Gå til innhold

Er du for eller mot legalisering av hasj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor?

Har vært mye snakk om dette i media i det siste og det viser seg at flere og flere er for legalisering.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IMOT!!!

Skrevet

Skjønner ikke hva godt det skal komme ut av å legalisere det jeg?

Skrevet

Jeg er mot fordi det kan være en inngangsbillett til hardere stoffer.

Mange av vennene mine i ungdomstiden, brukte dette og fikk stoffproblemer, men jeg prøvde det aldri og har heller ikke prøvd det i ettertid. Er stolt over det :)

Skrevet

I mot!

Kan ikke se en eneste god grunn for at mer "jævelskap" (som jeg kaller det), skal bli lovlig. Nå jobbes det jo med at vanlig røyk skal være vannskelig å nytes og alkohol ville nok ikke blitt tillat i dag, samtidig som de også gjør det vanskeligere og vanskeligere å nå, så nei, jeg ser ikke poenget med da å tale dette midt i mot ved å legalisere hasj!

Skrevet

For..

Jeg bør vel komme med noen gode argumenter nå, men da blir folk bare forbanna.. :ler: Som feks: jeg tror ikke det er noe farligere enn å drikke brennvin. Jeg kjenner mange som funker helt fint i hverdagen selvom de røyker litt nå og da. (snakker ikke om folk som røyker hver dag her..) Jeg tror ikke det er noen inngangsbillett til noe som helst om man ikke sliter med andre problemer samtidig.

Skrevet

Glemte å skrive at jeg er mot legalisering. Det eneste argumentet som taler for er for medisinsk bruk og da i kontrollerte former (og da er det vel ikke snakk om legalisering?).

Skrevet

Mot

Greier ikke å finne en eneste god grunn for at det skal legaliseres.

Skrevet

Jeg tror ikke at det er noen inngangsbillett til narko-helvete som de prøvde å skremme oss med da vi var yngre.

De fleste jeg kjenner har røyka litt/prøvd og lever i beste velgående uten å bruke være sprøytenarkomane.

Jeg heller mer og mer mot å være for. faktisk.

Skrevet

Men dere som er for legalisering, hvorfor det? Hva er det som er positivt med hasj? Hva er vitsen med å gjøre det lovlig? Jeg synes det er fint at det er forbudt. Det gjør at det er en større grense å tråkke over for å prøve det.

Ideelt sett så burde tobakk og alkohol også vært forbudt, men det er ikke bare bare å forby noe som først er lovlig. Ikke noe vits i å legalisere annen dritt for det vel?

Skrevet

Jeg syns det blir for dumt at de som bruker litt hasj av og til skal kriminaliseres og at det skal brukes ressurser på slike småting.

Jeg er enig i at det ikke er ideelt å legalisere nok et rusmiddel (skjønner tanken bak det altså), men jeg mener alkohol er et ganske ille rusmiddel. Mye verre en litt hasj.

Jeg tror ikke det er så voldsom grense å tråkke over å prøve det forresten. Jeg vet at 90% av de jeg kjenner har prøvd. Det er jo nesten alle. Men de fleste er moderate eller syns kanskje ikke det var rette for de og slikt.

Jeg syns bare ikke at hasj er den "store stygge ulven".

Skrevet

Et rugende i MOT!

Jeg tror det er lett for de som i utgangspunktet ikke stiller så sterkt i samfunnet å begynne på lettere stoffer som hasj.. Og derfra er er veien til tyngre stoffer kort fordi de ikke har de samme sperrerene som mange av oss har.. Bare det at det er ulovlig forbyr jo mange i og bare prøve.

Det hører nok minoriteten til at man kan klare å blansere forbruket på et forsvalig nivå..

Jeg har prøvd det selv og vanket (før jeg fikk barn) i et miljø hvor dette var normalt.. Takhøyden for sterkere stoffer var ikke så stor..

