bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 har lest at gravide ikke skal spise mye av laks eller andre store fisker pga tungmetall.. Jeg liker omtrent bare laks så er som oftest det vi spiser mest av når det er fiskemiddag her i huset. Er det ille å spise det engang i uka? Oppdrettslaksen blir jo ikke så gammel som vill laksen ville blitt på samme vekta. så oppdretta laks vil vel ikke ha så mye tungmetall i seg eller?
Gjest Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 jeg fikk beskjed av jordmor å ikke spise laks og ørret i det hele tatt når jeg var gravid. ikke fisk over 1 kg..
Inga Bling Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Det er vel villfisk det er snakk om ikke oppdrettsfisk? Den blir jo ikke så mange mnd.
Lepje Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Oppdrettslaks inneholder så vidt jeg har forstått det ikke så mye tungmetaller nei. Tror det går på foret de spiser. Du kan nok trygt spise oppdrettslaks en gang i uken. Tungmetaller finnes vel i all fet fisk ettersom det er i fettet tungmetallet binder seg? Likevel veier nok de sunne fettsyrene du får i deg tyngre på vektskålen enn tungmetallet. Tran kan du alltids ta :-)
Gjest Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Det er ikke mengden, men størrelsen på¨fisken som man skal passe på. Må du spise laks ville jeg gått til en fiskeforhandler og plukket ut en på under 1 kg.
MintCondition Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 Poenget er jo ikke hvor MYE fisk, men hvor STOR fisken har vært før den ble slaktet. Vill-laks skal man visst ikke spise om den er over 1 kg. Oppdrettslaks er ihvertfall helt trygt, siden den blir slaktet lenge før den når den vekta. Laks er sunt og godt, du som har en jordmor som sa du skulle styre unna all laks har en jordmor på jordet ihvertfall
Inga Bling Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 http://www.forskning.no/artikler/2003/januar/1042205500.32
Snuppetuppa Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 http://matportalen.no/Emner/Gravide
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå