Gå til innhold

Ken jeg dele en stikkpille på langs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann fikk vaksine i dag og er svært utilpass nå, feber og glovarm. tenkte å gi han en stikkpille, men hadde bare 250mg, noe som er for kraftig for han. Kan jeg dele den på langs? Vet jo ikke hvor i stikkpillen "medisinen" sitter, så da får jeg kanskje med det som trengs?

Eller ikke?

Vi har sånn flytende men det spruter han ut igjen, så det er umulig å anslp om han får noe i seg.

Noen med erfaring? Han er 5 mnd.,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ein skal ikkje dele stikkpiller, for virkestoffet er ikkje likt fordelt. du kan risikere at ungen får alt virkestoffet, eller ingenting.

Skrevet

Nei, virkestoffet i stikkpiller er ikke jevnt plassert. Det betyr at om du deler den kan han enten få alt eller ingen ting. Eller noe midt i mellom. Uansett stikkpiller kan ikke deles

Skrevet

Har ikke gjort det selv men mener at stikkpiller skal deles slik du mener.

Håper du får flere svar her så jeg ikke svarer deg feil nå:/

God bedring til lillegutt ihvertfall:=)

Skrevet

takk! Da søler vi med den flytende varianten...

Skrevet

Ja se der ja- enda godt andre svarer deg...

Skrevet

Nei, du kan ikke dele en stikkpille nettopp av den grunnen du nevner: Man vet ikke hvor "medisinen" sitter, og hvor mye av det barnet får i seg. Du kan i verste fall risikere å gi han en for høy dose om du gjør dette.

Bensinstasjoner selger gjerne paracetamol i forskjellige styrker, hva med å dra dit og sjekke. Evt. kan det hende legevakten har noen å selge.

Ellers kan du gi mixtur/flytende, gi det da godt bak i munnen, og ha han liggende bakover når dere gir han det, vent gjerne til dere hører han svelger. Evt. kan det hjelpe å gi det bak i munnen, litt og litt med en engangssprøyte.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...