Det var i et mer 'ekslusivt' miljø med mennesker som var høyt utdannet og tilsynelatende klarte seg bra.. Jeg kan jo bare si at jeg var glad for at jeg kuttet alle bånd etter at jeg ble gravid. Det går ikke så bra med dem alle...

Skrevet

Også må jeg tilføye at de som er FOR legalisering ikke er spesielt reflekterte eller oppdaterte.. Og dersom man tror at det 'kule' miljøet man vanker i utgjør majoriteten av de som røyker hasj så kunne kanskje en virlighetsorientering vært på sin plass.

Det er lov til å tenke utenfor seg selv..

Skrevet

I praksis bruker heller ikke politiet ressurser på de som røyker litt hasj, så den argumentasjonen kan du stryke!

Skrevet

stratos

den må du lenger ut på landet med. hehe. i yrket mitt kjenner jeg folk som har mistet jobben sin pga en liten brukerdose hasj.... på sikkerhetsklarereing osv.

Skrevet

jeg vanker aldeles ikke i noe "kult" miljø, men flesteparten av de jeg kjenner som er voksene, ansvarsbevisste mennesker med gode jobber og familie har prøvd marijuana uten å bli en "stoner" eller en "tung narkoman" av den grunn.

jeg anser meg selv som ganske reflektert og oppdatert.

-økonomi og kontroll er jo også to punkter man kan legge til lista over hva som er bra med legalisering av marijuana.

Skrevet

IMOT!

Hva slags signaler er det vi sender den yngre garde hvis hasj blir lovlig?

Begynner man med hasj er sjansen for å prøve andre hardere stoffer mye større.

Dere som er for hasj legalisering, har dere noen gang røyket hasj? Å da mener jeg mer enn å kun ha prøvd et par ganger.

Mannen til en venninne av meg røyker hasj innimellom. Med måte som han så fint kaller det. Det er ikke noe problem å se på han at han faktisk er preget av det, selv om han ikke er ruset i øyeblikket.

De har heldigvis ikke barn.

Skrevet

si meg, hvordan ser du at mannen til din venninne er preget av det? hva slags effekt har det på han når det er ute av kroppen?

jeg bruker ikke noe annet stoff enn alkohol jeg da, men jeg er for legalisering alikevel. bekjente av meg som har x-narkomane familiemedlemmer er også for.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Har helt ærlig ikke brukt så fryktelig mye tid på å tenke på det - men i prinsippet har jeg ingen sterke meninger om saken. Det kan godt legaliseres for min del, og jeg hadde heller ikke protestert om det hadde blitt tilfelle. Tror ikke hasj er en inngangsdør til sterke rusmidler og mener at det ikke er noe verre enn alkohol, tvert om.

Skrevet

Ja det stemmer nok for jeg jobber med nettopp det du sier der (sikkerhetsklareringer), men nå er det altså uansett slik at du skal ha max uflaks om du får bot første gangen du røyker hasj og du skal til og med ha max uflaks om du får bot første gang politiet oppdager at du røyker hasj. Og dette er hilsen politiet i Oslo når de lærer opp folk som arbeider med sikkerhetsklareringer.

Men så er det sikkerhetsklareringene da! Man må ikke ha en bot fra politiet for å kunne miste klareringen sin for hasj røyking, så dette kan ikke sammenlignes!

Hevder fremdeles politiet ikke bruker mye ressurser på dette, så får du bare fortsette å le og ønske meg enda lengre ut på landet...!

Skrevet

Det er da ikke vanskelig å se. Taleevnen hans er nedsatt, det er det første man legger merke til. Han har alltid vært en oppegående fyr(de har vært sammen i 6 år) For 2 år siden begynte han i en ny jobb, hvor det tydeligvis var "in" å røyke hasj. Han gikk fra å være en smart, hyggelig, oppegående fyr til å suse i sin egen verden.

