Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Vi har tenkt å kjøpe oss en større bolig neste år da min mann er "ferdig" med å betale 2400 kr av barnebidraget.Han betaler 6000 i dag....Vi har derfor ikke hatt råd til å kjøpe noe hus pga dette...pga rentene ol. Datteren hans vil gjerne flytte for seg selv neste år med kjæresten sin, hun fyller 18 i mars....Hun går på skole og har ingen inntekt.Hun sier hun vil finne seg jobb etterhvert men hun vil ikke jobbe i noe annet enn i kles butikk,med minke ol...alt annet er for dårlig for henne..Hun sier hun kan få bortebo stipend og vanlig stipend hver mnd så hun stresser ikke med å finne jobb.. desssuten jobber kjæresten hennes...Men plutselig her en dag kom hun å sa at moren hennes hadde sagt at hun burde søke om å fortsatt få barnebidrag av far siden hun studerer ..At hun kunne få dette til hun var 20 år eller noe. Det jeg lurer på da er om noen kan svare meg på om summen fortatt blir den samme ..Og er det mor som får pengene eller er det datteren da siden hun flytter ut fra mor?Kan datteren søke fra både mor og far eller må bare far betale og moren "slipper" unna liksom...er dette noe som skal deles...f eks halvparten på hver eller åssen fungerer dette...er litt uretferdig hvis mor går "fri"liksom....Vi tenkte å hjelpe henne med møbler ol og med litt lommepenger osv når hun trengte dette men nå ser det litt vanskelig ut......Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Skal ikke si det 100% sikkert, men så vidt jeg vet er ikke far/mor (alt ettersom...) pliktig til å betale barnebidrag når barnet flytter for seg selv og mottar støtte fra Lånekassen. Når sønnen til sambo flytter på hybel for å gå skole, kommer sambo til å slutte å betale bb, men vi har bestemt oss for å likevel gi han en viss sum (sånn 500kr eller noe) i mnd, og at han heller kan komme å si ifra dersom han trenger en ny genser eller et møbel eller noe.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 17, fikk bortebostipend, stipend og bidrag fra både mamma og pappa til jeg var 19. Da fikk jeg barn selv, så da hadde jeg ikke krav på bidrag lenger, men jeg fikk mine 1500 fra pappa og 1200 fra mamma frem til den mnd barnet ble født. Begge søsknene mine gjorde det samme, men de fikk til de var ferdig med skole og begynte på læretiden. Da var de 18 og 19 år. Kan nok hende dere må utsette huskjøp i to år, men to år er da ingenting.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Takk for svar:) ja må nok utsette huskjøp en stund da ja...Er bare litt kjipt med tanke på at han har 3 barn fra før og jeg har 1 barn også har vi 2 til på vei som kommer om en knapp mnd..Vi har bare 3 soverom og med 6 barn blir det litt trangt..derfor vi tenkte kjøpe noe større slik at de kunne få hvert sitt rom eller iallefall de 5 som kommer til å være her siden hun største flytter ut og da er 2 år litt lenge allikevel liksom. da må vi ha tvillingene på vårt soverom i 2 år og det kan bli litt trangt og vanskelig. har en gutt på 10 som har eget rom og jenta hans på 7 år og 15 år deler det siste....Hun eldste er bare innom når hun har tid og hun på 15 synes det er så kjipt å dele med hun på 7.. skjønner jo det med tanke på kjærestebesøk og venninner osv..men men .får vel finne på noe.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Uff da, det hørtes veldig fullt ut med to voksne og seks barn på to soverom... Men det sånn siutasjonen er så er det sånn den er, det må både voksne og barn forholde seg til. I sånne perioder så må man enste bare jenke og tilpasse litt her og der og ingen kan eie rommet sitt liksom. Hva med å tenke litt utradisjonelt - la sjuåringen dle rom med ti-åringen og 15-åringen dele med tvillingene? Det er jo bare rettferdig at tiåringen også må dele rom for en periode når det blir så magne barn. Han vil jo dessuten ha rommet alene det meste av tiden. Hva med at han og stesøster på sju får det største rommet, kanskje dere kan sette opp an bokhylle til skille eller noe. Så dere prøve å la flinke storesøster på 15 dele rom med tvillingene etterhvert. De minste vil jo ikke gjøre annet enn å sove på rommet sitt uansett pluss en hylle med bamser og klær. Og sannsynligvis vil sotresøster føle at det gir mer privatliv å dele med dem enn med søsteren på sju. Tvillingene trenger jo ikke så store senger med det første, og kanskje kan dere ta dem inn til dere noen netter når hun er der hvis hun har venner på rommet. Kanksje dere kan la det gå litt sport i disse to årene, et fellesprosjekt liksom. Alle må hjelpe til for at alle skal få plass:)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #6 Skrevet 15. november 2008 Det hun får fra lånekassen skal tas med som inntekt på barnet og kan redusere bidraget. Så lenge hun flytter for seg selv mener jeg hun søker om bidrag fra begge. Far får papirer han skal fylle i, han bør i alle fall ta dette med som opplysninger
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #7 Skrevet 15. november 2008 Hun kan få innvilget bidrag så lenge hun går på vanlig skole, videregående. (hovedregel) Ettersom hun flytter for seg selv kan hun søke bidrag hos begge foreldrene. Pengene betales direkte til henne ettersom hun er over 18 år. Om bidraget blir det samme kommer an på brutto årsinntekt til mannen din. Vet du ca hva det er kan du få et kjapt svar... Hans bidragsevne vil kanskje endres ettersom han nå få 2 egne barn under 18 år i egen husstand. Stipend hun får skal tas med som inntekt på henne og er med på å redusere bidraget. (dersom hun får over 40.000 tilsammen i løpet av året i stipend.) Om hun får seg jobb skal bidraget også reduseres etter hennes inntekt.. Dersom hun avslutter skolegang skal heller ikke bidraget betales mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå