Gå til innhold

Samvær med et tomt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønnen min kom hjem tidligere i uka og sa at han ikke skulle til mamma denne uka, fordi hun skulle jobbe den dagen han skulle dit (kveldsvakt). Det viste seg at hun skal jobbe kveldsvakt disse dagene annenhver uke fram til jul. Dette er vakter hun tar på seg ekstra i tillegg til det hun egentlig jobber. Hun har gjort dette noen uker tidligere nå også, og forklarer det med at disse kveldsvaktene er så godt betalt at hun ikke synes hun kan la være. Vi lurte jo litt på hvordan vi skulle gjøre det med samværet framover, men hun mente at gutten skulle dra til henne likevel og overnatte til dagen etter. Jeg må innrømme at det er veldig godt å ha den ene ettermiddagen i uka med bare meg, mannen min og fellesbarnet, men samtidig synes jeg det er rart å sende ham på samvær med mor som kommer hjem 21.30. Samboeren hennes er vel hjemme, men gutten har selv omtalt det å være hjemme med ham som likt som å være alene hjemme - mannen bryr seg ikke om gutten. Så i praksis vil det bli å sende gutten til et hus uten omsorgspersoner, leksehjelp og middag, og jeg vet ikke helt om mitt behov for å ha en ettermiddag uten stebarn er større enn hans behov for nettopp disse tingene... Men det er jo vanskelig å si til mora at vi ikke vil at gutten skal dit når hun ikke er hjemme, og vi kan jo ikke nekte henne å jobbe heller. Vi samarbeider mye bedre nå enn på lenge, så vi vil ikke risikere å ødelegge det og bli uvenner.

Det er ikke aktuelt å bytte samværsdag, fordi dette krasjer med guttens fritidsaktiviteter eller moras jobb. Mora foreslo at gutten kunne bli til mandag i samværshelgene, men den ekstra natta gir jo ikke det samme som en ettermiddag. Gutten virka litt skuffa over at mora skulle jobbe, men sier ingenting.

Noen som har noen tanker om dette? Jeg er som sagt redd vi blir uvenner med mora igjen om vi sier at gutten ikke skal dra dit, men tenker også på at gutten faktisk trenger hjelp til f.eks lekser, og at han drar til mora for å se henne, ikke huset.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, det er jo ikke veldig mange alternativer her da, siden det ikke er aktuelt å bytte samværsdag. Og som du sier, man kan ikke akkurat nekte mor og jobbe litt ekstra fram mot jul heller hvish un trenger pengene. Jeg tenker kanskje at det greieste er å la dette være en sak mellom mor og sønn. Så lenge gutten bor fast hos dere så er det litt vanskelig å tvinge ham på samvær når hun ikke er hjemme. Det kan også bli litt rart om dere skal nekte ham å dra på samvær fordi dere ikke syns situasjonen er optimal. Mor må jo få priotere som hun vil hos seg og dere hadde jo ikke likt hvis hun hadde nektet ham å komme til dere pga måten dere ordnet hverdagen.

Men gutten er jo ganske stor, kanskej bare han og mor skal diskutere situasjonen? Hvis han ikke får mat eller ikke ser mor så er det jo ikke noe poeng. Men det er jo greit at de kommer fram til det, så det ikke er dere som overprøver mor. Tror ikke det er lurt å tvinge gjennom at han skal dra hvis han ikke vil og mor ikke har spesielle ønsker. Han bor jo hos dere.

Skjønner godt at det er fint med den ettermiddagen i uka for dere. Men det er heldigvis ikke så lang periode det er snakk om. Så får dere evt ta en prat med mor om at hun er nødt til å diskutere sånne ting med dere før hun tar en avgjørelse. Hvis hun ikke er i veldig pengenød så syns jeg jo ikke hun bør jobbe på kvelder hun har samvær.. Eller hun bør i alle fall ha gode alternativer.

Sånn som det er nå så ville jeg i alle fall tatt i mot tilbudet om at gutten blir hos mor til mandag, hvis den ene dagen i uka faller bort. Det er ofte en god løsning uansett tenker jeg, blir mer ro over helgene for alle. Og selv om det ikke er det samme, så får dere jo en kveld til annenhver uke i alle fall:)

Skrevet

enig med lindsay.

forstår godt at dette ikke er opptimalt for deg og resten av familien. men det er nå enda sånn at man ikke får tvunget folk til og stille opp til samvær om de ikke vil.

du kan jo si til gutten at han kan være hos dere om han ikke vil være "alene" hjemme hos mor. men han bor jo hos dere og klarer sikkert og si det selv også. men jeg ville vært forsiktig med og tvinge han av gårde til et sted der mor ikke er hjemme og stefar ikke er engasjert.

det er kort til jul. og dere burde nok snakke med mor om at det ikke er greit og overlate hennes dager til dere sånn pluttselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...