Mye av det har jeg sett selv, å det har blitt bekreftet av venninnen min hvor mye han har forandret seg. Når jeg er på besøk blir jeg like overrasket hver gang hvor sløv den fyren har blitt.

Selv om han har vært "hasjfri" på det tidspunktet, skulle man tro han fremdeles var i rus etter helgen.

Han sier selv at hasjen ikke er bra for han. Han gjør det dårligere på jobb og føler seg mer og mer ukonsentert. Han driver å trapper ned nå tydeligvis siden det gikk opp for han hvor dust han ble. Håper for hans skyld at han slutter. De blir jo bare dummere hele gjengen.

Har selv levd nært på en som kun røyka hasj, så ja jeg kan fint se det på en person selv om personen ikke er ruset i øyeblikket.

Det gjelder selvfølgelig de som ofte røyker det, ikke de som røyker en gang i året. Men f.eks helgerøyking eller festrøyking.

At bekjente av deg som har x-narkomane i familien sin er for, får være deres mening.

Jeg har også x-narkomane i min familie, å eneste grunnen til at de er x-narkomane er fordi de ikke lenger lever. Å ja, det hele begynte med hasj. Alkohol var for kjedelig!

Skrevet

Jeg er for legalisering av hasj, og mener det motsatte av at det er inngangsbilletten til sterkere stoffer.

De som begynner med hasj / marihuana i dag, tråkker over en grense, og gjør allerede noe ulovlig. Dermed vil jeg påstå at det da er lettere å begynne med sterkere stoffer.

Hvis det blir legalisert, gjør man ikke lenger noe ulovlig ved å ta seg en joint. Dermed er det en større terskel for å tråkke over grensen og gjøre noe ulovlig.

Alkohol er mer skadelig enn hasj. Hvorfor skal enkelte få nyte et rusmiddel som kan gjøre dem voldelig, få dem til å spy, sjangle rundt over alt, ødelegge dagen derpå, mens andre ikke skal få nyte det rusmiddelet de foretrekker, som gjør dem avslappet og får dem til å ta livet med ro?

Hvorfor skal man kunne gå ute en lørdagskveld og møte på en gjeng med drita fulle mennesker som slåss med hverandre og ligger og spreller på bakken, mens en person som har valgt å nyte et annet rusmiddel enn alkohol - en person som går rolig og forsvarlig og ikke er i nærheten av å være interessert i slåssing og spetakkel, være den ene personen som er kriminell?

Hadde alle som gikk på byn tatt seg en joint istedenfor å drikke alkohol, så hadde det ikke blitt en eneste slåsskamp.

Hvis alkohol og marihuana hadde kommet på samme tid, hadde enten begge deler blitt lovlig eller begge deler blitt ulovlig. Og man kommer aldri til å fjerne alkoholen.

Jeg står for det jeg mener, til tross for at jeg aldri har tatt et eneste trekk av en joint noensinne!

Skrevet

Har prøvd er jo en vesentlig forskjell da. De fleste(majoriteten) som prøver er jo mennesker med lav sosial rang (samfunnstapere)..

Som har enklere innfallsport til det å havne på tyngre stoffer.

Selv om både du og jeg har erfaring med hasj kombinert med mennesker av høyere status så må man jo se dette i et helhetlig perspektiv.

Jeg kan jo ikke stå innefor legalisering fordi jeg har vanket med personer som også klarer å beherkse dette på et forsvalig nivå. Når majoriteten viser seg og ikke gjøre dèt..

Skrevet

stratos..

tja, jeg bare sier jeg vet om folk siden jeg har et slikt yrke også. Og har også tatt hasj og sett politiet gi bot med mine egne øyne på mine egne beslag..

(Altså jeg har gjort beslag i min jobb da.. ikke hatt hasj på meg, om det skal være noen tvil..)

en må vel ha noe på sitt uttømmende rulleblad for å miste sikkerhetsklareringen sin. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...