Gå til innhold

Forstoppelse hos en 4 åring - råd og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi begynte i går og klage over vondt i magen. På vei til barnehagen i går tidlig begynte hun å sette seg ned på huk annenhvert minutt og hyle at hun hadde vondt i magen. Endte med at vi snudd og gikk hjem. Ringte bhg, og de sa at det har gått noe magevirus på en annen avdeling. Jippi, oppkast og diare tenkte jeg da. Men utover formiddagen skjønte jeg at det var nettop det motsatte som var problemet. Hun satt på do og hylte. Ville ikke bæsje fordi det gjorde vondt. Sa selv at bæsjen var for stor.

Vi har spist litt yoghurt, drukket actimel (eller hva det nå heter) og spist druer. Nekter å spise svisker eller rosiner. I går kveld begynte det å bli såpass ille at jeg dro for å kjøpe klyster på apoteket (eneste de hadde som kunne brukes på så små barn). Det kom ut litt bæsj tre ganger, hun prøvde å holde igjen men det kom ut litt i trusa (løst). hun nektet klyster og nektet å bæsje. Så vi lot det være og hun sovnet greit i går kveld. Har hørt at hun har ynket seg flere ganger i natt, men ikke våknet.

I dag tidlig så sier hun selv at hun ikke har vondt i magen lenger. Da vi går på do begynner hun likevel å gråte. Bæsjen er vond og hun vil ikke presse den ut.

Hva gjør man da? Det er tydelig at det er en del avføring som skal ut, men hun holder igjen. Sist hun bæsjet var søndag eller mandag, og det var bare littegrann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring sjukehus/lege og forklar. Be helst om oljeklyster fort. Det er viktig å ta dette raskt, for at redselen ikkje skal "sette seg fast". Då får ho verkelege problem.

Du kan faktisk oppleve at der kjem noko som liknar diare, men det er berre den lause avføringa over klumpen som klarer å snike seg forbi. Der står nok ein hard klump og stenger. Det er denne som må vekk. Og det er VONDT, som ein fødsel.

Et ho? Om ho ikkje vil ha mat, er det gått langt, og ho er kvalm i tillegg til smertene. 2-3 dagar utan avføring er meir enn lenge nok. Dess lenger ho går, dess hardare blir avføringa som skal ut. Dette fordi tjukktarmen si oppgåve er å trekke væte ut av avføringa.

Det kan vere at ho bør ha ein periode etter dette, bør få noko som mjukgjere avføringa(for å hindre denne angsten for å bæsje). Eit fint middel er flytande parafin. Det er greit å få i ungen, fordi smaken ikkje er så gale. Ellers kan ein bruke Biola(ikkje blåbær), mykje vatn og fiber.

Veit det meste om dette av erfaring:)

Skrevet

Det står noe her;

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=4968

Tror jeg ville tatt kontakt med lege hvis det vedvarer.. kan jo bruke laktulose f.eks.. men ville nok diskutert det med en lege..

Det du kan prøve er å bruke masse sinksalve f.eks og smøre endetarmsåpningen.. massere godt rundt.. det kan gjøre at det blir lettere.. og man kan unngå evt. rifter..

Skrevet

Det kan jo være greit å få skjekket hvis det ikke gir seg, men mitt råd sånn umiddelbart er å kutt ned (om ikke helt) på melk,

gi henne biolayougert(holder magen i gang, men ikke forvent resultat samme dagen nødvendigvis).Hun kan jo også drikke biola hvis hun liker det.

Jeg påstår ikke at hun har noe melkeallergi altså, men hvis mange kan reagerer slik på melk i en periode og hvis men først sliter kan det hjelpe å holde seg unna melk;)

Prøv å la jenta di styre do-greiene selv, det kan oppleves skummelt for henne når det gjør så vondt og hvis du styrer mye rundt det kan det bli mer "skummelt" å gå på do. Prøv å hjelp henne med å gi henne fiberrik mat og biola flere ganger om dagen så forhåpentligvis så hjelper det seg:) Jeg har en jente på snart 5 selv som har hatt samme problemet sår hun var mindre så jeg hvet hvor fortvilende det er som mamma å se på;(

Lykke til hvertfall!

Skrevet

Det skjedde med eldste vår også, vi måtte rett og slett sitte ved siden av henne på en skammel og holde rundt henne mens hun bæsjet og gråt stakkars.Etter den gangen, så gikk det bra og bæsjeskrekken var over. Ga henne Biola yogurt og passet på at hun drakk nok vann.

Det er forørig veldig viktig dersom du gir henne ekstra fiber, for fiber kan gi forstoppelse dersom en ikke drikker tilstrekkellig med vann i tillegg.Vår eldste har tidligere vært ekstremt allergisk mot melkeproteiner, men da hadde hun kronisk diare. Jeg tror veldig mange mennesker reagerer med hard mage når de drikker kumelk, det er jo ment for kalver så kanskje ikke så rart. Tror ikke det har noe med allergi å gjøre iallefall.

Lykke til med bæsjingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...