Gå til innhold

Bort med lange dobbeltnavn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig synes jeg det er innviklet og langtekkelig å både huske og kalle folk for lange dobbeltnavn. Har selv to lange navn, og merker folk heller sier "du" eller snuppa eller andre tulleord enn hele navnet, som ma og pa kalte meg. Det er så "ork" for folk liksom.. Pluss at kollegaer og ikke de nærmeste kan prestere å si feil.. Vil ikke føre dette videre på mine egne. Det er faktisk tidobbelt så vanskelig å huske to sammensatte navn på en person enn ett.. Bare et tips til de som kaller ungene opp etter farfar og morfar og søster og glamormodeller. I ett.. Det at folk glemmer navnet /ikke bruker det/ikke bruker det riktig kan virke sårende på bærer. Greit å bli døpt flere navn, men for all del, bruk kun ett kallenavn:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bla...bla....bla....

blablablablabla.

Skrevet

JEg har et navn som kunne vært skrevet som et navn. Bare at det er delt. Og det er så normalt som et norsk navn kan være. Likevel får ikke folk med seg navnet, og jeg må alltid si det minst to ganger. Kanskje det er fordi ingen andre i Norge heter det samme, selv om det ikke er sjeldne navn? Det er ikke et tungt navn, så jeg forstår egentlig ikke problemet til de som ikke oppfatter det.

Mine barn har doble navn, men bruker bare ett til dagen.

Skrevet

Ikkesant det er litt belastende å hver eneste gang du sier det må stave det? Da heter man plutselig ikke (f.eks) Silie- Christin, man må presentere seg slik: Hei! Jeg heter Silie-Christin, med i i silie , bindestrek og ch i christin, hyggelig å hilse på deg, Jan!

Skrevet

...Hvorpå Jan etter et par dager skriver i melding: Hei, Silje-Katrin, hyggelig å møte deg her om dagen;)

Ååååå, så sjarmert vi blir! uhh..

Skrevet

hehe.. til og med min søster påstår at det er vrient å fortelle andre hva jeg heter. De spør alltid opp igjen. Og mitt har ikke mulighet til å bli skrevet sånn med "rare" bokstaver, engang:) Sånn Ch og slikt.

Jeg er kalt opp etter mine bestemødre, og har av og til tenkt at det hadde vært enklere om de bare hadde brukt mine bestemødres navn, i stedet for å lage egne av forbokstavene, selv om det hadde blitt litt rart tilsammen. Da hadde kanskje andre forstått det med en gang:)

Skrevet

Vet du hva som er SKIKKELIG blablabla bla bla blablabla, lille månen? Oliver Nataniel Isaiah... Har ikke luft igjen i lungene før jeg har lest ferdig navnet høyt engang.. Å lære det utenatt kan man jo glemme.. Ønsker barnet ditt lykke til.

Skrevet

Kanskje du bør ta noen pusteøvelser da vetdu, anonym ;) Kommer ikke langt med så dårlig lungekapasitet!.... Men det er vel kun en brøkdel av hva du har dårlig med tenker jeg :)

Skrevet

Personangrep er beste kur etter å ha tatt seg nær av noe, ja..

Du kan tru hva du vil, har ikke dissa deg mer enn jeg disser min egen mor og far, så slapp av. Det er du som blablablaer mitt innlegg så om du har en mening kom med den, ikke blablabla.

Skrevet

Jøss, du har virkelig sosiale antenner. Tar meg ikke nær av at du disser barnet mitt sitt navn. Han er 4 år og synes han har et kjempefint navn. Bærer det med stolthet, ettersom han også er oppkalt. Vi angrer ikke et sekund, selv om vi bare bruker Oliver. Vi er veldig stolte av navnet hans, og neste barn skal også få 3 navn. Det er vanlig i slekta vår, da vi har svensk slekt.

Angående at jeg blablablablabla'et ditt innlegg: For meg var alt som sto der bare bla bla bla bla bla, og da responderte jeg med det også. Det var et uinteressant innlegg, rett og slett.

