Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Jeg er så usikker på om jeg skal ta 100% lønn eller 80 syns det er super vanskelig.. vil jo være hjemme så lenge som mulig Hvor mye er 80% lønn av en lønn på brutto 28000,-? Hva har dere valgt og hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Det lønner seg for deg å velge 44 uker med 100% lønn og heller ta to mnd ulønnet permisjon etter dette. Du vil da få mer utbetalt totalt sett enn om du velger 54 uker med 80% lønn... I tillegg vil da far få 100% lønn i de seks ukene (eller mer) han har pappaperm. Velger du alternativet med 54 uker perm og 80% lønn vil far også få 80% lønn i de ukene han har perm...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Du vil få 22400 i brutto. Men du vil betale en god del mindre i skatt så tapet pr mnd blir ikke så stort.. Hva som blir riktig skatt for deg og hva du får utbetalt er umulig å si uten å vite noe om fradrag o.l Mitt eksempel: Går fra 33.333 til 26600 brutto pr mnd. Har hatt 24.600 utbetalt, vil nå få ca 21.000 (Med justert skatt) Så selv om tapet er ca 6700 pr mnd i brutto, er det ca 3600-4000 pr mnd som er det reelle tapet.. I tillegg får vi jo barnetrygd på 970 NETTO pr mnd, som gjør tapet mindre. Jeg har valgt 80% rett og slett fordi det er første, vet jo ikke om det blir flere.. ønsker ikke å angre på at jeg har valgt for kort tid hjemme.. Synes det er tidlig å begynne i bhg om jeg velger 100 %. Vi får helt klart trangere økonomi, men er verdt ett år. Kan kjøpe et par bukser mindre, mindre øl og vin, mindre cafeturer ++ om nødvendig for mer tid med gullet :-)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 OBS OBS Du tjener litt på dette. MEN, om du skulle bli sykemeldt når de to mnd med permisjon har gått, har du IKKE krav på sykepenger.. Vet noen som havnet i den situasjonen.. Så du må være helt sikker på at du kan gå rett ut i jobb etter 2 mnd permisjon uten lønn.. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å gå rett ut i jobb, men tør ikke sjanse, ting kan skje :-) OG, du må jo klare å spare hver mnd så du har nok penger til å være hjemme uten lønn..
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 Hei du.HI her.. ja det er sånn jeg tenkte først også, at jeg får heller klare meg, vil jo være hjemme så lenge som mulig. Men uff nei dette er vanskelig. Har ligget på rundt 21000 utbetalt. Men hvis jeg tar 44 uker, så tar jeg 5 uker ferie midt i så tar jeg kanskje litt ulønnet permisjon, og er tilbake når det har gått et år? Starter min permisjon 1 januar 2009.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Hei jeg er både 14.20 og 14.23 .-) Tenkte det samme som deg, men sjekk godt ut dine rettigheter OM du skulle være syk når det har gått ett år... Jeg har hørt av andre at de ikke hadde krav på sykepenger, fikk jeg og høre fra nav om jeg to 2 mnd ulønnet permisjon. Sjekk ut hvor lenge du evt kan ha ulønnet permisjon og fremdeles ha krav på evt sykepenger. Man vet jo aldri hva som skjer om ett år.. Selv om man tenker nå at man skal ut i jobb kan det jo være ting som gjør at du ikke kan det. (sykdom)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Tusen takk for hjelpen jeg skal sjekke dette med sykepenger ja.. mye en ikke vet og ingen som forteller deg noe heller hehe. Klarer liksom ikke bestemme meg hva jeg skal. Får tenke på på det i helgen.. takk takk
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Velg 80 % du ! Det kommer du garantert ikke til å angre på ! Tiden bare flyyyyr avgårde...pengene kommer du nok ikke til å tenke på engang =)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Det er sant.. men samtidig tenker jeg på at da blir jeg borte fra 1 jan09 til 1 jan 2010. hvis jeg tar litt permisjon uten lønn.. er lite å gjøre på min jobb i desember og kanskje greit å starte igjen på nyåret og tenker også på barnehageplass.. Blir bare forvirret av alt dette jeg hihihihihi... skulle ikke vært sånn at vi kan velge. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå