Gå til innhold

Gutten min blir ikke bedt med hjem til andre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at de andre barn blir bedt med hjem av andre barn og foreldrene på avdelingen hans. Hvorfor blir ikke gutten min bedt også?

Han leker fint med de guttene/ barna som er der og har kamerater/venner, men det er ingen som spørre han/oss.

Er det fordi vi er annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan annerledes er dere da?

Kanskje du skal ta initiativet først?

Skrevet

At vi ikke er "hvite", men kanskje jeg skal det???

Ser at det er likssom bare "hvite" barn som blir bedt.

Skrevet

Gjør det selv, ja. Be hjem barn til dere. Det er jo ikke godt å vite hvem som har begynt av de andre.

Skrevet

åja..

Er det bare dere som ikke er "hvite" der?

Jeg ville snakket med noen av de andre foreldrene og invitert 1 eller 2 hjem på lek.. Da har du hvertfall prøvd, og viser at dere gjerne vil ha kontakt!

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel gutten din er, men hvis han er re relativt liten blir det ofte til at foreldrene ber hjem barn de kjenner foreldrene til litt. Noen ganger er det så enkelt som at man ikke har telefonnummeret til alle.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å invitere noen hjem til dere en gang eller tre. Da blir det mer natulig å invitere gutten din siden. Husk også at om du får nei en gang, kan det være fordi det ikke passer den dagen, bare prøv igjen en annen dag.

Om han ikke blir invitert fordi dere er annerledes på noen måte er vanskelig å si, men om dere skiller dere ut kan det hende at noen trenger en liten dytt for å ta kontakt. Det trenger ikke ligge noen vond vilje i det.

Skrevet

I barnehagen til sønnen min er det flest "hvite", men noen få "svarte".

Er så redd han skal få samme opplevelse som jeg fikk da jeg gikk på barne og ungdomsskole. Der man blir fryst ut fordi man er annerledes.

Husker jeg skulle ha bursdagsfest på barneskole og bedde 5-6 jenter og ingen kom. Det har satt dype spor, så jeg har likssom ikke turd å ha noen bursdagsfest for gutten min. Kun i barnehagen. Er så redd for at ingen skal komme og da blir han skuffet. Vi har ikke så stor plass heller og kan ikke ber hele avdelingen. Det blir kun de nærmeste vennene hans, og det vil si 4-6 gutter.

Er så redd for at han skal blir skuffet eller lei seg.

Skrevet

Glemte å si st han er 4 1/2 år.

Skrevet

Hei, hei HI

Jeg er førskolelærer og tror ikke grunnen er at dere ikke er hvite. Det voksne ikke alltid får med seg er at det alt blandt 3-åringer hersker et tydelig hierarki der noen er veldig populære, andre midt på treet og noen på bånn. Det er veldig stas for barna å ha med seg hjem de som er på toppen. Jeg har til og med opplevd at 4 åringer har dumpet den de hadde en slik avtale med fordi en av de mer populære hadde lyst til å være med. Ofte blir det slik at det kun er de mest populære som får slike tilbud, ikke fordi de alltid er de morsomste å leke med men fordi den som inviterer får sole seg i glansen.

Skrevet

Hvordan er barnehagen på å snakke om hvor barna kommer fra, med barna? Siden det er flere nasjonaliteter på avdelinga til min eldste, så snakker de mye om hvor man kommer fra etc. Man trenger ikke å komme fra forskjellige land for å snakke om det, det kan godt være at man kommer fra forskjellige steder innenfor en større plass, eller andre deler av landet.

Dette kan du si fra til ped.leder i barnehagen om, at du føler at selv om han leker fint i barnehagen, så blir han litt utenom likevel. Om han har det fint ellers, så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Det med å gå på besøk til hverandre, er noe som kommer når de er modne for det, det syns jeg i alle fall at jeg har merket på eldste. Først nå, i siste året i barnehagen, så har hun snakket om å besøke de hun leker mest med.

Dere blir nok ikke utelatt med vilje. Noen ganger skjer sånt uten at det har noe med hudfarge å gjøre. Det kan jo rett og slett hende at de andre er bedre kompiser med hverandre, enn med han. Sånn er det jo med oss voksne og, vi er mer sammen med noen enn vi er med andre. Det kan være litt sårt for den det gjelder, og når det gjelder barna våre, kan det i noen tilfeller være vi foreldre som syns det er trist. Da kan det være fint å prøve å bygge litt på relasjoner, som feks å invitere noen hjem. :) Det går nok bra, skal du se.

Skrevet

Det gjør ikke noe om dere ikke har stor plass ol.

En veninne av meg har en liten leilighet av ekstremt lav standard (ikke toalett inne i selve leiligheten, sprekker i vinduene osv). Hun bor på et sted der de fleste har store eneboliger og fine biler. Likevel er det hos henne ungene møtes. Det er der de liker å være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...