Ellers var det vel du som startet med angrepene her. Har min sønn gjort deg noe kanskje? Du kan vel heller angripe meg da, som heter Ingrid Kristine. Gutten min sin farmor har 4 fornavn og hun er veldig stolt av dem. Men du kan jo godt få vite hva hun heter slik at du kan miste pusten enda mer.

Atpåtil er du anonym. Ingen respekt å hente her.

Skrevet

Stått opp på feil sia av planeten i dag måne?

Bla'e, bla'e, bla'e, er barnslig. Ikke alle behøver å like lange, kompliserte navn. Er det noen i det heletatt som ville ha husket hvem den sterke, rødhåra jenta med fregna hett hvis hun brukte alle navna?

I C U'R POINT:)

Skrevet

Nei har ikke det. Mulig det er barnslig ja, men det var det som falt meg inn akkurat da. Selv føler jeg at lange navn er pene og synes ofte det er kjedelig med bare 1 navn på de søste små. Når det er sagt, var det ikke derfor vår fikk 3 navn. Vi ble rett og slett ikke enige om hvilken bestefar han skulle kalles opp etter, og når vi tilslutt ble enige om å kalle opp etter begge to, passet han bedre til å hete Oliver. Så da slo vi 3 fluer i en smekk, alle ble fornøyde, også de to oppe i himmelen.

Synes navnet hans er nydelig jeg da, selv om jeg ikke roper hele navnet etter ham på butikken.

Skrevet

Blablabla backatya..

For det første: Fjortis å boikotte et inlegg fordi DU finner det uinteressant. For det andre.. Dette er ANONYMFORUM, så har du ikke respekt for noen som legger inn her, så har du ikke så mye å gjøre her heller.

Dessuten.. Fint for deg at sønnen kun heter Oliver til hverdags. Da er vi jo enige. Uansett hvor uinteressant det er og hvor lite respekt du kan hente..

Skrevet

Å ti stille med deg. Hvis det ta på seg anonym-kappa er synonymt med det å hetse og være slem, så vil jeg heller si du bør foreta en selvgransking.

Da har du ikke stort å gjøre i hverdagen. Jeg driter i hva du synes om navnet til sønnen min. JEG liker det, HAN liker det. Så da er det vel ikke mer å snakke om da,Gerd.

Skrevet

Trur du misforstår. Du sier selv at du kaller han oliver, hetser ikke navnet hans, men mener foreldre som bruker to-tre navn på gulli til hverdags bare lager ekstra jobb og mas for barnet i fremtiden. Så du er ikke av de foreldrene. Ferdig med den saken.

Skrevet

Haha, tulla bare:) Jeg syns et var et nydelig navn egentli, ialllefall Isaiah? var det svenskt? hm...svenske folk har finere navn enn norske..

Jeg er glad typen min er utlening, for da slipp ungen min å hete lars, even, espen, kåre og sindre...

Rar diskusjon, navn er jo personlig, og smaken er som baken.

Tror jeg vil ha 2 navn på gullet mitt!

(fra meg som skrev I C U*R POINT) :D

Skrevet

Hei! Ingen problem.

Såklart er navnet hans langt og ikke det enkleste å uttale. Men han skulle kalles opp så det var ikke stort vi kunne gjøre:P Kun de to siste hadde blitt litt for sært, synes jeg. Isaiah er bibelsk. Det er det samme som Jesaja på norsk. Nataniel er en variant av bibelske Natanael. Bibelsk bibelsk bibelsk :P

Regner med vi sliter med neste da, siden jeg aldri i verden oppkaller fra resten av slekta, for det finnes ikke flere pene navn å ta av. Det blir Lars, Ottar, Adolf eller Elias, og elias synes jeg er så mye brukt.

Ellers er det bare Ingrid,Helga,Kristine eller Bente vi kan velge mellom, og det blir heller ikke aktuelt.

:P Jeg heter jo selv de to første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...