på treet. ikke la deg stresse du, det går gjerne helt fint uansett:)
Nala82 Skrevet 16. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2008 Kanskje det bare er magefettet som er greia ja.Det finnes det nemlig endel av på magen min... Hehe, satser på det og bestiller en baby på rundt 3500g
Jente2011 Skrevet 16. november 2008 #12 Skrevet 16. november 2008 jeg har hatt høyt SF-mål hele veien, vert på vekstseminering 6 gonger.. er 2 dager til termin nå, og babyen er rundt 4 kg (pluss minus), har også mye fostervann, og jeg bærer barnet høyt så du trenger ikke ha en kjempebaby fordiom målene er litt høye, bare det går i en kurve ....
AO3 Skrevet 16. november 2008 #13 Skrevet 16. november 2008 Jeg hadde kjempehøyt SF-mål hele graviditeten... Til å begynne med ble det sagt at jeg kom til å bli henvist på vekstestimering mot slutten av graviditeten hvis det vedvarte, men det ble aldri noe av. På privat UL i uke 25 ble babyen målt til 10-14% over gjennomsnitt, dvs innenfor normalen. Mot slutten av graviditeten mente jordmor at babyen var ikke kjempestor, hun mente han var rundt 3,5 kg... og jammen fikk hun ikke rett, han veide 3540g da han ble født, 12 dager før termin. Husk at det er mye som spiller inn på SF-mål, inkludert hvem som måler. Gyn målte f.eks. *lavere* SF-mål på meg i uke 25 enn jordmor gjorde i uke 20!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå