Gå til innhold

Svangerskapspenger og sykepenger


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt siden april i år,alt fra 100% til 50%.

Det jeg ikke skjønner meg på er:hva er fordelen med svangerskapspengene?i forhold til sykepengene?

Skal ha barn i april og holder meg innenfor det jeg har krav på i lønn når jeg går ut i permisjon.

-vet jeg burde ha satt meg inn i dette,men er så utrolig treig:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspenger er vel om du ikke kan være i jobben og heller ikke omplasseres i jobben.

Dvs. tunge løft, kjemikalier el.l og du ikke kan plasseres på f.eks kontoret der. Da har du krav på svangerskapspenger. Og da tar du ikke av sykepengene, du kan bare være sykemeldt i 52 uker.

 

Ikke sikkert du forstod så mye av dette da, er ikke så god til å forklare ser jeg;-)

Skrevet

Og så lenge man ikke er sykemeldt mer enn 1 år før man går ut i permisjon har det ikke noe å si. Man opparbeider seg rettigheter til sykepenger når man er ute i permisjon.

 

Men, om du skulle bli fortsatt sykemeldt når du går ut i permisjon, sånn at far må overta permisjon. (Om du ikke klarer å ta deg av barnet alene) vil du ikke ha krav på sykepenger. Om du skjønner..

 

Svangerskapspenger får man når det er helt sikkert at man ikke kommer seg i jobb i det hele tatt i løpet av graviditeten. Av årsaker nevnt ovenfor...

 

Ordningen er nok litt for statistikker også, får ned sykefraværet.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...